..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تبدیل 44 میلیون کیلو زباله به جزیره 10 هزار کیلومتری

شرکتی هلندی قصد دارد با استفاده از حجم بزرگی از زباله های پلاستیکی شناور بر روی اقیانوس آرام، بزرگترین جزیره شناور پلاستیکی جهان را در منطقه ای میان سن فرانسیسکو و هاوایی بنا کند

به گزارش مهر، جزیره هاوایی که یکی از پرطرفدارترین اماکن توریستی جهان به شمار می رود با بنا شدن جزیره ای جدید در همسایگی اش در اقیانوس آرام دیگر قدیمی خواهد شد. شرکتی هلندی به نام WHIM قصد دارد جزیره ای به نام "جزیره بازیافت شده" را با استفاده از حدود 44 میلیون کیلوگرم زباله پلاستیکی شناور بر روی اقیانوس آرام به شکلی بسازد که جزیره تمامی انرژی خود را تامین کرده و گنجایش سکونت پنج میلیون انسان را داشته باشد.
با وجود پلاستیکی بودن، این جزیره از نظر ظاهری و زیست محیطی کاملا سبز است. به گفته "رامون نوستر" مدیر شرکت معماری WHIM برنامه جمع آوری و بازیافت پلاستیکها در منطقه احداث جزیره از میزان سفرهای دریایی مورد نیاز برای حمل و نقل مواد خواهد کاست. همچنین انرژی مورد نیاز جزیره با استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی امواج دریا تامین شده و ساکنان جزیره می توانند از خزه ها و جلبکهای دریایی به عنوان سوخت و کود زیستی استفاده کنند.
به اعتقاد "نوستر" آنچه وی قصد خلق کردن آن را دارد می تواند بیشترین بخش آلودگی های پلاستیکی اقیانوس آرام را پاک کرده و در حالی که به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها مناطق ساحلی رو به نابودی گذاشته اند با استفاده از زباله ها منطقه ای جدید و قابل سکونت را در میان اقیانوس آرام بنا کند. ایده بنای این جزیره هنوز در مرحله تکمیل باقی مانده است و شرکت WHIM هنوز زمانی را بری تکمیل آن اعلام نکرده است.
در حال حاضر تیم WHIM در حال مطالعه بر روی نمونه های آجرهای توخالی هستند که از پلاستیک بازیافت شده ساخته شده و با کمک آنها می توان این جزیره 10 هزار کیلومتری را بنا کرد. این نوع از آجرها از مقادیر کمی پلاستیک ساخته خواهند شد تا امکان شناور بودن جزیره بر روی آب را فراهم آورد.
با این حال سازندگان جزیره بازیافت شده معتقدند به دلیل وجود چرخه جریانهای اقیانوسی در اقیانوس آرام، جزیره در منطقه جغرافیایی خاصی باقی خواهد ماند و این جریانات از سرگردان شدن جزیره و گم شدن آن در میان اقیانوس جلوگیری خواهد کرد. ساختار ظاهری این جزیره یادآور شهر ونیز در قالبی مدرن است و در میان ساختمانهای پلاستیکی آن شبکه هایی از آب اقیانوس در جریان است. همچنین به گفته "نوستر" از آنجایی که جزیره بازیافت شده اولین و بزرگترین جزیره پلاستیکی و شناور در جهان خواهد بود به طور حتم برای بسیاری از جاذبه های توریستی بالا برخوردار است. بر اساس گزارش ای بی سی، با این همه تا تکمیل و بنای این جزیره راه درازی در پیش است زیرا تیم WHIM در حال حاضر مشغول بررسی میزان و نوع مواد پلاستیکی شناور در اقیانوس آرام بوده و پس از آن این مواد باید به گونه ای جمع آوری شوند که آسیبی به زیستگاه ها و موجودات زنده دریایی آن منطقه وارد نیاید. این متخصصان همچنین با آسیبهای پلاستیکی ناشی از آفتاب و نمک دریا مواجه خواهند بود که می تواند مواد پلاستیکی را به موادی غیر قابل بازیافت تبدیل کند



www.iren.ir

گرمایش زمین صددرصد تقصیر بشر نیست

رسوبات اعماق دریاچه های زمین، هزاران سال است که محل تجمع و نگهداری بخشی از کربن آزاد شده توسط فرایندهای زیستی است. اما با گرم شدن زمین، دریاچه ها دیگر نمی توانند کربن را درون خود نگه دارند شاید بتوان گفت که مهم ترین عامل افزایش دمای زمین یا همان به اصطلاح گرمایش جهانی، افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین، به خصوص گازهایی مانند دی اکسید کربن و متان است که دست کم یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده شان عنصر کربن است.
در سال های اخیر، میزان گازهای گلخانه ای که وارد اتمسفر زمین می شود، خیلی خیلی بالاتر رفته است، اما تمام این گازها حاصل کارخانه های صنعتی، خودروها و سوخت های فسیلی نیست. بلکه تغییر شرایط محیطی زمین، خود باعث فرایندهای جدیدی شده اند که بعضا هزاران سال است روی زمین اتفاق نیافتاده اند.

یکی از بخش های زمین که در خود کربن ذخیره دارد، دریاچه ها هستند.دریاچه های زمین بخشی از کربن حاصل از فرایندهای زیستی طبیعی را گاه تا هزاران سال در بین رسوبات خود مدفون شده نگه می دارند و بخش دیگری را به صورت گازهای متان و دی اکسید کربن به اتمسفر می فرستند.محققین سوئدی به این نتیجه رسیده اند که کربن مدفون در رسوبات ته دریاچه ها بسیار به دما حساس است.به نظر می رسد حالا که زمین دارد گرم تر می شود، دریاچه ها کم تر می توانند در اعماق خود کربن را نگه دارند و کربنی که شاید هزاران سال مدفون باقی مانده، حالا دارد آزاد می شود.

آزاد شدن کربن، خود بیشتر به گرمایش زمین دامن می زند و به نوعی چرخه ای به وجود می آید که مرتب رو به بدتر شدن اوضاع پیش خواهد رفت.



منبع: www.aftab.ir

سوخت های زیستی از سوخت فسیلی آلایندگی بیشتری دارند!

 ر خلاف تصور غالب، استفاده از سوخت های فسیلی مانند جلبک ها، نه تنها ممکن است شرایط را بهتر نکند، بلکه می تواند با نسبتی بسیار بالا، میزان گازهای گلخانه ای جو و پیشرفت گرمایش زمین را وخیم تر کند.اغلب از سوخت های زیستی با هیجان فراوانی صحبت می شود. تصور غالب این است که سوخت ای زیستی کاملا سبز هستند و ما را از شر گازهای گلخانه ای نجات خواهند داد. شاید بتوان گفت یکی از سوخت های زیستی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، جلبک است.
 ما آیا واقعا استفاده از جلبک، روشی سبز سبز است؟

 اهرا جواب می تواند کاملا منفی باشد. مدل های جدید نشان می دهند که اگر در انتخاب روش دقت نکنیم، اوضاع حتی خیلی بدتر هم خواهد شد. آنا استفنسون از دانشگاه کمبریج مدعی شده که روش نادرست تولید، تصفیه و سوزاندن جلبک ها به عنوان سوخت زیستی، می تواند تا ۴ برابر سوخت های فسیلی معمول، گازهای گلخانه ای آزاد کند. وی با استفاده از یک مدل رایانه ای از ادعای خود دفاع می کند. به گفته این دانشمند، برای نمونه، وقتی جلبک ها در تیوب هایی از جنس پلاستیک پرسپکس پرورش یابند، انرژی لازم برای این که جلبک ها به اطراف پمپ شوند تا همگی به طور یکنواخت در معرض نور خورشید قرار بگیرند، خودش معادل ۳۲۰ گرم در مگاژول کربن آزاد خواهد کرد.

این مقدار را با ۸۶ گرم بر مگاژول کربنی که از تصفیه و سوختن سوخت های فسیلی موجود آزاد می شود، مقایسه کنید.

بزرگترین دریاچه جهان را صدها هزار تن آلودگی نفتی تهدید می کند

فریاد دریای صبور شمال ایران خزر برای کمک از کنوانسیون تهران به گوش می رسد چرا که بزرگترین دریاچه جهان با ورود سالانه صدها هزار تن آلودگی نفتی، پساب های صنعتی و نیز افزایش جمعیت مردم مناطق ساحلی در حال مبارزه است . در مبارزه خستگی ناپذیر بزرگترین دریاچه جهان با این خطر و تهدید جدی و تلاش برای بقا تنها همکاری کشورهای ساحلی و عزم و اراده آنها می تواند موثر باشد .

بر اساس مطالعات انجام شده در مبارزه یاس آمیز دریای خزر با آلودگی های عظیم نفتی و پساب های صنعتی عواملی نظیر آلودگی های وارده به دریای مازندران از طریق رودخانه هایی که از سمت خشکی به دریا جریان دارند از علل آلودگی این دریا و کاهش ماهیان شیلاتی شناخته شده است . علاوه بر آن ورود رود ولگا و رودخانه های غرب آن که از جمهوری آذربایجان سرچشمه می گیرند موجب ۸۰ درصد از آلودگی های این دریا است. از دیگر عوامل آلودگی دریای مازندران که عمدتا منشاء دریایی دارد، عملیات بهره برداری و اکتشاف منابع نفت و گاز است ، سالانه ۱۵ هزار تن نفت فقط از حوضچه های نفتی جمهوری آذربایجان وارد این دریاچه می شود.

صید بی رویه، رشد بی رویه شیوه صیادی دام گستر ، تخریب تالاب های منطقه، تخریب محیط طبیعی رودخانه های محل تخم ریزی ماهیان در اثر اجرای طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی و نیز آلودگی های وارده از جانب خشکی به دریا عواملی هستند که موجب تخریب محیط زیست دریا و آلودگی آن می شوند. همه عوامل فوق موجب شده که میزان صید ۷۰۰ هزار تنی سال ۱۳۱۲ به ۵۰۰ هزار تن در حال حاضر کاهش یابد.

بیشترین آلودگی نفتی خزر را کشورهای جمهوری آذربایجان ، روسیه و قراقستان ایجاد می کنند و بنابراین خطر و تهدید این کشورها برای دریاچه جدی تر و حاد تر است جدی تر است .

محمد باقر نبوی افزود: قرار است اجلاس کنوانسیون تهران در آذرماه سال جاری در قزاقستان برگزار شود و در آن سه پروتکل " مقابله با حوادث غیرمترقبه دریا " ، " " آلودگی با منشاء خشکی " و " اثرات زیست محیطی در دریا و سواحل " برای نهایی شدن و امضا برای آغاز کار اجرایی ارائه شود به گفته وی اگر پروتکل " تنوع زیستی " نیز آماده شود برای نهایی شدن دراین اجلاس ارائه می شود. وی اظهار داشت: بیشترین منابع آلاینده دریای خزر آلودگی ناشی از حفاری های نفتی ، ورود پساب های صنعتی ، فاضلاب های شهری و خانگی و زه آب های کشاورزی است.

صید بی رویه، رشد بی رویه شیوه صیادی دام گستر ، تخریب تالاب های منطقه، تخریب محیط طبیعی رودخانه های محل تخم ریزی ماهیان در اثر اجرای طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی و نیز آلودگی های وارده از جانب خشکی به دریا عواملی هستند که موجب تخریب محیط زیست دریا و آلودگی آن می شوند و همه عوامل فوق موجب شده که میزان صید ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۳۱۲ به ۵۰۰ هزار تن در حال حاضر کاهش یابد.

میانگین دمای هوا در تاریخ زمین هیچ گاه این اندازه بالا نبوده است

پژوهشگران هشدار دادند، همه کره زمین در حال گرم شدن و دمای هوا دائما در حال بالا رفتن است. و جامعه جهانی باید تلاش های مشترکی به منظور جلوگیری از گرمایش زمین به کار گیرد. آژانس بررسی های مطالعات جوی و اقیانوسی آمریکا اعلام کرد : رکورد گرما در کره زمین در ماه ژوئن شکسته شد به گونه ای که میانگین دمای هوا در فاصله ماه های اوریل و ژوئن امسال در تاریخ زمین هیچ گاه این اندازه بالا نبوده است.میانگین دمای زمین از ماه جنوری تا جون سال ۲۰۱۰ تا ۵۷ درجه سانتیگراد (۱۴ درجه بالاتر از حد طبیعی) ، که از رکورد قرن بیستم که در سال ۱۹۹۸ گرمترین سال قرن ثبت شده بود، پیشی گرفته است .افزایش دمای هوای زمین و اقیانوسها در نیمه اول سال ۲۰۱۰ بلندترین رکورد را نسبت به سال ۱۸۸۰، زمانی که مرکز هواشناسی ایالات متحده کارش را شروع کرد، ثبت شده است .رئیس هیئت بررسی پدیده تغییرات آب و هوای سازمان ملل هم اعلام هشدار داده است: اگر این روند ادامه یابد، نمی توانیم افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان را در ۱۰ سال آینده متوقف کنیم. کارشناسان معتقدند که اگر هیچ تدبیری اندیشیده نشود در صد سال آینده دمای کره زمین به طرز قابل توجهی تغییر می کند و به طور متوسط بین پنج تا شش درجه افزایش می یابد و در کشورهایی مانند روسیه یا آلمان مردم دمای پنجاه درجه را تحمل خواهند کرد. گرمایش زمین تاثیر فوق العاده منفی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت و موجب رکود بیش از پیش آن خواهد شد.این درحالی است که آمریکا و چین امروز بزرگ ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در جهان هستند.
افزایش گازهای گلخانه ای ساکنان بسیاری از مناطق کره زمین را با مشکلاتی روبه رو کرده است که دانشمندان پیش تر درباره آنها هشدار داده بودند. پژوهشگران می گویند دمای هوای زمین به ۵۰ درجه می رسد .
بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست ، ایالات متحد آمریکا نیز در فهرست کشورهایی است که بیش از دیگران اکوسیستم سیاره زمین را تهدید می کنند . اما در حال حاضر بیشترین مشکل از طرف کشورهای در حال توسعه است .تمامی دانشمندان بر سر این موضوع که در قرنهای آینده انسان شاهد چنان افزایش حرارتی خواهد بود که طی ۱۰ هزار سال پیش با آن مواجه نشده است، اتفاق نظر دارند .

ساخت بتون جدید به منظور جذب آلودگی هوا

پژوهشگران در هلند بتون جدیدی ساخته اند که می تواند آلودگی هوا را جذب و هوا را تصفیه می کند.به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ، بتون جدید ساخته شده در هلند که آزمایش های مختلف بر آن انجام شده است، می تواند حدود چهل و پنج درصد از دی اکسید کربن خطرناک منتشر شده از خودروها را جذب کند. براساس این گزارش؛ شهرهای مدرن در اینده می توانند از بتون موسوم به بتون سبز برای ساخت و ساز استفاده کنند. این بتون توانایی جذب نیتروژن تولید شده توسط خودروها را نیز داراست. گاز دی اکسید نیتروژن که به بارش باران های اسیدی منجر می شود، برای سلامت افراد بسیار خطرناک است.دانشمندان ژاپنی نیز از حدود دوازده سال پیش تحقیقاتی درباره ساخت بتونی با قابلیت های مشابه را شروع کرده بودند

هفت تالاب در فهرست سایتهای تخریب شده ایران

 متخصصان محیط زیست ارزش اکولوژیک تالابها را 10 برابر جنگلها و دویست برابر زمینهای زراعی برآورد می کنند این در حالی است که از 33 تالاب ثبت شده ایران در فهرست کنوانسیون جهانی رامسر هفت سایت به دلیل تنشهای شدید اکولوژیک سر از لیست مونترو درآورده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران مانند ارومیه، انزلی، گاوخونی، پریشان، هامون، چغاخور، شادگان، طشک، گندمان، هورالعظیم و... یا خشک شده اند و یا با بحران کم آبی مواجه‌اند. در واقع وضعیت تالاب‌های ایران در حالی موجب نگرانی بسیاری از حامیان محیط‌زیست کشور شده که در آستانه برگزاری چهلمین سال شکل گیری کنوانسیون رامسر در همین شهر، تعدادی از تالابهای ایران در حال خارج شدن از لیست کنوانسیون و تعدادی در حال ورود به این لیست هستند.33 تالاب در لیست کنوانسیون رامسرکارشناس امور تالابهای معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 33 تالاب در لیست کنوانسیون رامسر با 22 عنوان ثبت شده اند به طوری که گاهی سه تالاب با یک عنوان ثبت شده که می توان به تالابهای اقماری یادگارلو، درگه سنگی و حسنلو در حاشیه دریاچه ارومیه اشاره کرد.ایران به عنوان بنیانگذار کنوانسیون رامسر از میان 158 کشورهای عضو، کشور نوزدهم به سبب ثبت تعداد سایتها است که در این فهرست بیشترین تالابهای ثبت شده به ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیا است. از سوی دیگر اما ایران بعد از یونان بیشترین تالاب در معرض تغیرات شدید اکولوژیک را برای خروج از لیست کنوانسیون دارد.

 

حفظ امنیت زیست محیطی، اولویت ثانویه تأمین امنیت در جنگ

 اخرین دهه قرن بیستم و دهه آغازین قرن بیست و یکم، بدون شک دنیا شاهد جنگهای کوچک و بزرگی بوده که اثرات ناخوشایندی را بر زندگی بشری بجا گذاشته است. تلفات انسانی، آسیبهای جسمانی ناشی از مواد منفجره و شیمیایی، آوارگی، فقر و بیکاری مهمترین اثرات قابل لمس جنگ است که ملتهای درگیر، آن را به خوبی درک کرده اند. در این میان لطمه به محیط زیست و منابع طبیعی موضوعی است که بعلت اینکه ، اثراتش در زمان بحران، قابل درک نیست، تاحدودی نادیده گرفته می شود. لذا در پی تأثیر جبران ناپذیر جنگهای دهه آخر قرن بیستم بر محیط زیست، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 2001 برآن شد تا ششم نوامبر مصادف با 15 آبان ماه هر سال را باعنوان "روز بین المللی منع بهره برداری از محیط زیست در جنگ و نزاعهای مسلحانه" نامگذاری نماید.
 اسیب به محیط زیست در زمان درگیریهای مسلحانه، نه تنها در زمان جنگ بلکه تا مدتها پس از آن، نسلها را شاهد تاثیرات منفی بر اکوسیستم ها و منابع طبیعی می نماید.میدانهای مین، در نقاط بحرانی و درگیر جنگ جهان، تا مدتها پس از اتمام جنگ بعلت حضور مردم بومی و آغاز زندگی در آن منطقه، نه تنها جان انسانها، بلکه دامهایی که در این مناطق چرا می کردند را تلف می نماید.

 استفاده از طبیعت و دستکاری آن به منظور استقرار پادگان و تجهیزات نظامی قبل، حین و پس از جنگ و توجه نیروهای درگیر تنها به تأمین منافع آنی انسانی، تخریب سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و تجهیزات مستقر در پاسگاههای محیط بانی، آسیب به شبکه های آبرسانی و فاضلاب شهری و روستایی و درنهایت محیط زیست انسانی، سوء استفاده فرصت جویان شکارچی در غارت منابع و حیات وحش و ترفیع تجارت خود، شخم خاک و ایجاد خندق و سنگر و تخریب زیستگاه جانوران، جذب مواد سمی منتشر شده در خاک و نشت آن به آب ، عدم مدیریت تخلیه زباله های نظامی، کاهش پوشش گیاهی، مرگ میکرو ارگانیسمهای موجود درخاک و تأثیر بر کشاورزی، تأثیر تجهیزات سنگین و تانکهای جنگی بر اکوسیستمهای خاکی و آبی، افزایش تلفات حیوانی ناشی از بین رفتن زیستگاهها، منابع غذایی، آسیب به پوشش گیاهی و مرگ از شایعترین اثرات منفی جنگ بر مناطق و منابع طبیعی است.

         

در میان بی رحمی، مرگ و محرومیت جنگ، شاید محیط زیست قربانی جزئی به نظر رسد، اما به منظور داشتن شالوده قوی اجتماعی و امنیت اقتصادی، تغییر نگرش نسبت به راههای حفظ امنیت، ضروری و اساسی است.

ادامه مطلب ......

ادامه مطلب ...

سبز شدن اقتصاد، دغدغه جهانی

 ر آخرین نشست ویژه شورای حکام که فوریه 2010 در بالی اندونزی برگزار گردید، سه موضوع، اقتصاد سبز، حاکمیت بین المللی محیط زیست و تنوع زیستی که بعنوان مباحث روز محیط زیست در بین وزرای جهان مطرح است و مدتی است در دستور کار برنامه محیط زیست ملل متحد قرار گرفته به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و طی سال 2010 نیز نشستهای مختلف به طور خاص و ویژه به هر یک از آنان اختصاص داده شد. اقتصاد سبز با رویکرد همگام سازی دنیای امروز اقتصادی با محیط زیست به منظور استفاده بهینه از سرمایه های طبیعی و بهره وری از منابع اقتصادی موجود جهان بسیار مورد توجه سازمان ملل، کشورهای توسعه یافته و تا حدودی کشورهای درحال توسعه است و به این خاطر چند سالی است که به طور خاص در اجلاسهای مختلف مطرح و برای توسعه آن دوره ها و کارگاههای آموزشی مختلفی برای آشنایی کارشناسان نهادهای ذیربط مانند محیط زیست، اقتصاد و دارایی، بازرگانی، کار و ... برگزار می گردد. که خوشبختانه ایران نیز مدتی است به این موضوع هرچند به صورت جزئی و نه عمیق، نگاه خاصی دارد.
 

 ابل ذکر است که کشور کره جنوبی به لحاظ استقرار سیستم های توسعه ای سبز تحت نام برنامه رشد سبز در کشور خود سبزترین کشور جهان از لحاظ زیست محیطی و استفاده از تکنولوژی است .

 متعاقب اجلاس بالی و قرارگیری در شرایط حاکم بر تصمیم گیریهای جهانی درخصوص اقتصاد سبز، شرایطی پیش آمد تا سوال خود را در خصوص اینکه " کشورهای درحال توسعه برای استقرار نظام اقتصادی سبز در کشور خود چه اقداماتی را باید انجام دهند؟" از جناب آقای آخیم اشتاینر، معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیراجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد داشته باشم.

 ایشان موارد زیر را فهرست وار این چنین بیان نمودند که :
ادامه ........ در ادامه مطلب !
ادامه مطلب ...

بهترین عکس های طبیعت در سال 2010 منتشر شد


وب سایت نشنال جئوگرافیک در پایان سال 2010 میلادی منتخبی از بهترین عکس های این سال را منتشر ساخته است که برخی از آنها را می توانید اینجا ببینید...











بدون شرح ...

سکوت یعنی خواب

سکوت یعنی مرگ

بخوان .. بخوان

بگو که بیداری

بگو که اینجایی

بگو که با مایی