..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

روز جهانی حیات وحش(12 اسفند، سوم مارس)

روز جهانی حیات وحش گرامی باد.

روز 12 اسفند (سوم مارس) از سال جاری بعنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است.


امسال اولین سالی است که روز 12 اسفند(سوم مارس) با نام روز جهانی حیات وحش در دنیا معرفی می شود.


طبق اعلامیه صادره از طرف کنوانسیون تجارت جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس)، بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین این کنوانسیون در سال 2013 به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ 20 دسامبر 2013، روز سوم ماه مارس (12 اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در تاریخ 1973 را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرد.

در اعلامیه صادره از کشورها خواسته شده تا بر اساس اهمیت گونه های مختلف حیات وحش (گیاهی و جانوری) اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند. اهمیت و ارزش های بسیار متنوع گونه های حیات وحش از جمله ارزش های اقتصادی، بوم شناختی، علمی، فرهنگی و زیباشناختی و تهدیدات و فشار هائی که متاسفانه به اشکال مختلف متوجه گونه ها و زیستگاه های آنهاست، جامعه جهانی را بر آن داشته تا ضمن افزایش توجه کشورها به موضوع گونه های حیات وحش از این طریق بتوان گامی در جهت کاهش این تهدیدات و بهبود وضعیت کنونی برداشت، در غیر اینصورت نسل های آتی ما بسیاری از گونه ها حیات وحش را نخواهند دید. بیان ارزشهای زیستی گونه های بسیار متنوع و زیبای حیات وحش، افزایش آگاهی عمومی از فوایدی که حیات وحش برای انسان تامین می کنند، و همچنین نیاز مبرم به مبارزه با جرائم حیات وحش از مهم ترین اهداف این روز اعلام شده است.

بقیه در ادامه مطلب...

 
در یک نگاه کلی، فعالیت های جمعیت روزافزون بشر در قرون اخیر ، ما را مواجه با بحران های زیست محیطی کرده است. افت کیفیت و تخریب زیستگاهها باعث شده تا بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری که نقش کلیدی در حمایت از زندگی ما دارند در معرض کاهش شدید جمعیت و حتی انقراض قرار گیرند. جمعیت در حال رشد انسانی و نیز افزایش میزان مصرف هر فرد بحران انقراض را به شدت سرعت بخشیده است. شاید انقراض بزرگ و گسترده، نظیر آنچه که در دوران کهن به وقوع پیوست و تمام دایناسورها را نابود کرد، ‌در راه باشد. تخریب یا از بین رفتن زیستگاهها و آلودگی در کشورهای در حال توسعه بطور خاص حاد و بحرانی می باشد و این در حالیست که بیشترین تنوع گونه ای و غنی ترین مراکز بوم زادی (اندمیسم) در این کشورها قرار دارد.


بروز و ادامه این روند زنگ خطری برای جامعه علمی و طبیعت گرای جهان بود تا نسبت به جلوگیری یا توقف موج تخریب تنوع زیستی (شامل زیستگاهها و گونه ها) و انقراض گونه های حیات وحش دست به کار شوند و با توجه به ابعاد مختلف علمی موضوع بتوانند درمانی را برای این بیماری تجویز کنند. نتیجه عوامل فوق الذکر منجر به این شده است که از تعداد کل گونه های جانوری مهره دار جهان (بیش از 61 هزار گونه) قریب به 6 هزار گونه در معرض تهدید قرار گیرند.


کشور عزیزمان ایران به خاطر تنوع جغرافیایی و اقلیمی خود دارای تنوع گونه‌ای بسیار ارزشمندی است. بر اساس آخرین بررسی و گزارشات کارشناسی حدود 1140 گونه جانوری از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان‌ آب‌های داخلی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی 5 بیوم کشور زیست می‌کنند.
 
از میان این گونه‌ها، گونه‌های زیادی هستند که آخرین بازمانده‌های آن‌ها در ایران هستند. از جمله این گونه‌ها می‌توان به یوزپلنگ آسیایی، گوزن زرد ایرانی، گورخر، سمندر لرستانی و غیره اشاره کرد. با توجه به چالش‌ها و عوامل تهدید موجود در ایران از جمله تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌ها، شکار و صید بی‌رویه و خشکسالی، حدود 4/6 % از گونه‌های مهره‌دار ایران (74 گونه) در معرض تهدید هستند. چنانچه روند تخریب زیستگاه‌ها و سایر عوامل تهدید ادامه داشته باشد، حیات‌وحش کشور با تهدید جدی مواجه خواهد بود و در سال‌های آتی برخی گونه‌های ارزشمند را از دست خواهیم داد و به فهرست گونه‌های منقرض شده افزوده خواهد شد.
نقل از وب سایت سازمان حفاظت محیط زیست با اندکی تغییرات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد