..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تاثیرگذاری جمعیت بر محیط زیست و رابطه آنها


جمعیت به تناسب زیاد یا کم بودنش بر محیط زیست اثراتی دارد، جمعیت زیاد علت افزایش درخواست برای کالا های مورد نیاز برای زندگی است ،که این کالا ها از طبیعت گرفته می شود (مستقیم یا غیر مستقیم). در نتیجه با افزایش جمعیت استفاده از محیط زیست هم افزایش می یابد و این یعنی نابودی هرچه زودتر محیط زیست.

تقریبا تمام مردم از حفظ محیط زیست صحبت می کنند اما چه میزان به وظایف خود در قبال آن عمل می کنند؟ به چه میزان در مقابل نابودی آن واکنش نشان می دهند؟ آیا به دلایل نابودی آن هم فکر می کنند؟ و یا می دانند که افزایش جمعیت یکی از مهمترین دلایل نابودی آن است و ... .


بقیه در ادامه مطلب...

  

شاید جمعیت مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر روی محیط زیست باشد و اگر هم نباشد ،بی شک در دسته مهمترین ها قرار خواهد گرفت. اما مسئله مهم چگونگی تاثیر جمعیت بر محیط زیست است .


انسان متولد می شود تا زندگی کند و برای زندگی به منابعی نیاز دارد .این منابع همانطور که در بالا اشاره شد ،یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم از محیط زیست استخراج می شوند. در این میان بعضی از آنها تجدیدپذیرند یعنی دوباره به محیط زیست برگشته و دوباره قابل استفاده اند،  اما بعضی دیگر غیر قبل برگشت به طبیعت هستند که تجدیدناپذیر نام دارند.


پس هرچه میزان استفاده از منابع تجدیدپذیر به نسبت استفاده از منابع تجدیدناپذیر بیشتر شود محیط زیست کمتر دچار مشکل می شود ، خوب کمی فکر کنید مسئله در اینجا وجود دارد که باید برروی آن فکر کرد و آن این است که، درست است که منابع تجدیدذیر دوباره تولید می شوند اما تولید آنها نیاز به زمان دارد و با کمی دقت متوجه خواهید شد که اگر میزان استفاده از بعضی از این منابع بالا برود ،پس از مدت زمانی روند تولید دوباره آن منبع دچار اختلالات فراوانی می شود و این یعنی اینکه حتی ممکن است بعضی از این منابع تجدیدپذیر هم نابود شوند.


با گفته های بالا به این نتیجه میرسیم که استفاده از منابع تجدیدپذیر یا تجدیدناپذیر نیست که محیط زیست را نابود می کند بلکه میزان استفاده از هر کدام از این منابع محیط زیست را به نابودی می کشاند. و این یعنی هر چه جمعیت بیشتر باشد میزان استفاده هم بیشتر است.


پس میزان جمعیت است که طول عمر محیط زیست را تعیین می کند که در یک رابطه عکس با هم قرار دارند یعنی هرچه میزان جمعیت بالاتر باشد عمر محیط زیست کم می شود و هر چه میزان جمعیت کمتر باشد عمر محیط زیست بیشتر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد