..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

مشاهده گونه نادر پرنده "بوجانگا خاکستری(Ashy Drongo)" در پارک آهوان جزیره کیش

سید علی جبلی یکی از محیطبانان سازمان منطقه آزاد کیش برای اولین بار در ایران موفق به مشاهده و تصویر برداری از گونه جدید بوجانگا خاکستری(Ashy Drongo) درپارک آهوان جزیره کیش شد.

به نقل از ایرن پیش از این نیز برخی گونه های نادر پرندگان کشور از جمله دلیجه کوچک (Lesser Kestrel)، گلاریول بال سیاه (Black-winged Pratincole)، کوکوی ابلق (Pied Cuckoo)، بلبل خرما زیر دم سرخ (Red-vented Bulbul)، زرد پره رخ زرد (Eastern Cinereous Bunting) برای نخستین بار در جزیره کیش مشاهده و نامشان در فهرست پرندگان کشورمان ثبت شده بود.


در کشور ما حدود 520 گونه پرنده مشاهده شده است که تقریبا برابر با کل پرندگان اروپا است.
 
بقیه در ادامه مطلب...
 
در طرح پزوهشی سال 1379 که با هدف شناسایی گونه های پرندگان درکیش اجرا شد, 117 گونه پرنده در این منطقه مشاهده شد و این تعداد در مطالعات اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال اخیر, به 165 گونه پرنده افزایش یافت که در حدود یک سوم کل پرندگان ایران است. بسیاری از این پرندگان همچون گیلانشاه خالدار، بحری، بالابان، شاهین از پرندگان نادر و حتی در خطر انقراض کشور بوده و جدا از ارزش‌های زیبا شناختی، از نظر اکولوژیکی و ژنتیکی اهمیت ویژه‌ای دارند.

لازم به ذکر است به دلیل تغییرات اکوسیستمی در دهه گذشته، انواع گونه‌های پرندگان در جزیره کیش تغییرات فراوانی داشته است که تازه‌ترین اطلاعات در این خصوص به زودی با چاپ کتاب "پرندگان کیش" در دسترس علاقمندان طبیعت و گردشگران قرار خواهد گرفت.

جزیره کیش زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان به خصوص پرندگان مهاجری است که با حضور خود زمستان کیش را دلنشین‌تر می‌کنند. در برخی مناطق جذر و مدی مانند غرب سفین و سواحل جنوبی کیش، به دلیل عمق کم دریا، در حالت جذر پهنه وسیعی برای چندین ساعت از زیر آب خارج می‌شود و با توجه به وجود صدف‌ها و انواع بی‌مهرگان زیستگاه مناسبی را برای پرندگان کنار آبزی فراهم می‌کند که در این میان خانواده‌های چکاوک، پرستو، دم جنبانک، بلبل خرما، سنگ چشم، چکچک، گنجشک ‌، سسک و مگس گیر از راسته گنجشک سانان بیشتر به چشم می‌خورد. از دیگر پرندگان این منطقه می‌توان انواع حواصیل، کاکائی، سبز قبا، هدهد، باکلان، سلیم، آبچلیک، گیلانشاه و قرقی را نام برد. تعدادی از پرندگان شکاری زیبا و بی‌نظیـر مانند عقاب ماهیگیر و سارگبـه جنگلی نیز از ساکنین دائمی جزیره کیش هستند.

نقل از ایرن، خبرگزاری مستقل محیط زیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد