..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

ارزیابی اثرات زیست محیطی

ارزیابی اثرات زیست محیطی..... 

در ادامه....

در واقع ارزیابی اثرات محیط زیست مطالعه و بررسی روی کلیه اثرات محیطی.اقتصادی و اجتماعی میباشد.
و یک ابزار مدیریت زیست محیطی بشمار میرود و هدف آن بدست آوری راه های کاهش اثرات زیان بخش بر محیط زیست است و امروزه شرط رسیدن به توسعه پایدار میباشد
در کنفرانس «محیط زیست و توسعه» که در سال 1992 از طرف سازمان ملل متحد در برزیل برگزار گردید
بر حفظ محیط زیست و همکاری مردم و مسئولین.در سطح ملی و بین المللی تاکید شده است.
کشور ما جزء آن دسته کشورهایی است که قانون خاصی در مورد ارزیابی اثرات زیست محیطی ندارد.اما طبق قوانین زیست محیطی به دولت اختیار داده شده که در مورد بعضی پروژه ها ی خاص بررسی های زیست محیطی را الزامی نماید.
مگر نه این است که طبق ماده7 قانون «حفاظت و بهسازی محیط زیست». اجرای هرطرح عمرانی یا بهره برداری از آن.به تشخیص سازمان با قانون و مقررات مربوط با حفاظت محیط زیست مغایرت داشته باشد
سازمان مورد را به وزارتخانه مربوطه اعلام خواهد نمود تا به منظور رفع مشکل طرح تجدیدنظر به عمل آید.
واینکه طبق ماده6 قانون«حفاظت و بهسازی محیط زیست» انجام تحقیق و بررسی علمی و اقتصادی در زمینه حفاظت.بهبود و بهسازی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و بهم خوردن تعادل محیط زیست از وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست است .درنتیجه چرا سازمان های مربوطه اقدامی علیه تخریب مناطق حفاظت شده نکرده است؟
مگر نه این است که این سازمان برای حفاظت ایجاد شده است؟؟؟؟
در اقداماتی مثل جاده کشی در کوههای دماوند و علم کوه .و اخیرا تخریب جنگلهای ارسباران جهت توسعه یک معدن مس که شاید بر اثر توجیه هاتی زمینه کار آفرینی باشد اما به چه قیمتی؟به قیمت نابودی جنگلی کم نظیر در دنیا؟؟تمام این تعرضات باعث اختلال روی فون و فلور مناطق حفاظت شده میشود.
طبق قانون پنجاهم اصل اساسی جمهوری اسلامی ایران که صراحتا بیان میکند: حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است.و مسئولیت کلی به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست میباشد.
هر هکتار جنگل قادر به ذخیره سازی 500 تا 2 هزار متر مکعب آب است. ضمن این که زمان نفوذ یک لیتر آب در جنگل حدود 7 دقیقه و در اراضی کشاورزی 46 دقیقه است در حالی که در مناطق غیر جنگلی این زمان به حدود 4 ساعت افزایش می یابد.و همین طور جنگلها با انجام عمل فتوسنتزیکی از منابع مهم تولید اکسیژن مورد نیاز جانوران و انسان به شمار می آیند.
به طوری که هر هکتار جنگل قادر به تولید اکسیژن مورد نیاز دست کم ده نفر در طول سال خواهد بود.و نقش انکار ناپذیر آن در جلوگیری از فرسایش و نابودی خاک ما را بر آن میدارد که ازاین ذخایر بیشتر محافظت نماییم در نتیجه با تخریب جنگلها فکر نمیکنند آن موقع باید دنیال ترمیم اثرات جبران ناپذیر دیگری باشند؟
متاسفانه در سال های اخیر از طریق تصرفات قانونی وغیر قانونی که در جنگل ها صورت گرفته است روند کاهش این منابع خدادی را شاهد هستیم.در اکثر کشورها سرانه جنگل به ازای هر نفر 6 هکتار میباشد در حالی که این سرانه در کشور ما به ازای هر نفر 1 هکتار میباشد!!!
متاسفانه یکی از وظایف سازمان منابع طبیعی، بهره‌برداری از جنگلهای کشور است درحالی که چنین امری در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و بهره‌برداری فقط از جنگلهای دست کاشت و مصنوعی انجام می‌شود.
پروژه آزادراه شمال که با گذر از جنگل های حساس و شکننده البرز مرکزی به اجرا درآمد.
در حالی که جنگلهای شمال ایران دارای 80 گونه درختی ، 50 گونه درختچه‌ای و صدها گونه علفی یکساله و چند ساله هستند. از مشهورترین درختان آن می‌توان راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، نارون، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار، شمشاد، انجیر و ... را نام برد.
این جنگلها به گفته کارشناسان بین المللی می تواند به عنوان یکی از بهترین ذخایر ژنتیکی بشمار میرود ولی با اقدامات ناخردمندانه تخریب و از بین میروند....
کارشناسان درباره اثرات ساخت جاده از میان جنگلها معتقدند که: مهمترین عارضه کشیده شدن جاده از دل جنگل، وارد شدن نور به داخل آن است.
نقش سازمان حفاظت از محیط زیست چیست؟؟با توجه به اینکه مهمترین وظیفه آن حراست و حفاظت از محیط زیست میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد