..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

روزنامه سرمایه از آتش سوزی در نیزارهای تالاب پریشان خبر داد...

سرمایه: در آستانه روز «زمین پاک» که مردم سراسر جهان اقداماتی نمادین یا حقیقی در جهت حفاظت بیش از پیش از محیط زیست انجام می دهند، دریاچه پریشان دوباره طعمه حریق شد. دریاچه پریشان هم اکنون در حال سوختن است و این اتفاق برای چندمین بار در یک ماه اخیر صورت گرفته است. به گزارش مهر، شدت آتش سوزی در دریاچه پریشان به حدی زیاد است که از شهر کازرون دود آن قابل مشاهده است و این چهارمین بار در طول 3 ماه گذشته است که دریاچه طعمه حریق شده است. تا این لحظه هنوز خبری از علت وقوع آتش سوزی گزارش نشده است. این درحالی است که بی توجهی مسوولان نسبت به دریاچه پریشان، آتش سوزی چندباره و همین طور راهسازی در این تالاب را موجب شده است. با این حال طبق آخرین پیگیری ها هیچ مسوولی در حال حاضر از وضعیت دریاچه مطلع نیست و دریاچه ویران پریشان بدون حضور نیروهای ویژه در حال سوختن است. دریاچه پریشان در کازرون در حالی دوباره و چندباره طعمه حریق شده که در چند ماه اخیر بارها مورد تجاوز تیغه سهمگین راه سازان قرار داشته است و حتی سازمان های بین المللی نیز برای حفاظت از این تالاب به منطقه رفته اند. عامل آتش سوزی پیشین مسوولان راه سازی بودند که با آتش زدن نیزارهای اطراف دریاچه پریشان باعث شدند هزاران لاک پشت و پرنده های مهاجر زنده زنده در آتش بسوزند.


 آتش زدن نیزارهای اطراف دریاچه به منظور ساخت جاده ای انجام شد که ماه های گذشته بحث های فراوانی درباره آن مطرح بود و کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و خواستار توقف جاده سازی در تنها دریاچه آب شیرین ایران شده اند.
به گزارش مهر و به نقل از شاهدان عینی در زمان تخمگذاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب پریشان تخم این پرندگان، نیمروی نیمروز کارگران و راه سازان شده بود.

نزدیک به 30 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه پریشان در یک سال گذشته به شکل سازمان یافته ای طعمه آتش خودساخته مسببان اصلی تخریب تالاب پریشان شده است که نزدیک به 20 هکتار آن در سال گذشته و بیش از هشت هکتار آن نیز در یک ماه و نیم گذشته آتش گرفته است. نرگس روحانی کارشناس ارشد محیط زیست و از فعالان سازمان های غیردولتی محیط زیستی با تایید خبر آتش گرفتن جانوران دریاچه معتقد است: «فرصت طلبی برخی شرکت های راه سازی دلیل اصلی بروز این فاجعه است وگرنه این جاده هیچ منفعتی برای ساکنان منطقه ندارد و اگر درست و دقیق به تبعات آن نگاه کنند، درمی یابند که ساخت جاده به ضررشان است.»

هم اکنون عوامل متعددی این دریاچه مهم را که از نظر زیست محیطی جایگاهی ویژه دارد، تهدید می کند. یکی دیگر از عوامل تخریب و نابودی وجود 949 چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف این دریاچه است. چندی پیش سازمان آب منطقه ای شهرستان کازرون با طرح شکایتی به دادستان این شهر موتورهای مکنده آب با وجود 277 چاه غیرمجاز و همینطور 672 چاه دارای مجوز را عامل خشکی و در نهایت نابودی دریاچه پریشان اعلام کرد.

منبع :روزنامه سرمایه

دریاچه پریشان آتش گرفت


با تشکیل ستاد بحران و اعزام به محل، بررسی‌های لازم به عمل آمد و مشخص شد که بخشی حدود یک‌ هکتار از شمال حاشیه تالاب پریشان بین روستاهای هلک و ده پگاه، دچار آتش‌سوزی از داخل زمین شده است.
بخشی از شمال تالاب پریشان به دلیل نامعلومی از لایه‌های زیرزمینی بعد از ظهر امروز دچار آتش‌سوزی شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون امروز در گفت‌وگو با فارس در کازرون اظهار داشت:

 حدود ساعت ۱۳ امروز از طرف اهالی حاشیه تالاب پریشان به این اداره گزارش شد که از درون دریاچه آتش زبانه می‌کشد که بلافاصله کارشناسان ما به منظور بررسی به محل اعزام شدند و این گزارش را تایید کردند.

جمال خداپرست افزود: با تشکیل ستاد بحران و اعزام به محل، بررسی‌های لازم به عمل آمد و مشخص شد که بخشی حدود یک‌ هکتار از شمال حاشیه تالاب پریشان بین روستاهای هلک و ده پگاه، دچار آتش‌سوزی از داخل زمین شده است. (!!!)
وی گفت: این آتش‌سوزی یک اتفاق تازه است که در این منطقه به وقوع پیوسته و در این مورد کارشناسان در حال بررسی بیشتر و نظر قطعی در این زمینه هستند.

خداپرست اضافه کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از پیشروی این آتش‌سوزی با بیل مکانیکی اطراف محل حادثه را کانال‌زنی می‌کنیم.

خبر از عصر ایران

محیط سبز: (جناب آقای رئیس کشف جدیدی داشتند و این پدیده جدید که فقط در تالاب پریشان روی می دهد را کشف کردند!!!).

( امیدوارم آقای رئیس و کارشناسان خبره اش هر چه زودتر دلیل این پدیده نادر (که احتمالا همان جاده سازی و آتش سوزی عمدی توسط شرکت های راهسازی است) را هر چه سریعتر بیابند و کشف خود را کامل کرده و جهان را حیرت زده کنند.!!! )



لیست پارک های ملی ایران


      ردیف     
                                                           نام منطقه           
(پارک ملی)         
مساحت به     هکتار                  محل جغرافیایی
1ارومیه541501آ. غربی و شرقی
2کلاه قاضی47280اصفهان
3قمیشلو29886اصفهان
4نای بند47687بوشهر
5دیر - نخیلو20434بوشهر
6خجیر9971تهران
7سرخه حصار9194تهران
8لار27788تهران
9تنک صیاد4372  چهارمحال و بختیاری
10تندوره35540خراسان رضوی
11سارلوک8231خراسان شمالی
12ساریگل7037خراسان شمالی
13توران101073سمنان
14کویر442212سمنان
15بختگان175346فارس
16بمو48612فارس
17قطرویه32576فارس
18خبر149982کرمان
19گلستان87402گلستان
20بوجاق3176گیلان
21پابند24445مازندران
22کیاسر9027مازندران
23سیاهکوه80786یزد
............حمع کل1943558........

آلاینده Pollutant چیست؟

ماده ای است که در جایی قرار گیرد که به طور طبیعی نباید قرار گیرد و یا دارای غلظتی بیش از غلظت طبیعی باشد. به طوری که برای موجودات زنده از جمله انسان دارای ضرر باشد.



مطالب مرتبط :


تعریف جامع و کامل آلودگی

تعریف جامع و کامل آلودگی

آلودگی عبارتست از ورود مستقیم یا غیر مستقیم یک ماده، ارتعاش، حرارت یا صدا در اثر فعالیت های انسانی به داخل هوا، آب یا خاک که می تواند برای سلامتی انسان یا کیفیت محیط زیست مضر باشد. یا منجر به آسیب رساندن به مواد می شود. و یا در استفاده های قانونی از محیط زیست اختلال به وجود می آورد.


اتحادیه اروپا - سال 1996


مطالب مرتبط :


آلاینده pollutant چیست ؟

کنوانسیون رامسر و تالاب ها

تالاب‌ها به‌عنوان محل رشد نباتات بومی، زیستگاه گونه‌های خاص حیوانات از جمله پرندگان آبزی همچنین دارابودن پتانسیل‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و تفریحی منابع پرانرژی هستند که حفاظت و حراست آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. ایران دارای بیش از 40 تالاب با ارزش است که 13 بهمن سال 1349 شمسی (2 فوریه 1971 میلادی) گروهی از کارشناسان و متخصصان دور هم جمع شدند تا درباره نحوه نگهداری این تالاب‌ها با هم گفت‌وگو کنند. این همایش، طرح بین‌المللی را پی‌ریزی کرد که به نام محل برگزاری آن یعنی شهر رامسر «کنوانسیون رامسر» نامیده شد.
کنوانسیون رامسر مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده است که از تاریخ 21 تیرماه 1351 شمسی (12 ژانویه1972 میلادی) برای امضای دول مفتوح بوده و در تاریخ 4 شهریور 1351 (26 اوت 1972) از طرف نماینده ایران در پاریس به امضا رسیده است و تصویب و اجازه تسلیم اسناد به آن داده می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن کنوانسیون ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ دوشنبه 18/1/1352 در جلسه روز سه‌شنبه 28 اسفندماه 1352 شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اصلاحی کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین المللی به‌ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) که در جلسه سه‌شنبه 14 خردادماه 1364 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/3/64 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 2334 را مورخ 28/3/64 ریاست جمهوری به نخست‌وزیری واصل گردیده است که جهت اجرا به پیوست ابلاغ می‌شود.

از لحاظ کنوانسیون حاضر، تالاب‌ها شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دائمی یا موقت است که آب‌های شیرین، تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود.

اما طرف‌های معاهده در این کنوانسیون موظفند:

تالاب‌های حائز اهمیت سرزمین خود را تعیین نمایند، نقشه‌های اصلاحی تالاب‌ها را به نحوی تنظیم و اجرا کنند که حفظ و حراست و بهره‌برداری صحیح از آنها را در سرزمین خود تسهیل نمایند، با اعمال مدیریت صحیح کوشش کنند تعداد پرندگان آبزی در تالاب‌های مربوطه را افزایش دهند، تسهیلات لازم برای حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزی در منطقه تالاب‌ها فراهم کنند و ... .

نماینده و سازمان مرجع کنوانسیون رامسر در ایران، سازمان محیط‌زیست است که مسؤولیت نظارت و اجرای آن را برعهده دارد. سازمان محیط زیست نیز برای پیشرفت کار، کمیته‌ای با نام کمیته ملی کنوانسیون رامسر باحضور نماینده‌های وزارت علوم، وزارت نفت، وزارت امورخارجه، وزارت جهاد کشاورزی، ... و دو نماینده از NGOهای زیست محیطی، تشکیل داده است که برترین گروه‌های تصمیم‌گیر در این رابطه هستند.


نماینده وزیر علوم در کمیته ملی کنوانسیون رامسر با تأکید بر حفاظت تالاب‌ها به‌عنوان مهمترین و حاصلخیزترین اکوسیستم‌های طبیعی در کره زمین، می‌گوید: «مقایسه‌ای ساده بین یک هکتار زمین کشاورزی و یک هکتار تالاب نشان می‌دهد که یک هکتار از حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی در حدود 200 دلار در حالی که همین مساحت زمین از هر تالاب 1400 دلار بازده اقتصادی خواهد داشت که توجه هرچه بیشتر به این مناطق را گوشزد می‌کند.»

متأسفانه کمیته ملی کنوانسیون رامسر به‌دلیل نداشتن بودجه، قدرت اجرایی ندارد. تنها عملکرد این کمیته ارجاع نتایج تئوری جلسات به معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست است، بدون آنکه عکس‌العمل آنها نسبت به نظریه‌های ارائه شده برگشت داده شوند.
شاید به همین دلیل است که متأسفانه شاهدیم بسیاری از تالاب‌های کشورمان با آنکه در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده‌اند اما با وام بهره‌برداری‌های کلان اقتصادی در معرض خطر انقراض هستند.

با انجام مراحل تشریفاتی خاص تالاب‌ها در کنوانسیون رامسر ثبت می‌شوند که در حال حاضر بیست‌وسومین تالاب ایران در شرف ثبت است. حدود 80 تالاب دیگر نیز به تدریج و با فراهم شدن شرایط مطلوب به ثبت خواهند رسید و ایران تالاب‌های بسیاری را توانسته در این کنوانسیون وارد کند.

اما پس از به ثبت رسیدن تالابی در کنوانسیون رامسر، باید برای حفظ، احیا و توسعه آن برنامه‌ریزی کرد.

 به نظر می‌رسد که ما از قوانین موجود در کنوانسیون رامسر فقط به ثبت تالاب‌های کشورمان در این کنوانسیون متعهدیم. چرا که از بزرگترین افتخاراتمان ثبت بیست‌وسومین تالاب در این کنوانسیون است. گویا فراموش کرده‌ایم هدف از ثبت تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده زیست‌محیطی در معاهده بین‌المللی رامسر، حفاظت، نگهداری و بهره برداری صحیح از مناطقی است که نه تنها برای ایران بلکه کل دنیا دارای ارزش‌های ویژه هستند.

روز هوای پاک

29 دی ماه روز هوای پاک را گرامی باد ....

کاهش 20 برابری آلایندگی خودروها با اجرای استاندارد یورو 4

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با رعایت استاندارد یورو 4 در خودروها، سرانه آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش این خودروها از 50 گرم به کمتر از 2.7 گرم می‌رسد که بسیار مغتنم است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد محمدی زاده پیش از ظهر یکشنبه در همایش تجلیل از صنعتگران سبز گفت: در این هفته فعالیتهایی را جشن می گیریم که تصور می شد وزارت نفت و صنایع تا سال 92 به این نقطه از استانداردها دست یابند.


به گفته وی، در 300 سال اخیر به دلیل رشد شتابنده جمعیت و صنعتی شدن عوارض سهمگینی بر زندگی بشر تحمیل شده که این امر ناشی از استفاده نا به جا از ذخایر و منابع طبیعی است.

محمدی زاده با بیان اینکه موضوع فسیل و انرژی فسیلی موجب بر هم خوردن تعادل در محیط شده است، تصریح کرد: نمونه این بر هم خوردن تعادل را به وضوح می توان در تهران و دیگر کلانشهرهای دنیا مشاهده کرد.


وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست اعتقادی به توقف چرخه توسعه ندارد، افزود: ما معتقدیم باید این چرخه اصلاح شود و رویکرد سازمان محیط زیست بر اساس دستورات دولت تعامل فعال و سازنده با همه دستگاهها و همراه کردن همه تصمیم گیرندگان برای داشتن اقتصادی سالم و مولد به همراه معیشتی سالم است.


وی با بیان اینکه اساساً تا سال 1382 استانداردی برای آلایندگی خودروها وجود نداشت و بعد از آن نیز تنها استاندارد یورو 2 رعایت می شد، افزود: خوشبختانه در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده روز سه شنبه از خودروهای با استاندارد یورو 4 رونمایی می شود.


به گفته وی، سرانه آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش این خودروها از 50 گرم به کمتر از 2.7 گرم می رسد که بسیار مغتنم است.


محمدی زاده اظهار داشت: تا پایان سال 91 تولید خودرو با استاندارد یورو 5 یعنی استانداردهای روز دنیا به صورت جدی آغاز می شود، یعنی بعد از این هر 20 ماشینی که در کشور تولید می شود، به اندازه یک خودرو در گذشته آلایندگی تولید می کند.


رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای اصلاح فرایند تولید تمام صنعتگران و قطعه سازان ساماندهی شدند، گفت: در حال حاضر با حذف سرب و رساندن میزان سرب منتشر شده در هوا که کمتر از نیم تن در طول سال اراده و عزم جدی در کشور و ظرفیتهای موجود برای انجام تصمیمات بزرگ نمایان است.


به گفته وی، ظرفیت و اراده و عزم موجود در کشور در مورد سوخت هم به همین شکل است و با تولید سوخت یورو 4 و 5 از اراک تهران و برخی نقاط دیگر انقلابی در فراورده های سوختی در کشور اتفاق می افتد.


به گفته وی، مزایای سوخت یورو 4 کاهش گوگرد از 400 ppm به 100 ppm از آنجایی که گوگرد یکی از منابع اصلی و آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسانهاست، این دستاورد بزرگی است.


محمدی زاده تصریح کرد: با تولید سوخت یورو 4 میزان بنزن، از 5 درصد حجمی در سوخت یورو 2 به یک درصد حجمی در سوخت یورو 4 کاهش می یابد. کاهش در میزان آروماتیک نیز به همین شکل در سوخت یورو 4 اتفاق می افتد که این به نوبه خود توفیق بسیار بزرگی است.


به گفته وی، با آغاز تولید سوخت یورو 4 در تمام پالایشگاه های تهران شاهد تولید روزانه 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد قابل قبول خواهیم بود.


به گفته محمدی زاده، معاینه فنی خودروها، پایش میزان آلایندگی، توسعه فضای سبز، مدیریت ترافیک، مدیریت سوخت و خروج خودروهای اسقاطی همگی اقداماتی است که در راستای تسهیل عملیاتی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.


وی با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد، افزود: امسال سال اول این برنامه جامع است که خوشبختانه بیش از اعلام دولت، همه دستگاه ها وارد عمل شده و زمینه برای اجرای این طرح را فراهم کرده اند.


به گفته محمدی زاده، از 85 واحد صنعتی که دارای گواهینامه بهره برداری هستند، تنها کمتر از 4 درصد دارای آلایندگی بوده و بیش از 96 درصد از این صنایع حداقل استانداردها را رعایت می کنند.


به گفته وی، صنایع کلیدی و بزرگی مانند فولاد مبارکه در یک سال و نیم گذشته برای حذف غبارات دودکش ها و فلزات آلاینده 220 میلیارد تومان هزینه کرده است اما از آنجایی که این غبارات دوباره تبدیل به محصول می شود، ظرف دو و نیم سال تمام این هزینه ها به فولاد مبارکه باز می گردد.


به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر بین صنایع مختلف از مس تا فولاد مسابقه ای برای حفظ محیط زیست و رفع آلاینده ها آغاز شده است که این عطش صنایع برای حفظ محیط زیست، بالاترین دستاورد برای نظام است.


به گفته وی، اگرچه گواهینامه زیست محیطی برای صنعتگران نوعی حیثیت و اعتبار بین المللی محسوب می شود، اما برای سازمان محیط زیست نشان دهنده نوع تولیدی است که این سازمان بر می تابد و در جهت رفاه و آسایش و سلامت جامعه است.

توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در تهران

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از آغاز توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 همزمان با فرا رسیدن روز هوای پاک در سطح استان تهران به طور آزمایشی خبر داد.
جلیل سالاری درباره جزئیات توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا با بیان اینکه براساس برنامه زمانبندی قرار است استاندارد کیفی تمامی فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل از یورو 2 به یورو 4 و سپس یورو 5 ارتقا یابد، گفت: در حال حاضر با بهره برداری از طرح های مختلف پالایشگاهی امکان عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بنزین با استاندارد ملی در سطح کشور توزیع می شود، تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی و با راه اندازی طرح های مختلف بنزین سازی، بهینه سازی و بهبود کیفیت در پالایشگاه های مختلف نفت همچون آبادان، تهران و امام خمینی شازند امکان عرضه بنزین و گازوئیل یورو 4 فراهم شده است.

وی یکی از دستاوردهای عرضه بنزین با استاندارد یورو4 را ارتقای درجه آرام سوزی (اکتان) اعلام کرد و افزود: بر این اساس به تدریج بنزین با اکتان 90 جایگزین بنزین معمولی با اکتان 87 در سطح جایگاه ها می شود.

سالاری با اشاره به کاهش میزان آروماتیک و ترکیبات گوگردی در بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 بیان کرد: پیش بینی می شود تا سی ام دی ماه سال جاری و همزمان با روز هوای پاک به صورت آزمایشی توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 در سطح جایگاههای تهران آغاز شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه بر این اساس برای مدت یک روز و به طور آزمایشی 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در برخی از جایگاه های تهران توزیع می شود، گفت: هم اکنون انتقال بنزین تولیدی با استاندارد یورو4 از پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به انبار نفت ری و سپس جایگاهها در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام به صورت نمادین و همزمان با روز هوای پاک انجام می شود، یادآور شد: پیش بینی می شود از اوایل سال آینده با اجرا، تکمیل و بهره برداری از چند طرح جدید پالایشگاهی بخش عمده ای از بنزین کشور با استاندارد یورو 4 توزیع شود.

سالاری همچنین از توزیع روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو4 از اواسط سال آینده در سطح جایگاه های کشور خبر داد و افزود: به تدریج میزان عرضه و توزیع بنزین یورو 4 با تکمیل و راه اندازی طرح های جدید پالایشگاهی افزایش می یابد.

وی همچنین با اشاره به توزیع حدود 10 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 در روز 29 دی روز هوای پاک در سطح جایگاه های استان تهران، تصریح کرد: گازوئیلی که از استاندارد یورو 4 برخوردار بوده دارای کمترین میزان گوگرد ( 50 پی .پی .ام) است.

سالاری با تاکید بر اینکه گازوئیل یورو 4 در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی همچون ناوگان عمومی اتوبوسرانی و مینی بوس توزیع خواهد شد،گفت: همچنین بر اساس برنامه زمانبندی از اوایل سال 1391 امکان توزیع روزانه 27 تا 30 میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد با استاندارد یورو 4 در سطح کشور فراهم می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 48 تا 50 میلیون لیتر گازوئیل در بخش ناوگان حمل و نقل مصرف می شود، خاطرنشان کرد: با توزیع روزانه 30 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 حدود 65 درصد مصرف ناوگان حمل و نقل کشور پوشش داده می شود.

وی همچنین خواستار ارتقای کیفیت در تولید خودروهای ساخت داخل همزمان با توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 شد و تاکید کرد: باید شرکت های خودروساز تولید خودروهای داخلی را به گونه ای طراحی کنند که امکان استفاده بهینه از سوخت با استاندارد یورو 4 و 5 فراهم شود.

منبع : تابناک

در ادامه مطلب بخوانید :

بنزین ایرانی متهم ردیف اول آلودگی هواست ؟


کاهش آلایندگی خودروها با استاندارد یورو 4

آلایندگی هر خودرو یورو4 چقدر است؟

ادامه مطلب ...

محصولات اپل با محیط زیست سازگارتر می‌شوند

تمرکز اپل بر ساخت محصولات سبز باعث شده است که شرکت ولکس که تامین‌کننده کابل‌های برق و USB اپل است، به سمت طراحی و ساخت کابل‌های جدید سازگارتر با محیط زیست حرکت کند.


بنا بر گزارش روزنامه London Evening Standard، شرکت ولکس، شش میلیون دلار در سال جاری برای تولید کابل‌های بدون هالوژن که آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند، هزینه خواهد کرد.


هالوژن‌ها که در محصولات الکترونیکی دخیل هستند، در صورتی که پس از دور انداختن، سوزانده شوند، خطری جدی برای محیط زیست به شمار می‌روند چراکه سوزاندن هالوژن موجب انتشار دی‌اکسین‌ها و فوران‌ آلاینده‌های صنعتی آلی پایدار می‌شود که برای انسان و محیط زیست مضر است.


انرژی هسته‌ای؛ انرژی دوران گذار

"توسعه پاینده یا پایدار، توسعه‌ای است که نیازهای کنونی را برآورده کند، بدون این که مانع از برآورده شدن نیاز نسل‌های آینده شود." به این ترتیب، توسعه‌ای که دیر بپاید، دمساز با محیط زیست، همخوان با عدالت اجتماعی و جهانی و هم‌بستر با پیشرفت اقتصادی باشد، پاینده نامیده می‌شود. حال با این تعریف، آیا تولید برق هسته‌ای در ایران چنین ویژگی‌هایی را دارد؟ یا به بیان دیگر، آیا انرژی هسته‌ای سرچشمه‌ای پاینده برای تولید برق در ایران است؟

انرژی ناپایدار


بر اساس کتاب سرخ (Red Book, ۲۰۰۹) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منابع اورانیوم ایران و حداکثر هزینه فرآوری هر کیلوگرم از آن، به این ترتیب است: منابع محرز ۷۲۴ تن ۱۳۰ دلار، منابع تخمین‌ زده شده (نه چندان مطمئن) ۱۴۳۰ تن ۲۶۰ دلار، منابع پیش‌بینی شده ۴۱۹۰ تن ۲۶۰ دلار و منابع بر مبنای گمانه‌زنی ۱۴۰۰۰ تن با هزینه‌ای نامعلوم.


با توجه به ارقام بالا، منابع محرز ایران تنها ۴ سال و نیم، منابع تخمین زده ۱۳ سال، منابع قابل پیش‌بینی ۴۰ سال و اگر منابع گمانه‌زده شده را نیز محرز بیانگاریم، ۱۲۷ سال نیاز نیروگاه بوشهر (۱۶۰ تن در سال) را تأمین می‌کنند.


همین منابع برای برنامه هسته‌ای مطرح شده از جانب دولت جمهوری اسلامی که مرکب از ۲۰ نیروگاه و تولید ۲۳۰۰۰ مگاوات توان برق است، به ترتیب برای ۰.۲، ۰.۶ ،۲ و ۶ سال کفایت می کنند. شایان توجه است که عمر متوسط نیروگاه‌های هسته‌ای ۴۰ تا ۵۰ سال است. به این ترتیب، انرژی هسته‌ای تولید شده از منابع داخلی به هیچ وجه نمی تواند پاینده تلقی شود.


نگاهی به منابع موجود و مصرف در جهان نیز نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵ اندکی کمتر از نصف منابع جهان مصرف خواهند شد و پس از آن، بسته به میزان گسترش انرژی هسته‌ای، منابع شناخته شده کنونی (۶۳۰۶۰۰۰ تن) تنها برای ۲۲ تا ۳۶ سال دیگر کفایت می‌کند. نتیجه این که با تکیه به منابع بیرونی نیز نمی‌توان پایندگی انرژی هسته ای را حفظ کرد.


حال آن که منابع شناخته شده گاز طبیعی ایران برای استخراج و مصرف داخلی، با وجود میزان مصرف بسیار بالا و نامعقول کنونی در این کشور (به لحاظ مصرف مطلق و سرانه سومین کشور دنیا پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه)، به ترتیب برای ۱۶۶ و ۲۱۰ سال کفایت می کند.


البته گاز طبیعی نیز به سبب آلایندگی و محدودیت ذخایر، منبع پاینده‌ای نیست و باید به مثابه یک منبع "دوران گذار"، هر چه زودتر به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر جانشین شود. وجود وافر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد و تا حدودی آب، نوید چنین آینده‌ای را می‌دهد.


برای مثال، انرژی خورشیدی که روزانه در متوسط سالیانه آن به هر متر مربع زمین ایران می‌تابد، ۱۸۰۰ کیلو وات ساعت و بازده صفحات فوتوولتائیک دست­‌کم ۱۵ درصد است. البته هنوز باید روی این فناوری‌ها به ویژه در مورد ذخیره‌کردن­ این قبیل انرژی‌ها کار شود. البته که اگر بخشی کوچک از منابعی که در جهان و در ایران صرف برنامه هسته‌ای شده‌اند، به پژوهش در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و تکامل فناوری‌های مرتبط با آن تخصیص داده می‌شد، هم‌اکنون وضع به مراتب بهتری را در این زمینه شاهد بودیم.


برق هسته‌ای؛ مقرون به‌صرفه یا گران؟


هزینه احداث نیروگاه‌های هسته‌ای برای ظرفیت اندکی بیش از ۱۰۰۰ مگاوات، بین ۴ تا ۶ میلیارد یورو است. برای نمونه، برآورد ساخت نیروگاه "۳ Nugiluotu" در فنلاند، ۳ میلیارد و هزینه واقعی آن تاکنون، ۶.۶ میلیارد یورو برای ۱۶۰۰ مگاوات بوده است. همچنین مدت ساخت آنها نیز دست­‌کم ۵ تا ۶ سال زمان می برد، در حالی که نیرو گاه گازی تقریباً با همان ظرفیت (۹۰۰ مگاوات)، مخارجی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد یورو و دوره ساخت یک تا ۲ سال خواهد داشت.


طبق ارزیابی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، هزینه مستقیم تهیه یک کیلو وات ساعت برق در اروپا توسط نیروگاه‌های گازی گزینه مناسب­تری است؛ به طوری که هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق در نیروگاه‌های گازی، بین ۲.۶ تا ۳.۵ سنت یورو و در نیروگاه‌های هسته‌ای، بین ۳.۴ تا ۵.۹ سنت یورو ارزیابی شده است.


البته چنانچه هزینه‌های غیرمستقیم مانند برخی عوامل مالی نظیر نرخ نزول بانکی (DR) و نرخ دی­‌اکسیدکربن در نظر گرفته شود، در این صورت در موارد معینی، برق هسته‌ای اندکی گران­‌تر یا ارزان­‌تر از برق گازی تولید خواهد شد. برای مثال، برای نرخ نزول بانکی ۱۰ درصد و همچنین نرخ ۳۰ دلار برای هر تن دی­‌اکسیدکربن (قیمت کنونی در اتحادیه اروپا ۷ یورو است)، هنوز در اروپا هزینه تولید برق هسته‌ای گران­‌تر از برق گازی خواهد بود.


افزون بر این، برای محاسبه هزینه واقعی برق هسته‌ای، قاعدتاً باید یارانه‌هایی که دولت‌ها برای تکامل و توسعه این تکنولوژی پرداخته‌اند را نیز در نظر گرفت. این هزینه در ایران از ۳۶ سال پیش با رقمی نامعلوم و توسط دولت‌های اروپایی تنها از طریق EURATOM -بدون در نظر گرفتن یارانه‌های جداگانه هر کشوری- بیش از ۴۰۰ میلیارد یورو از سال ۱۹۵۰ بوده است.


مجموع هزینه‌ها و شرایط موجود در ایران نشان می‌دهد که برای این کشور که بر روی منابع کلان گازی نشسته و فاقد منابع هسته‌ای قابل توجه است، برق نیروگاه‌های گازی، کم‌هزینه‌تر خواهد بود.


هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی


هرچند تلاش برای جلوگیری از ورود مواد رادیواکتیو به محیط زیست جدی باشد، باز هم بخشی از رادیوایزوتوپ‌ها در روند کار عادی نیروگاه و به‌ویژه در جریان پسمانداری، وارد فضای زیستی می‌شود.


افزون بر این، به هنگام استخراج منابع اورانیوم، نقل و انتقالات گسترده خاک صورت می‌گیرد و در پی آن، پوسته زمین شکافته می‌شود؛ به طوری که این عمل باعث پخش این مواد رادیواکتیو در محیط می‌شود. این مواد رادیواکتیو می‌توانند از یک سو وارد محصولات کشاورزی شوند و از سوی دیگر، ساکنان نواحی مجاور را در معرض پرتوهای رادیواکتیو قرار دهند.


از جمله محاسن انرژی هسته‌ای، این جنبه آن است که کارکردن این قبیل نیروگاه‌ها با تولید گازکربنیک همراه نیست. البته این ادعا در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی صحت دارد، نه در مقایسه با انرژی‌های تجدیدپذیر. همچنین انرژی هسته‌ای در مقیاس جهانی، فقط برای تأمین ۲.۸ درصد انرژی اولیه و ۱۶ درصد انرژی الکتریکی به کار برده می‌شود و از این رو، نقش چندان بزرگی ندارد زیرا که بخشی بزرگ از دی­‌اکسیدکربن از طریق اتومبیل‌ها، گرمادهی به خانه‌ها، شاخه‌هایی از صنعت و غیره تولید می‌شود.


از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای، ایران به طور مطلق در رتبه دهم و از نظر سرانه، در جایگاه ۵۴ است. به لحاظ کارایی مصرف سوخت‌های فسیلی که همانا نسبت تولید ناخالص ملی به مقدار تولید دی­‌اکسیدکربن است، ایران در ردیف بدترین کشورهای جهان قرار دارد. برای پرهیز از این وضع، ایران می­‌تواند با افزایش کارایی مصرف گاز طبیعی -با توجه به دی­‌اکسیدکربن سرانه نه چندان بالای آن- از وضع بهتری برخوردار شود و در دوران گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، از انرژی گاز بهره گیرد.


در واقع، نیروگاه‌های هسته‌ای با وجود کیفیت بالای نیروگاه، قطعات و روندهای آن یک "ته ریسکی" در خود نهفته دارند که نظر به پیامدهای فاجعه بارشان برای نسل‌های کنونی و آتی، ناقض اصل پایندگی هستند. تجربه فوکوشیما در ژاپن به جهانیان نشان داد که چگونه پیشرفته‌ترین کشور دنیا از نظر تکنیک، در برابر حمله توأمان طبیعت و تکنیک، خلع سلاح شد.


معضل پسمانداری در همه مراحل تولید و مصرف سوخت، از استخراج، تولید کیک زرد، تبدیل به اورانیوم هگزافلورید، غنی‌سازی، ساخت میله‌های سوخت و نگهداری سوخت مصرف‌شده نمایان می‌شود. به‌ویژه سوخت مصرف‌شده در نیروگاه‌های هسته‌ای که دارای عناصر ناشی از شکاف هسته‌ها و رادیوایزوتوپ‌های مصنوعی با اکتیویته بالا هستند، هنوز حل نشده است و در هیچ جای جهان راه‌حل قطعی و نهایی در دست نیست. چنین منابعی به طور بالقوه، امکان آلوده‌کردن محیط زیست را دارند که به علت نیمه عمر بسیار طولانی برخی از مشتقات، مخاطراتی را برای نسل کنونی و نسل‌های آینده در ابعاد چند هزار ساله به همراه خواهند داشت. به عبارت دیگر، نسل امروز از آن بهره می‌گیرد و نسل‌های آینده باید ضایعات آن را تحمل کنند.


پذیرفتن انرژی هسته‌ای از جانب شهروندان کشور های دمکراتیک، مشکل بزرگی بر سر راه پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای است.


در مورد ایران، حتی اگر از پیامدها و هزینه‌های سیاسی برنامه هسته‌ای کنونی چشم بپوشیم، تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش از بدو شروع آن، به بی‌عدالتی اجتماعی انجامیده است. در واقع، منابعی که می‌شد در راه‌اندازی صنایع مفید، آینده‌دار و کارآفرین به کار برده شود، صرف این برنامه بی‌آینده شده است.


تکنولوژی هسته‌ای برای تهیه برق، هم به لحاظ اقتصادی، هم از نظر محیط‌ زیستی و هم اجتماعی، فاقد پایندگی و پایداری است. آینده‌اش را پشت سر نهاده و در بهترین حالت، به عنوان تکنولوژی دوران گذار برای برخی کشورها معنی می‌یابد.



بهروز بیات

مشاور مستقل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


به نقل از بی بی سی



در همین رابطه :


نقشه: شمار راکتورهای هسته‌ای جهان

از سراب نفت تا رویای باد

مصرف انرژی جهان در چند دهه گذشته، به جز سال ۲۰۰۹، همواره روند افزایشی داشته و طی ۲۰ سال گذشته، از ۸ هزار تن به ۱۲ هزار تن معادل بشکه نفت خام، رسیده است. در سال ۲۰۱۰، رشد مصرف انرژی جهان نزدیک به ۵.۶ درصد بوده که از سال ۱۹۷۳ تا به حال سابقه نداشته است.

با توجه به این که رشد اقتصاد جهان کمتر از رشد مصرف انرژی است، شدت انرژی جهان افزایش یافته و اگر این روند ادامه یابد، راه دستیابی به توسعه پایدار، ناهموارتر از گذشته خواهد شد. به ویژه این که الگوی رشد مصرف انواع انرژی در مناطق مختلف جهان روند متفاوتی دارد و بی‌توجهی به ملزومات توسعه پایدار، سبب خواهد شد که بر وخامت اوضاع افزوده شود.


" مصرف انرژی جهان در چند دهه گذشته، به جز سال ۲۰۰۹، همواره روند افزایشی داشته و طی ۲۰ سال گذشته، از ۸ هزار تن به ۱۲ هزار تن معادل بشکه نفت خام، رسیده است. در سال ۲۰۱۰، رشد مصرف انرژی جهان نزدیک به ۵.۶ درصد بوده که از سال ۱۹۷۳ تا به حال سابقه نداشته است."


اژدهای 'انرژی‌خوار' به ناپایداری دامن می‌زند؟


در چند دهه گذشته، با وجود افزایش مقدار مصرف نفت خام، سهم آن در سبد مصرف انرژی جهان رو به کاهش بوده؛ به گونه‌ای که پس از ۱۲ سال کاهش پیاپی، به کمتر از ۳۴ درصد رسیده است. در حالی که سهم گاز طبیعی به حدود ۲۴ و سهم زغال سنگ به ۲۹.۶ درصد افزایش یافته است.


در این میان، سهم برق آبی، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های نو به ترتیب ۶.۵، ۵.۲ و ۱.۳ درصد گزارش می‌شود. شایان توجه است که رشد مصرف انرژی در مناطق مختلف جهان روند متفاوتی داشته است.

به عنوان نمونه، چین که از سال گذشته با پشت سرگذاردن آمریکا، جایگاه بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی جهان را از آن خود ساخته، به تنهایی ۲۰ درصد از انرژی جهان را مصرف می کند. با وجود این، سبد مصرف انرژی این کشور در قیاس با مصرف کل جهان، از الگویی کاملا متفاوت پیروی می‌کند؛ به گونه‌ای که زغال سنگ ۷۰ درصد از سهم سبد مصرف انرژی این کشور را تامین می‌کند، در حالی که سهم نفت کمتر از ۱۸ درصد و سهم گاز طبیعی نزدیک به ۴ درصد است. رشد مصرف برق آبی، هم‌سنگ با میانگین جهانی، نزدیک به ۶.۶ درصد و مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای، از یک درصد تجاوز نمی‌کند.


به این ترتیب، الگوی مصرف انرژی در رشدیابنده‌ترین اقتصاد جهان که از رکود اقتصاد جهانی نیز آسیب جدی ندیده، هم به لحاظ اقتصادی و به لحاظ زیست‌محیطی، توسعه پایدار جهان را با تهدید جدی رو به رو می‌سازد.


سهم آمریکا از مصرف انرژی جهان، اندکی کمتر از چین است اما از یک سو، تولید ناخالص داخلی این کشور، دو برابر چین گزارش می‌شود؛ بنا بر این، شدت انرژی این کشور ۲ برابر آمریکا و سرانه مصرف انرژی نزدیک به ۵ برابر ایالات متحده است.


از سوی دیگر، سبد مصرف انرژی آمریکا نشان می‌دهد که سهم نفت، گاز، زغال سنگ، برق آبی، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، به ترتیب ۳۷، ۲۷، ۲۳، ۸.۴، ۲.۶ و ۱.۷ درصد است.


تصور کنید که چین بتواند با حفظ رشد اقتصادی و افزایش درآمد، مصرف انرژی خود را ثابت نگاه دارد اما سبد مصرف خود را به گونه‌ای تغییر دهد که با میانگین مصرف جهانی همسان شود و یا به سبد مصرف انرژی آمریکا نزدیک شود. در این صورت، چین به اژدهای نفت‌خوار و گازخواری تبدیل خواهد شد که ضمن فشار سنگین بر منابع نفت و گاز جهان، می‌تواند چنان تلاطمی در بازار انرژی به وجود آورد که پیامدهای آن بسیار چشمگیر و البته برای توسعه پایدار بسیار ناگوار خواهد بود.


تغییر در سبد انرژی جهان



روند تغییر رشد مصرف انواع انرژی نشان می‌دهد که اگرچه سهم انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد مصرف به سود منافع بلندمدت و همسو با ملزومات توسعه پایدار تغییر کرده، اما رشد سهم منابع تجدیدپذیر در این سبد هنوز چشمگیر نیست.


دستیابی به رویای توسعه پایدار از منظر ذخایر انرژی، امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. ذخایر نفت خام جهان از ۱۰۰۳ میلیارد بشکه در سال ۱۹۹۰، به افزون بر ۱۳۸۳ میلیارد بشکه در آغاز ۲۰۱۰ افزایش یافته است. این در حالی است که با رشد روزافزون فناوری، امکان بهره‌برداری از ذخایر غیرمتعارف نفت رو به افزایش است. هم اکنون ذخایر غیرمتعارف نفت کانادا بیش از ۱۴۳ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. بدون لحاظ آن نیز، اینک عمر ذخایر نفت، افزون بر ۴۶ سال است.


این وضع در مورد ذخایر گازی برجسته‌تر به نظر می‌رسد. ذخایر گاز جهان در دوره یادشده از ۱۲۵ به ۱۸۷ تریلیون متر مکعب رسیده و عمر آن نزدیک به ۵۹ سال برآورد می‌شود. این در حالی است که ذخایر غیر متعارف گاز جهان بیش از ۹۷۰ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود که با افزایش قیمت انرژی و رشد فناوری، بهره‌برداری از آن آسان‌تر و به لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهد شد.


به این ترتیب، احتمال افزایش عمر ذخایر نفت و گاز به لحاظ فنی و عملی غیرممکن نیست، به ویژه آن که کارنامه آمریکا در بهره‌برداری از این نوع گاز در چند سال گذشته درخشان بوده است؛ به گونه‌ای که تولید گاز غیرمتعارف این کشور از ۱۲ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۰۰، به بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.


با وجود کوشش‌های فراوانی که برای برجسته کردن مسائل محیط زیست و هشدارهای کافی مبنی بر محدود بودن منابع تجدیدناپذیر و پایان‌پذیر بودن انرژی‌های فسیلی صورت گرفته، روند تغییرات رشد مصرف انواع انرژی نشان می‌دهد که اگرچه سهم انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد مصرف به سود منافع بلندمدت و همسو با ملزومات توسعه پایدار تغییر کرده اما از یک سو، سهم رشد منابع تجدیدپذیر تفاوت چشمگیری نداشته است.


از سوی دیگر، کاهش سهم نفت با افزایش همزمان سهم گاز طبیعی (سازگارتر با محیط زیست) و زغال سنگ (ناسازگارتر با محیط زیست) جبران شده است. به این ترتیب، به لحاظ زیست‌محیطی، تلاش‌های جهانی برای کاستن از سهم مصرف انرژی‌های فسیلی و افزایش سهم انرژی‌های سازگارتر با محیط زیست نظیر گاز طبیعی، با موفقیت چشمگیری همراه نبوده است.


کاهش سهم مصرف نفت خام را نیز می‌باید بیشتر در صرفه‌های اقتصادی ناشی از تغییر الگوی مصرف انرژی جستجو کرد. در کل می‌توان ادعا کرد که نسل‌های آینده شاید به یاری فناوری بتوانند همچنان بر میزان انرژی های فسیلی قابل برداشت بیافزایند و با اعمال سیاست‌های سختگیرانه زیست‌محیطی، از شدت انتشار آلاینده‌ها بکاهند، اما به یقین نمی‌توانند به طور کامل از تهدید پایان‌پذیر بودن انرژی‌های فسیلی خلاص شوند.


منبع : بی بی سی

مفهوم آمایش سرزمین و کاربرد‌های آن در ایران

دانلود مقاله
مقالات ارزیابی و آمایش سرزمین


درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین و کاربرد‌های آن در ایران
حسین خنیفر

چکیده:

پیشینه توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای و ملی به مدیریت آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی‌های توسعه، از دو زاویة دیرینگی و تازگی برخوردار است، از آن جهت دیرینه است که به زمان حضور انسان در پهنه زمین و تعریف سرزمین و کنجکاوی نسبت به حیات بازمی‌گردد و تازگی آن مربوط به یکصد ساله اخیر است که عمدتاً در نیمة سدة اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم و با مطالعات فرانسوی‌ها آغاز گردید.

در این مقاله ضمن بررسی این ابعاد و سابقه جهانی و بین‌المللی مسأله مدیریت آمایش سرزمین به سابقه آن در ایران که به دهة 30 شمسی بازمی‌گردد
، پرداخته و مطالعات گروه ستیران را مورد بازبینی و فعالیت‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی در این زمینه نیز بررسی شده است. هم‌چنین به مطالعه‌ای از آثار تافلر اشاره داریم که به آمایش بین‌المللی اشاره دارد و مدیریت جهان پیش‌رو را بررسی نموده است. سپس به فرآیند تهیه آمایش سرزمین در سه بعد سازماندهی مطالعات، بررسی وضع موجود و قابلیت سنجی و آینده‌نگری پرداخته‌ایم و گام‌های لازم برای هر کدام از آنها را دسته‌بندی و مورد بحث قرار داده‌ایم و در پایان مقاله به نتایج آمایش سرزمین و نظام تشکیلاتی تهیه طرح آمایش و نمودارهای آن و سپس جایگاه مدیریت توسعه اجتماعی و آمایش سرزمین پرداخته‌ایم.

کلید واژه: آمایش سرزمین، مطالعات ستیران، آمایش جهان، فرآیند آمایش، محتوای آمایش

منبع : مجله آمایش سرزمین ، دوره 2 سال 1390، شماره 2

دانلود فایل pdf  متن کامل مقاله در ادامه مطلب


برای مشاهده سایر مقالات زیست محیطی این وب اینجا کلیک نمایید .


مشاهده لیست همه مقالات زیست محیطی این وبلاګ از اینجا





درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین و کاربرد‌های آن در ایران

حسین خنیفر





نوع فایل: pdf

حجم فایل: 446.6 Kb









دانلود مقاله

کنترل و مدیریت اثرات بازدیدکننده در مکان‌های اکوتوریسمی

کنترل و مدیریت اثرات بازدیدکننده در مکان‌های اکوتوریسمی
طاهره اردکانی ، افشین دانه کار ، ملیحه عرفانی

چکیده:

هر زمانیکه بازدیدکنندگان به یک مکان توریستی قدم می‏‎گذارند باعث ایجاد یک تأثیر منفی در آن منطقه می‎شوند و این حقیقتی اجتناب ناپذیر است. یک برنامه اکوتوریسمی بسیاری از فعالیت‎های مربوط به استفاده‎های عمومی و بازدیدی را که هم اثر مثبت و هم اثر منفی دارد به کار می‎گیرد و یک طرح مدیریتی اکوتوریسم، درصدد کاهش این اثرات می‏باشد. پس یکی از راهبردهای بنیادی مدیریت اکوتوریسم، کنترل و مدیریت کردن اثرات بازدید کنندگان است. برای دستیابی به موفقیت در طرح مدیریتی باید میزان تأثیر فعالیت‎ها بر محیط زیست طبیعی و پیرامونی کاملاً شناخته شود.

کنترل و پایش دقیق این اثرات نیازمند یک طرح کلی مدیریت مکان است. در این طرح، ذینفعان مشتاق و افرادی که آموزش دیده اند‏، نیز مشارکت دارند. با این توضیحات اولین روش توسعه یافته برای نشان دادن اثرات توریسم از موضوع و مفهوم ظرفیت برد، گرفته شده است. مفهوم ساده‎تری از ظرفیت برد، تعداد محدود شده بازدید کننده است که می‏تواند بسیاری مواقع به عنوان راه حلی برای کاهش اثرات در مناطق کوچک بکار گرفته شود. در این تحقیق سعی شده است مباحث مربوط به ظرفیت برد وپایش فعالیت‌های بازدیدی مطرح گردد.
منبع : مجله آمایش سرزمین ، دوره 2 سال 1390، شماره 2

برای مشاهده و دانلود متن کامل مقاله ( فایل PDF ) به ادامه مطلب بروید .

ادامه مطلب ...

ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث آزادراه قمیشلو

ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث آزادراه قمیشلو
با استفاده از روش ماتریس ICOLD و چک لیست
سامره فلاحتکار ، آسیه صادقی ، علیرضا سفیانیان

چکیده:

ارزیابی یکی از راه‌های قابل قبول برای دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار است و می‌تواند به عنوان یک ابزار برنامه‌ریزی، اثرات بالقوه زیست محیطی که در نتیجه اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه، پدیدار می‌شوند را شناسایی و گزینه‌های منطقی جهت حل آن‌ها را انتخاب کند. هدف از این مطالعه ارزیابی آثار زیست محیطی آزادراه قمیش‌لو بر وضعیت پناهگاه حیات وحش قمیش‌لو که در استان اصفهان قرار دارد، می‌باشد. ابتدا با مطالعات کتابخانه‌ای، شناختی واقعی از محیط زیست منطقه به دست آمد و با مرور منابع فنی پروژه، در جهت شناسایی کلیه فعالیت‌های دو فاز ساختمانی و بهره‌برداری، اقدام گردید و دو روش ماتریس ICOLD و روش چک لیست جهت ارزیابی اثرات زیست محیطی انتخاب گردید.

نتایج مطالعات نشان داد که با توجه به عبور این آزادراه از پناهگاه حیات وحش قمیش‌لو و بروز خسارت به محیط زیست منطقه، انجام این طرح مردود است. مجموع ارزش‌های طرح، 182 امتیاز مثبت و 682 امتیاز منفی می‌باشد. با توجه به بیش‌تر بودن تعداد اثرات منفی(353)، محیط بیولوژیکی بیش‌ترین تأثیر منفی را از اجرای طرح مذکور متحمل می‌شود. در حالی که محیط اجتماعی با امتیاز 95 کم‌ترین اثرات منفی را دریافت می‌کند.

منبع : مجله آمایش سرزمین ، دوره 2 سال 1390، شماره 2

برای مشاهده و دانلود متن کامل مقاله ( فایل PDF ) به ادامه مطلب بروید .

ادامه مطلب ...

آلودگی هوا از نوع بی آزار!

معاون رئیس جمهور:


"هیچ گزارشی وجود ندارد که حتی یک نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده باشد."

درست می فرمایید آقای معاون؛ کلاً این مردم تهران خیلی سوسول هستند که با کمی آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی و قلبی می شوند. بعدش هم خودشان می توانند آزمایشی انجام داده و صحت صحبت های شما را کشف کنند.

آزمایش آلودگی هوا:


خودرویتان را روشن کرده و بینی تان را روبروی اگزوز ماشین قرار دهید. دیگه هوایی که در شهر تهران تنفس می کنید از دود اگزوز خودرو که آلوده تر نیست! شما بعد از دقایقی بیهوش شده و فوت خواهید کرد. ولی مطمئناً دلیل مرگ شما "هوای آلوده" گزارش نخواهد شد. بلکه می نویسند که به خاطر ناراحتی ریوی خفه شده اید! خب خفه شدن یا مشکل ریوی چه ربطی به آلودگی هوا دارد؟! هان؟!


الف - راستگو - - عصر ایران