..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

روزنامه سرمایه از آتش سوزی در نیزارهای تالاب پریشان خبر داد...

سرمایه: در آستانه روز «زمین پاک» که مردم سراسر جهان اقداماتی نمادین یا حقیقی در جهت حفاظت بیش از پیش از محیط زیست انجام می دهند، دریاچه پریشان دوباره طعمه حریق شد. دریاچه پریشان هم اکنون در حال سوختن است و این اتفاق برای چندمین بار در یک ماه اخیر صورت گرفته است. به گزارش مهر، شدت آتش سوزی در دریاچه پریشان به حدی زیاد است که از شهر کازرون دود آن قابل مشاهده است و این چهارمین بار در طول 3 ماه گذشته است که دریاچه طعمه حریق شده است. تا این لحظه هنوز خبری از علت وقوع آتش سوزی گزارش نشده است. این درحالی است که بی توجهی مسوولان نسبت به دریاچه پریشان، آتش سوزی چندباره و همین طور راهسازی در این تالاب را موجب شده است. با این حال طبق آخرین پیگیری ها هیچ مسوولی در حال حاضر از وضعیت دریاچه مطلع نیست و دریاچه ویران پریشان بدون حضور نیروهای ویژه در حال سوختن است. دریاچه پریشان در کازرون در حالی دوباره و چندباره طعمه حریق شده که در چند ماه اخیر بارها مورد تجاوز تیغه سهمگین راه سازان قرار داشته است و حتی سازمان های بین المللی نیز برای حفاظت از این تالاب به منطقه رفته اند. عامل آتش سوزی پیشین مسوولان راه سازی بودند که با آتش زدن نیزارهای اطراف دریاچه پریشان باعث شدند هزاران لاک پشت و پرنده های مهاجر زنده زنده در آتش بسوزند.


 آتش زدن نیزارهای اطراف دریاچه به منظور ساخت جاده ای انجام شد که ماه های گذشته بحث های فراوانی درباره آن مطرح بود و کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و خواستار توقف جاده سازی در تنها دریاچه آب شیرین ایران شده اند.
به گزارش مهر و به نقل از شاهدان عینی در زمان تخمگذاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب پریشان تخم این پرندگان، نیمروی نیمروز کارگران و راه سازان شده بود.

نزدیک به 30 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه پریشان در یک سال گذشته به شکل سازمان یافته ای طعمه آتش خودساخته مسببان اصلی تخریب تالاب پریشان شده است که نزدیک به 20 هکتار آن در سال گذشته و بیش از هشت هکتار آن نیز در یک ماه و نیم گذشته آتش گرفته است. نرگس روحانی کارشناس ارشد محیط زیست و از فعالان سازمان های غیردولتی محیط زیستی با تایید خبر آتش گرفتن جانوران دریاچه معتقد است: «فرصت طلبی برخی شرکت های راه سازی دلیل اصلی بروز این فاجعه است وگرنه این جاده هیچ منفعتی برای ساکنان منطقه ندارد و اگر درست و دقیق به تبعات آن نگاه کنند، درمی یابند که ساخت جاده به ضررشان است.»

هم اکنون عوامل متعددی این دریاچه مهم را که از نظر زیست محیطی جایگاهی ویژه دارد، تهدید می کند. یکی دیگر از عوامل تخریب و نابودی وجود 949 چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف این دریاچه است. چندی پیش سازمان آب منطقه ای شهرستان کازرون با طرح شکایتی به دادستان این شهر موتورهای مکنده آب با وجود 277 چاه غیرمجاز و همینطور 672 چاه دارای مجوز را عامل خشکی و در نهایت نابودی دریاچه پریشان اعلام کرد.

منبع :روزنامه سرمایه

دریاچه پریشان آتش گرفت


با تشکیل ستاد بحران و اعزام به محل، بررسی‌های لازم به عمل آمد و مشخص شد که بخشی حدود یک‌ هکتار از شمال حاشیه تالاب پریشان بین روستاهای هلک و ده پگاه، دچار آتش‌سوزی از داخل زمین شده است.
بخشی از شمال تالاب پریشان به دلیل نامعلومی از لایه‌های زیرزمینی بعد از ظهر امروز دچار آتش‌سوزی شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون امروز در گفت‌وگو با فارس در کازرون اظهار داشت:

 حدود ساعت ۱۳ امروز از طرف اهالی حاشیه تالاب پریشان به این اداره گزارش شد که از درون دریاچه آتش زبانه می‌کشد که بلافاصله کارشناسان ما به منظور بررسی به محل اعزام شدند و این گزارش را تایید کردند.

جمال خداپرست افزود: با تشکیل ستاد بحران و اعزام به محل، بررسی‌های لازم به عمل آمد و مشخص شد که بخشی حدود یک‌ هکتار از شمال حاشیه تالاب پریشان بین روستاهای هلک و ده پگاه، دچار آتش‌سوزی از داخل زمین شده است. (!!!)
وی گفت: این آتش‌سوزی یک اتفاق تازه است که در این منطقه به وقوع پیوسته و در این مورد کارشناسان در حال بررسی بیشتر و نظر قطعی در این زمینه هستند.

خداپرست اضافه کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از پیشروی این آتش‌سوزی با بیل مکانیکی اطراف محل حادثه را کانال‌زنی می‌کنیم.

خبر از عصر ایران

محیط سبز: (جناب آقای رئیس کشف جدیدی داشتند و این پدیده جدید که فقط در تالاب پریشان روی می دهد را کشف کردند!!!).

( امیدوارم آقای رئیس و کارشناسان خبره اش هر چه زودتر دلیل این پدیده نادر (که احتمالا همان جاده سازی و آتش سوزی عمدی توسط شرکت های راهسازی است) را هر چه سریعتر بیابند و کشف خود را کامل کرده و جهان را حیرت زده کنند.!!! )



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد