بنزین، فعلا یکی از مهمترین دغدغه های مردم است، حداقل تا روزی که قبض های جدید آب و برق و گاز بیاید. اما بنزین، فعلا بیشتر جیب و جان مردم را تهدید می کند. هرچند بخشی از یارانه بنزین حذف شده است و مردم برای تردد درون شهری، راه های دیگری پیدا می کنند، اما تا همین سه هفته پیش که نفس ها در هوای آلوده تهران، یک خط در میان اکسیژن به ریه ها می رساند، دهان دهان می پیچید که مقصر اول هوای آلوده تهران، بنزین ایرانی است. چه اینکه اواخر تابستان دولت در پاسخ به تهدید دولت های غربی در تحریم بنزین، اعلام کرد ایران در تولید بنزین خودکفا شده است و حتی اولین محموله بنزین ایرانی هم صادر شد. پیش از آن خبرهای مختلفی درباره کیفیت بنزین وارداتی از ونزوئلا به گوش رسید. برخی رسانه های خارجی گفتند بنزین ونزوئلا، یکی از بی کیفیت ترین بنزین های دنیاست. این خبر زمانی منتشر شد که ونزوئلا اعلام کرد جانشین کشورهای صادرکننده بنزین به ایران می شود.
اما آلودگی هوای بی سابقه در پاییز 89، هیچ متهم ردیف اولی غیر از بنزین نداشت. هرچند که در رده های بعدی، ترددهای زیاد و بی مورد مردم در کنار پایداری زجرآور هوا نشسته بودند، اما تا حدی شایعه بنزین بی کیفیت در شهر جدی بود که وزیر نفت و بخشی از مدیران دولتی وادار شدند از دستاورد جدید بخش نفت ایران، تمام قد حمایت کنند. این درحالی بود که مردم در کنار مدیران شهری و بسیاری از کارشناسان غیردولتی، بنزین و بنزن موجود در بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را مسبب نفس تنگی تهران در آذر امسال می دانستند.
اما حمایت های بی چون و چرای دولت از کیفیت بنزین ایرانی، با یک اظهار نظر وزیر بهداشت، خدشه دار شده است. مرضیه وحید دستجردی که سابقه داشته است در برخی موارد، موضع صریحی داشته باشد، این باردرباره بنزن موجود در بنزین ها، اظهار نظر مبهمی داشت: «موضوع بالا بودن میزان بنزن در بنزینهای داخلی را باید بررسی کنیم و بعد از تحقیق نتیجه را اعلام می کنیم.» همین موضع یک خطی خانم وزیر، می تواند برداشت های متفاوتی میان منتقدان و مردم داشته باشد. هرچند که او به راهی نرفت که رییس موسسه استاندارد، دو ماه پیش رفت و جنجالی به راه افتاد. به هر حال، با این اظهار نظر به نظر می رسد بنزین، همچنان سوژه داغی در محافل مختلف باشد، هرچند که شاید باد و باران و برف و بوران از آلودگی شهر بکاهد و تنها باعث شود جیب های مردم از بنزین و قیمت اش، بلرزد.
مهمترین اظهار نظرها درباره کیفیت بنزین ایرانی
نام و سمت |
تاریخ |
اظهار نظر |
وزیر بهداشت و درمان
|
11 دی 1389 |
موضوع بالا بودن میزان بنزن در بنزینهای داخلی و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را باید بررسی کنیم و بعد از تحقیق نتیجه را اعلام میکنیم. |
نماینده آبادان در مجلس |
11 دی 1389 |
کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه آبادان نسبت به دیگر پالایشگاههای کشور بالاتر است و شاید حتی بهتر از بنزین وارداتی باشد. با توجه به بررسیهایی که خودم داشتهام، بنزینهای تولیدی پالایشگاه آبادان کیفیت مطلوبی دارد. مساله مطرح شده راجع به آلودگی هوا، مربوط به بنزینهای تولیدی پتروشیمیها بوده که در بررسیهای انجام شده در کمیسیون مربوطه، مسوولان تاکید کردند که بنزین تولید داخل سهمی در آلودگی هوا نداشته است. |
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس |
8 دی 1389 |
با بررسی هایی که بوجود آمده است بنزینی که در پالایشگاه ها تولید می شود می تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد. البته هنوز این موضوع تایید نشده و ما از وزارت نفت خواستیم که در این باره توضیح دهد.
|
مدیر عامل ایران خودرو |
29 آذر 1389 |
بر اساس قانون باید از ابتدای سال خودرو تولید شده دارای استاندارد یورو 4 باشد اما به دلیل تولید نشدن این نوع سوخت در کشور خودرو سازان کماکان خودروهای خود را استاندارد یورو 2 تولید می کنند.زیرا سوخت خودروهای داخلی با این استاندارد مطابقت دارد. در صورتیکه سوخت یورو 4 در کشور تولید نشود تولید خودرو با این نوع استاندارد علاوه بر آسیب زدن به موتور موجب تشدید آلودگی هوا نیز می شود. |
رئیس سازمان استاندارد
|
27 آذر 1389 |
بنزین تولیدی در ایران با استانداردها مطابقت دارد. اکتان بنزین های موجود در کشور 87 است و با استاندارد ملی مطابقت دارد. تایید استاندارد بودن بنزین ها بر اساس نمونه برداری هایی است که از محل تحویل بنزین به خودروها انجام شده است. گزارش های ارسالی از ادارات استاندارد استانها در سراسر کشور نیز نشان می دهد که اکتان بنزین ها 87 است. براساس استاندارد هایی که در کشور وجود داشته اکتان بنزین در کشور طی سالهای گذشته تغییری نکرده و بنزین مصرفی در آلودگی هوا بی تاثیر بوده است. |
رئیس سازمان استاندارد |
23 آذر 1389 |
بنزینهایی که در حال حاضر در داخل کشور عرضه میشود با آن استانداردی که ما تدوین کردهایم بسیار فاصله دارد. بنزینی که هماکنون مورد استفاده قرار میگیرد دارای استاندارد یورو 2 با اکتان 87 است اما بنزین یورو 4 اکتانی برابر 95 را دارد. این سازمان سال گذشته استاندارد یورو 4 را برای بنزین تدوین کرد اما چون وزارت نفت آمادگی تهیه و توزیع چنین بنزینی را نداشت با وزارت صنایع و معادن توافق کرد تا از ابتدای سال 1391 این بنزین را برای بازار داخلی تامین کند. کارشناسان سازمان استاندارد از این نوع بنزین نمونهبرداری کردهاند و نتیجه آزمایشهای صورتگرفته نشان میدهد این بنزینها مطابق استاندارد یورو 2 به تولید میرسد. |
سخنگوی شورای شهر تهران
|
21 آذر 89 |
اخبار کذبی مطرح شد مبنیبر اینکه شورای شهر کیفیت بنزین تولید داخل کشور را مورد انتقاد قرار دادهاست درحالی که شورا و نمایندگان آن همچنان دست تمام زحمتکشان کشور را که فعالیتشان منجر به قطع وابستگی به سایر کشورها شده را میبوسد. اینکه اعلام میشود آلودگی هوا به دلیل بنزین تولید ایران است کذب محض بوده و شخص بنده در این مورد هیچ مصاحبهای انجام ندادهام. |
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس
|
17 آذر 1389 |
تولید بنزین در پتروشیمی در بلندمدت علاوه بر اثرات زیستمحیطی، نتایج دیگری هم دارد. ترکیباتی که برای بنزین تولید میشود، پتروشیمیها را هم تحتالشعاع قرار می دهد، چون این ترکیبات باید خاص مواد پتروشیمی باشد. استخراج فرآوردههای سوختی از پتروشیمی، واکنش معکوس است که تبعات خاص خود را به لحاظ شیمیایی و فیزیکی خواهد داشت، که یکی از آنها میتواند اثرات زیستمحیطی باشد. اما اثر این بنزینها بر آلودگیهای اخیر هنوز اثبات نشده است. |
نایب رئیس فراکسیون عمران
|
16 آذر 89 |
آلودگی هوای تهران در یک روال غیر عادی افزایش یافته است. تولید بنزین غیر استاندار از یک طرف و از طرف دیگر بها ندادن به طرح هایی که برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است موجب تشدید آلودگی هوا شده است. در اینجا سوالی مطرح است و آن این است که آیا بنزینی که تولید می شود استاندارد است؟ کارشناسانی که به بررسی علل آلودگی هوا می پردازند آیا تاثیرات بنزین مورد مصرف را که از استاندارهای لازم خارج شده بر بیماران قلبی و عروقی می دانند؟ بنزین های غیر استانداری که در تهران استفاده می شود موجب افزایش آلودگی هوا شده است. |
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
|
۱۶ آذر ۱۳۸۹ |
افزایش آلودگی هوای تهران به دلیل تولید و توزیع بنزین غیراستاندارد و بی کیفیت در مجتمع های پتروشیمی ایران فرافکنی و دروغ بزرگ رسانههای بیگانه است. بنزین سوپر تولید شده در این مجتمع ها از نظر کیفیت فراتر از بنزین وارداتی است. |
وزیر نفت
|
16 آذر 1389 |
با تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی کشور و کاهش قیمت این فرآورده در منطقه خلیج فارس به دلیل خرید نکردن ایران، رسانه های بیگانه با اظهار بی اطلاعی از فعالیت های انجام شده برای تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی در ایران اعلام کردند به دلیل کیفیت پایین بنزین تولید شده در این مجتمع ها و عرضه آن، آلودگی هوا در ایران افزایش یافته است. میزان بنزینی که در پتروشیمی ها تولید می شود با اکتان بسیار بالا و بین 98 تا 100 و بسیار مطلوب تر از بنزین خارجی وارداتی است. |
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
|
14 آذر 89 |
کیفیت بنزین تولید در داخل و بنزین وارداتی از خارج کشور کاملا یکسان است. اگر بنزین تولید داخل در کشور ما از کیفیت لازم برخوردار نیست پس چرا کشوری مانند چین که از بنزین خارجی استفاده می کند دچار این حجم بالا از آلودگی شده است. |
وزیر نفت |
24 مهر 1389 |
بنزین تولید داخل با اکتان بالای 95 تولید می شود و کیفیت آن بالاتر از بنزین وارداتی است. |
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
|
9 مهر 1389 |
بنزین و گازوییل تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی استانداردبوده و استفاده از آنها هیچ مشکلی برای خودروها ایجاد نمیکند. بنزین تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی با عدد اکتان 95 تا 110، به برخی پالایشگاهها از جمله آبادان و بندرعباس ارسال و به جای بنزین وارداتی به بنزین تولیدی این پالایشگاهها برای تنظیم عدد اکتان افزوده میشود. همه کنترل های لازم روی فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها پیش از عرضه به مشتریان انجام می شود. در صورت مغایرت کیفیت این فرآورده ها با استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش، از تحویل و توزیع آنها در کشور جلوگیری می شود. |
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران
|
5 مهر 1389 |
بر اساس مصوبه سال 1384 هیئت دولت استاندارد یورو 2 باید تا سال 1390 در کشور رعایت شود. بر اساس این استاندارد باید اکتان بنزین مصرفی حدود 97 باشد، یعنی همان اکتانی که در حال حاضر در بنزین سوپر رعایت میشود. درحال حاضر قریب به اتفاق تمامی خودروهای کشور انژکتوری هستند و در صورت استفاده از بنزین نامرغوب آلودگی برابر با خودروهای فرسوده ایجاد خواهند کرد هرچه اکتان بنزین پایینتر بیاید، آلودگیهای ناشی از سوختن این بنزین بیشتر خواهد شد. در صورتی که وزارت نفت توانسته باشد بنزینی با اکتان بالای 97 درصد تولید کند باید به آنها نشان محیط زیست اعطا کرد. |
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
|
23 شهریور 1389 |
آلودگی هوای تهران بر روی اوزون و هیدروکربنهای ناشی از تبخیر بنزین متمرکز شده است. بنزن برای افزایش عدد اکتان و بهسوزی بنزین اضافه میشود که علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارات بنزین و ترافیک است. در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارات بنزین را کنترل میکنند به شکلی که بنزین تولیدی با وجود عدد اکتان 95 تا 98 فراریت بسیار کمی دارد. |
رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران
|
9 تیر 1389 |
آلایندههای آلی در هوای تهران مانند بنزن، تولوئین و دیزایلین از بخارات بنزین حاصل میشود. |
محمدجواد محمدی زاده پیش از ظهر یکشنبه در همایش تجلیل از صنعتگران سبز گفت: در این هفته فعالیت هایی را جشن می گیریم که تصور می شد وزارت نفت و صنایع تا سال 92 به این نقطه از استانداردها دست یابند.
به گفته وی، در 300 سال اخیر به دلیل رشد شتابنده جمعیت و صنعتی شدن عوارض سهمگینی بر زندگی بشر تحمیل شده که این امر ناشی از استفاده نا به جا از ذخایر و منابع طبیعی است.
محمدی زاده با بیان اینکه موضوع انرژی فسیلی موجب بر هم خوردن تعادل در محیط شده است، تصریح کرد: نمونه این بر هم خوردن تعادل را به وضوح می توان در تهران و دیگر کلانشهرهای دنیا مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست اعتقادی به توقف چرخه توسعه ندارد، افزود: ما معتقدیم باید این چرخه اصلاح شود و رویکرد سازمان محیط زیست بر اساس دستورات دولت تعامل فعال و سازنده با همه دستگاه ها و همراه کردن همه تصمیم گیرندگان برای داشتن اقتصادی سالم و مولد به همراه معیشتی سالم است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اساساً تا سال 1382 استانداردی برای آلایندگی خودروها وجود نداشت و بعد از آن نیز تنها استاندارد یورو 2 رعایت می شد، افزود: خوشبختانه در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده روز سه شنبه از خودروهای با استاندارد یورو 4 رونمایی می شود.
به گفته وی، سرانه آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش این خودروها از 50 گرم به کمتر از 2.7 گرم می رسد که بسیار مغتنم است.
محمدی زاده اظهار داشت: تا پایان سال 91 تولید خودرو با استاندارد یورو 5 یعنی استانداردهای روز دنیا به صورت جدی آغاز می شود، یعنی بعد از این هر 20 ماشینی که در کشور تولید می شود، به اندازه یک خودرو در گذشته آلایندگی تولید می کند.
رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای اصلاح فرایند تولید تمام صنعتگران و قطعه سازان ساماندهی شدند، گفت: در حال حاضر با حذف سرب و رساندن میزان سرب منتشر شده در هوا که کمتر از نیم تن در طول سال اراده و عزم جدی در کشور و ظرفیت های موجود برای انجام تصمیمات بزرگ نمایان است.
به گفته وی، ظرفیت و اراده و عزم موجود در کشور در مورد سوخت هم به همین شکل است و با تولید سوخت یورو 4 و 5 از اراک تهران و برخی نقاط دیگر انقلابی در فراورده های سوختی در کشور اتفاق می افتد.
به گفته وی، مزایای سوخت یورو 4 کاهش گوگرد از 400 ppm به 100 ppm از آنجایی که گوگرد یکی از منابع اصلی و آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسانهاست، این دستاورد بزرگی است.
محمدی زاده تصریح کرد: با تولید سوخت یورو 4 میزان «بنزن» از 5 درصد حجمی در سوخت یورو دو به یک درصد حجمی در سوخت یورو 4 کاهش می یابد. کاهش در میزان آروماتیک نیز به همین شکل در سوخت یورو 4 اتفاق می افتد که این به نوبه خود توفیق بسیار بزرگی است.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با آغاز تولید سوخت یورو 4 در تمام پالایشگاه های تهران شاهد تولید روزانه 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد قابل قبول خواهیم بود.
محمدی زاده افزود: معاینه فنی خودروها، پایش میزان آلایندگی، توسعه فضای سبز، مدیریت ترافیک، مدیریت سوخت و خروج خودروهای اسقاطی همگی اقداماتی است که در راستای تسهیل عملیاتی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد، اضافه کرد: امسال سال اول این برنامه جامع است که خوشبختانه بیش از اعلام دولت، همه دستگاه ها وارد عمل شده و زمینه برای اجرای این طرح را فراهم کرده اند.
محمدی زاده گفت: از 85 واحد صنعتی که دارای گواهینامه بهره برداری هستند، تنها کمتر از 4 درصد دارای آلایندگی بوده و بیش از 96 درصد از این صنایع حداقل استانداردها را رعایت می کنند.
به گفته وی، صنایع کلیدی و بزرگی مانند فولاد مبارکه در یک سال و نیم گذشته برای حذف غبارات دودکش ها و فلزات آلاینده 220 میلیارد تومان هزینه کرده است اما از آنجایی که این غبارات دوباره تبدیل به محصول می شود، ظرف دو و نیم سال تمام این هزینه ها به فولاد مبارکه باز می گردد.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر بین صنایع مختلف از مس تا فولاد مسابقه ای برای حفظ محیط زیست و رفع آلاینده ها آغاز شده است که این عطش صنایع برای حفظ محیط زیست، بالاترین دستاورد برای نظام است.
محمدی زاده افزود: اگرچه گواهینامه زیست محیطی برای صنعتگران نوعی حیثیت و اعتبار بین المللی محسوب می شود، اما برای سازمان محیط زیست نشان دهنده نوع تولیدی است که این سازمان بر می تابد و در جهت رفاه و آسایش و سلامت جامعه است.
آلایندگی هر خودرو یورو4 چقدر است؟
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان آلایندگی هر 20 خودروی تولید شده دارای استاندارد یورو 4 و 5 با یک خودرو در زمان گذشته برابری می کند.