..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده لزوم طبقه بندی – مشکلات مدیریت

پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده لزوم طبقه بندی – مشکلات مدیریت 


مهندس هنریک مجنونیان


چکیده :


با تجزیه و تحلیل اهداف حفاظت می توان مناطق را از نظر مدیریت طبقه بندی نمود. طبقه بندی مناطق این امکان را بوجود می آورد که تمامی پارکهای ملی و مناطق حفاظت همپایه در سطح جهان تحت مدیریت مناسب و همسانی قرار گیرند. طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی که بیش از یکدهه پیش از این تدوین گردیده و هنوز اهمیت خود را حفظ کرده‘ متاسفانه در بسیاری از کشورها مورد توجه قرارنگرفته است. برای دستیابی به اهداف استراتژی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی طبقه بندی مناطق از جهت حفاظت و مدیریت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. موانع اصلی دستیابی به حفاظت مطلوب ‘ نابرابری رشد مناطق حفاظت شده در برابر گسترش تخریب طبیعت‘ نارسائیهای عمده مدیریت در مناطق حفاظت شده لزوم حفاظت مطابق با رهنمودهای اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی و انطباق مناطق حفاظت شده درایران با سیستم طبقه بندی اتحادیه از مواردی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند.


منبع : مجله محیط شناسی - دوره 14


برای دانلود فایل PDF  این مقاله (متن کامل مقاله) به ادامه مطلب بروید .

ادامه مطلب ...

ارزیابی مناطق ساحلی-دریایی به منظور تعیین مناطق تحت حفاظت

دانلود مقاله زیست محیطی (فایل pdf)



معیارهای پیشنهادی برای


ارزیابی مناطق ساحلی - دریایی

به منظور

تعیین مناطق تحت حفاظت ساحلی - دریایی ایران



مهندس هنریک مجنونیان

دکتر افشین دانه کار




چکیده:

تدوین معیارهای انتخاب مناطق تحت حفاظت ساحلی - دریایی، رویکردی مرسوم و منطقی در ایجاد پشتوانه علمی برای انتخاب مناطق تحت حفاظت در ناحیه ساحلی کشور به شمار می رود. فقدان مناطق تحت حفاظت ساحلی - دریایی در میان شبکه مناطق حفاظت شده رسمی کشور ضرورت وجود معیارهایی را که همچون مدل اطلاعاتی، تصمیم گیران را در انتخاب مناطق یاری می دهد بیشتر آشکار می سازد. تدوین این معیارها و نحوه به کارگیری آنها از طریق روش شناسی، موجب می شود که دامنه انتخاب های نادرست محدود شود و گزینش این مناطق را از حیطه افراد غیر متخصص خارج کند و به روش های سلیقه ای، ذهنی و توصیفی لگام زند و این اقدام را با برخورداری از پشتوانه علمی و در حیطه حرفه ای گری و متخصصان قرار می دهد.


در این مطالعه با بررسی معیارهای مشابه در سطح جهان و ملاک های پیشنهادی نهادهای معتبر بین المللی، بویژه آیمو و آی.یوسی.ان و تجربیات مشابه در داخل کشور، 15 معیار اصلی و 23 معیار فرعی که به صورت ارزشگذاری عددی عمل می کند، برای انتخاب مناطق تحت مدیریت در سواحل کشور تعیین شد.


معیارهای تدوین شده با مناطق تحت حفاشت موجود در سواحل جنوبی دریای خزر ارزیابی شد. نتیجه کاربرد معیارهای فوق توسط کارشناسان ادارات کل محیط زیست استان های ساحلی فایده مندی، سهولت و اجرایی بودن این معیارها را آشکار ساخت. ارزیابی با معیارهای پیشنهادی نشان داد پناهگاه حیات وحش میانکاله با اهمیت ترین منطقه تحت حفاظت ساحلی کشور در حوضه دریای خزر است.


خلیج گرگان و تالاب گمیشان در جنوب شرق دریای خزر نیز واجد ارزش های محیط زیستی بالا می باشند و لازم است عنوان حفاظتی مناسبتری را کسب کنند. به این ترتیب پارک ملی ساحلی - دریایی بوجاق در دهانه رودخانه سفید رود و پناهگاه حیات وحش لوندویل در سطح پایین تر از عنوان ثبت شده رسمی و قانونی خود ارزیابی گردید. لازم است در ارتباط با ارتقای کیفیت این مناطق اقدامات ضروری، بویژه در ارتباط با رفع تعارضات صورت گیرد، تا این مناطق بتوانند برازنده عنوان رسمی خود باشند. این مطالعه عناوین پناهگاه حیات وحش امیر کلایه، پناهگاه حسات وحش سلکه و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم را مناسب با ارزش های محیط زیستی موجود این مناطق مورد ارزیابی قرار داد.


کلید واژه: آیمو، آی. یو. سی. ان، تالاب ساحلی، حفاظت، دریای خزر، معیار محیط زیستی، مناطق تحت حفاظت، مناطق حساس دریایی، مناطق حفاظت شده دریایی، ناحیه ساحلی


منبع : نشریه محیط شناسی، دوره 30، شماره 35، پاییز 1383


دانلود فایل pdf  متن کامل مقاله در ادامه مطلب .


برای مشاهده سایر مقالات زیست محیطی این وب اینجا کلیک نمایید .


مشاهده لیست همه مقالات زیست محیطی این وبلاګ از اینجا

 

ادامه مطلب ...

فراخوان جایزه دانشمند جوان انسان و کره مسکون (MAB) و 2012

فراخوان جایزه دانشمند جوان انسان و کره مسکون (MAB) و 2012


یونسکو هر سال با هدف تشویق دانشمندان جوان کشورهای در حال توسعه به تحقیق در خصوص مسائل مرتبط با ذخیره‌گاه‌های زیست کره و همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات بین دانشمندان نسل جدید، جایزه‌ای را با عنوان دانشمند جوان انسان و کره مسکون(MAB) اعلام می‌کند.


متقاضیان دریافت جایزه باید تا40 سال سن داشته باشند و پروژه‌هایی را در ارتباط با ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره پیشنهاد دهند. این جایزه حدود 5000 دلار امریکا می‌باشد و پروژه‌های پیشنهادی باید حداکثر در مدت دو سال کامل شود.


متقاضیان باید مدارک خود را حداکثر تا تاریخ 20 بهمن 1390 به کمیسیون ملی یونسکو - ایران ارسال کنند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر و فرم مربوط به فراخوان کلیک نمایید.

گزارش یونسکو در خصوص پیشرفتهای ایران.. آموزش برای توسعه پایدار

گزارش یونسکو در خصوص پیشرفتهای ایران در زمینه آموزش برای توسعه پایدار


با توجه به مباحث مطروحه و گزارشات ارائه شده توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها، نهادها و موسسات دست اندرکار آموزش برای توسعه پایدار و متخصصان و دانشگاهیان در کارگاه ملی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش برای توسعه پایدار و رویکرد کشوری تا پایان 2013، که در تاریخ 15 آذر 1389 در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، جمع بندی موضوع های مطرح شده در سه مقوله به شرح زیر می باشد:

الف-  مطالعات نظری در زمینه آموزش برای توسعه پایدار 
در این بخش، داده‌ها نشان می‌دهد که ادبیات علمی و ترمینولوژی‌های بین‌المللی مربوط به آموزش برای توسعه پایدار، و مولفه‌های نظری مربوط به آموزش برای توسعه پایدار هم در متون مربوط به سیاست گذاری‌های کلان کشور وارد و هم در دستورالعمل‌های اجرایی و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادها ادغام شده است. چالش اصلی در این بخش، پایداری داده‌های مربوط به مطالعات نظری است که باید به طور متناوب در برنامه‌ها لحاظ و با چارچوب عملیاتی و کاربردی برنامه‌ها ادغام شود.

ب- اجرای برنامه‌ها 
گزارشات ارائه شده در زمینه فعالیت‌های نهادها در زمینه آموزش برای توسعه پایدار نشان می‌دهد که از آغاز دهه تاکنون اقدامات چشمگیری در سطح ملی انجام شده است از جمله توسعه کمی آموزشی، ارتقای دسترسی به آموزش، حذف تفاوت‌های جنسیتی در آموزش، متنوع سازی روش‌ها، ساختارها و محتوای آموزشی، توسعه مهارت‌های شغلی در آموزش و ارتقای ترویج  فرهنگ زیست‌ محیطی. داده‌ها نشان می‌دهد که مفهوم توسعه پایدار از محیط زیست طبیعی به سایر زیست‌بوم‌ها از جمله زیست‌بومهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش پیدا کرده است. بزرگترین چالش در این بخش، بومی‌کردن نظرات و مفاهیم مربوط به آموزش برای توسعه پایدار و ارائه الگوی ایرانی- اسلامی از مفهوم پیشرفت در زمینه آموزش برای توسعه پایدار است. بخش بسیار زیادی از عملکرد نهادها، فعالیت‌های عمومی است. در بسیاری از آنها، عملکردهای عمومی از فعالیت‌های ویژه آموزش برای توسعه پایدار تفکیک نشده است. محور کیفیت در آموزش به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. تناسب آموزش با بافت اجتماعی، همچنین آموزش‌های اجتماعی کلیه اقشار اجتماعی که باید توسط رسانه‌ها انجام شود، عملی نشده است. با توجه به جامعیت آموزش برای توسعه پایدار، کل جامعه باید یادگیرنده باشند. ویژگی جامعه یادگیرنده این است که تمام سلول‌های اجتماعی به هم یاد بدهند و یاد بگیرند. در چنین جامعه‌ای آموزش به نسل و قشر خاصی محدود نمی‌شود، حتی سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان نیز باید آموزش لازم را در زمینه آموزش برای توسعه پایدار کسب کنند تا بتوانند آن را در برنامه ریزی‌ها ملحوظ کنند.

ج- سنجش پیشرفت 
داده‌ها نشان می دهد که در این مقوله فعالیت چندانی در کشور صورت نگرفته است. شاخص‌های پایداری در کشور طراحی نشده‌اند تا از طریق آنها بتوان میزان پیشرفت را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. با تعیین شاخص‌های پایداری می توان روش‌های ناموفق را اصلاح کرد. فرضی که در این زمینه می توان قائل شد، ضعف پژوهش در زمینه مولفه‌های آموزش برای توسعه پایدار است. سه مفهوم مرتبط با برنامه آموزش برای توسعه پایدار، توسعه، پایداری و ارتباط بین اجزاء و عناصر میان نسلی است. در ارتباط با مفهوم اول، "توسعه"، گام‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف در کشور برداشته شده است. در خصوص مقوله دوم، "پایداری"، توجه ویژه‌ای صورت نگرفته و داده‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بین اجزاء و عناصر میان نسلی نیز مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر این، نهاد متولی سنجش پیشرفت در سطح ملی مشخص نیست.  

توصیه‌ها: 

1- آموزش: ادغام آموزش برای توسعه پایدار و موارد مرتبط با آن در کلیه سطوح آموزش رسمی و غیر رسمی در سایه رویکردی منسجم و نظام‌مند، به ویژه از طریق تدوین رویکردهای تربیتی موثر، آموزش معلمان و اساتید دانشگاه‌ها، طراحی برنامه‌های جدید درسی (بهبود روش‌ها، محتوا و اهداف آموزشی)، ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی، یادگیری فنی و حرفه‌ای، تقویت پیوند آموزش با جهان کار، تقویت پیوند میان آموزش رسمی و غیر رسمی، بسط آموزش برای توسعه پایدار به کلیه سطوح آموزش و کاربرد آن در دستیابی به آموزش کیفی. از نهادهای متولی آموزش کشور اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دعوت می‌شود، محورهای فوق را در سرلوحه برنامه‌ریزی‌های خود در ارتباط با تقویت برنامه آموزش برای توسعه پایدار در سطح ملی قرار دهند.

2- پژوهش: با توجه به اینکه از آغاز دهه تاکنون، فعالیت‌های پژوهشی در خصوص مولفه‌های تشکیل‌دهنده آموزش برای توسعه پایدار به اندازه کافی صورت نگرفته است، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی درخواست می‌شود در خصوص مولفه‌های آموزش برای توسعه پایدار، پژوهش‌های لازم را انجام دهند تا زمینه تحقق تولید دانش به روش شبکه‌سازی برای توسعه پایدار تحقق یابد و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی بتوانند متناسب با زمینه‌های کاری خود در نقش مراکز نوآوری و مراکز تخصصی برای ایجاد و به اشتراک گذاشتن دانش در زمینه آموزش برای توسعه پایدار فعالیت کنند و با همکاری نهادها و وزارت‌خانه‌های مسئول و متولی برنامه (نظیر وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط‌‌زیست، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی جوانان، شهرداری و..... ) و نهادهای غیردولتی و مردمی، شاخص‌های پایداری را در حوزه‌های اولویت‌دار از قبیل کیفیت آموزشی، پایداری یادگیری، آلودگی آب و هوا، انرژی، سلامت، بهداشت و تغذیه و....  تهیه کنند تا زمینه لازم برای سنجش پیشرفت فراهم شود و فعالیت‌های اولویت‌دار تا پایان دهه (2013) تعیین شود.

 3- افزایش درک و آگاهی‌های عمومی از توسعه پایدار در سطح جامعه: آموزش برای توسعه پایدار و یادگیری مادام‌العمر به دستیابی به شیوه‌های زندگی مبتنی بر اقتصاد، عدالت اجتماعی، امنیت غذایی، انسجام اکولوژیکی، شیوه‌های پایدار امرار معاش، احترام به کلیه اشکال زندگی و ارزش‌های مهم مرتبط با انسجام اجتماعی و اقدام مشارکت محور می‌انجامد. به این منظور جلب مشارکت و ارتقای نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در افزایش درک و آگاهی‌های عمومی از مسائل مربوط به پایداری ضرورت می‌یابد. در این میان، سازمان صدا و سیما با توجه به برد و تنوع مخاطبانی که در سراسر کشور دارد، می تواند اصلی‌ترین نهاد جهت آموزش عمومی و فراگیر اجتماعی به منظور انتقال موضوعات و مفاهیم مربوط به آموزش برای توسعه پایدار محسوب شود که در نهای کشور را به ایجاد جامعه‌ای مقاوم، سالم و پایدار سوق دهد. از این رو از سازمان صدا و سیما درخواست می‌شود نقش محوری را در آموزش اجتماعی مربوط به توسعه پایدار به عهده گیرد و با همکاری کمیسیون ملی و نهادهای ذیربط برنامه‌هایی را در جهت آگاه‌سازی افکار عمومی در زمینه آموزش برای توسعه پایدار تهیه و اجرا کند.

4- تقویت مشارکت و نقش کلیدی نهادهای جامعه مدنی از جمله انجمن‌های علمی، سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد (سمن) در طراحی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های مربوط به آموزش برای توسعه پایدار. زیربنای آموزش برای توسعه پایدار، اصولی است که در حمایت از زندگی پایدار، مردم سالاری و رفاه انسانی تدوین شده است. حفاظت زیست محیطی و مرمت آثار فرهنگی، حفاظت از منابع طبیعی و استفاده پایدار از آنها، یافتن راه حل برای الگوهای ناپایدار مصرف و ایجاد جوامع عدالت محور نیاز به درگیرسازی فراگیر اجتماعی دارد که در این میان نهادهای جامعه مدنی با توجه به سازوکارها و مخاطبان ویژه‌ای که دارند می توانند نقش مهمی در انتقال مفاهیم مربوط به دهه و آموزش مخاطبین ویژه خود ایفا کنند.

5- ترویج رویکرد بین بخشی: توانمندسازی اجتماعی برای رویارویی با مشکلات مربوط به پایداری نیاز به رویکردهای هماهنگ بین بخشی و بین وزارتی دارد که بخش دولتی، تجاری، جامعه مدنی، جوامع محلی و جوامع علمی را نیز شامل شود.

6- سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش برای توسعه پایدار، سرمایه‌گذاری برای آینده و اقدامی نجات بخش است. الگوهای توسعه ناپایدار، آثار مخرب انسانی، اجتماعی و اکولوژیکی به همراه دارد که امکانات نسل‌های حال و آینده و پایداری زندگی در کشور را به چالش می‌کشد. از این رو از نهادهای متولی سیاست‌گذاری (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی) درخواست می‌شود، تمهیدات لازم را برای بسیج منابع و تخصیص هزینه‌های کافی در زمینه آموزش برای توسعه پایدار تدارک بینند و اقدامات لازم را جهت لحاظ کردن آموزش برای توسعه پایدار در برنامه‌ریزی‌ها انجام دهد.

7- ترویج گفتگوهای ملی مبتنی بر شواهد برای سیاست‌گذاری‌های آتی در زمینه آموزش برای توسعه پایدار با تکیه بر نتایج پژوهش‌ها، بررسی‌ها و راهبردهای ارزیابی و به اشتراک گذاشتن بهترین تجارب در زمینه آموزش برای توسعه پایدار و ایجاد نشانگرهای ملی برای آموزش برای توسعه پایدار که بیانگر اجرای موثر آموزش برای توسعه پایدار و بازبینی موثر فرآیندها و نتایج آن هستند. در این ارتباط، توصیه می‌شود نشست‌های سالانه با همکاری کمیسیون ملی و نهادهای ذیربط به منظور ارزیابی و سنجش پیشرفت برنامه آموزش برای توسعه پایدار در سطح ملی برگزار شود. 

8- تعیین یک نهاد ملی جهت ایجاد هماهنگی و نظارت بر سنجش پیشبرد فعالیت‌های مربوط به آموزش برای توسعه پایدار تا پایان دهه: با توجه به ماهیت بین‌ بخشی و بین نهادی کمیسیون ملی، شرکت کنندگان در کارگاه توصیه کردند کمیسیون ملی یونسکو- ایران به عنوان نهاد هماهنگ کننده در ارتباط با اجرای برنامه در سطح ملی تعیین شود.

منبع : وبسایت کمیسون ملی یونسکو - ایران

استاندارد های زندگی پذیری فضای سبز

طراحی فضای سبز شهری برای دارا بودن از حداقل زندگی پذیری ( Liveability ) باید دست کم:


- سیزده هزار متر مربع پارک برای هر هزار نفر ساکن داشته باشد.


- ۹۰ درصد ساکنان در شعاع ۳۵۰ متری خود یا ۱۰ دقیقه پیاده روی یک پارک داشته باشند


( برای تعین مناطقی که نیازمند فضای سبز در اولویت بیشتر هستند نخست اطراف هر پارک را با شعاع ۳۵۰ متر از هر خیابان به رنگ سبز درآورید ، سپس از شعاع ۳۵۰ تا شعاع ۷۰۰ متر را به رنگ زرد درآورید و این کار را برای ۳۵۰ متر بعدی با رنگ قرمز تکرار کنید. تا وقتی که همه نقاط نقشه شهری رنگ شوند. سپس از روی رنگها متوجه می شوید که اگر بودجه ای برای ساخت پارک محله ای دارید کجای نقشه بهترین جای خرج کردن آن است. این چنین نقشه هایی به واقع برای مهندسان ما ضروری هستند و به عنوان نوعی نقشه راه برای اولویت بندی پروژه ها عمل می کنند تا وقتی که کم کم در آینده هیچ ناحیه قرمز و بعد از آن زرد نداشته باشیم و همه نواحی شهرمان سبز باشد.


- حد اقل ۲۰ درصد فضاهای شهر به عنوان فضای عمومی در اختیار شهرداریها باشد.


-فضای سبز خیابانها دارای مسیرهای پیاده روی خوب تعریف شده و امن و مرتبط به همه ساختمانها باشد.

بررسی خواص مهندسی و زیست محیطی رسوبات منطقه شمالشرق اردکان

بررسی خواص مهندسی و زیست محیطی رسوبات منطقه شمالشرق اردکان


امیرفضل طوسی ، خلیل رضایی


چکیده:

امروزه؛ مطالعات زمین شناسی در گرایش های مهندسی و محیط زیست، اهمیت ویژه ای در فعالیتهای صنعتی بویژه کارخانجات کانه آرائی تولید مواد رادیواکتیویته (نظیر اورانیوم) دارد که بطور روزافزون در حال گسترش می باشد. این تحقیق در منطقه شمالشرق اردکان در اطراف کارخانه تولید اکسید اورانیم که در حال ساخت می باشد، انجام شده است. مطالعاتی در زمین شناسی مهندسی و زیست محیطی، که به بررسی شناسائی انواع رسوبات، سنگهای رسوبی دارای رخنمون در ارتفاعات و خصوصیات مهندسی خاکها پرداخته شده است. این مطالعات می تواند معیار سنجشی برای شرایط بعد از آلودگی های احتمالی منطقه در زمان بهره برداری از کارخانه باشد.

واژه های کلیدی: زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی محیط زیست، کارخانه کانه آرائی، شمالشرق اردکان، رسوبات و سنگهای رسوبی
مقدمه

در اواخر دهه 70 میلادی که حساسیتهای جامعه جهانی نسبت به آلودگی محیط زیست بر انگیخته شد، دولتها و شرکت ها مجبور شدند معیارهای سختگیرانه تری برای مواد آلوده کننده تصویب کنند. از اواخر دهه هفتاد میلادی بررسی آلودگیهای ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در مخازن باطله اورانیم به طور جدی دنبال گردید. تا قبل از این تاریخ طراحی و ساخت و نگهداری سدهای باطله اورانیم، کمابیش همانند سایر مخازن باطله انجام می شد، ولی از آن زمان به بعد جنبه های بسیار سمی و خطرناک و پایدار مواد دورریز اورانیم با دیدگاه جدی تری نگریسته شد(معماریان، 1375 ). در کشور ما نیز توجه به مسائل در منطقه شمالشرق این (YCP) زیست محیطی در کلیه امور معدنی و صنعتی به طور روزافزون در حال پیگیری است. کارخانه تولید اکسید اورانیم اردکان شهر، جهت فرآوری و کانه آرائی از سنگ های معدنی اورانیم در حال احداث می باشد. محصول نهائی این کارخانه تولید کیک زرد است که در صنعت هسته ای بعنوان اولین ماده چرخه سوخت کاربرد دارد. با توجه به شرایط اقلیمی و زیست محیطی محل و پتانسیل های موجود در منطقه احداث این کارخانه مزیدهای خاصی را در توانمندی و اهداف دراز مدت سیاست های کشور دنبال می کند. این تحقیق بررسی و پژوهشی در جهت ارزیابی پتانسیل های موجود در منطقه از دیدگاه زمین شناسی مهندسی و زیست محیطی رسوبات و سنگ های رسوبی می باشد که از پارامترهای اصلی در ساخت و ساز این پروژه ملی است.

برای دیدن سایر مقالات زیست محیطی اینجا کلیک کنید .

برای دیدن متن کامل این مقاله به ادامه مطلب بروید .

برای دانلود فایل PDF این مقاله به ادامه مطلب بروید .

پسورد فایل فشرده : www.mohitesabs.blogsky.com

توضیح : فایل متنی این مقاله که در این وبلاگ آورده شده است تغییرات اندکی با فایل PDF و اصل مقاله دارد . لطفا برای مشاهده متن اصلی مقاله فایل PDF را دانلود کنید .

ادامه مطلب ...

مقاله : بررسی تاثیرات زیست محیطی احداث تونل گردنه رخ

بررسی تاثیرات زیست محیطی احداث تونل گردنه رخ


کیانوش غفاری پور ، صادق صانعی دهکردی  محسن حیدری سورشجانی 


چکیده


اجرای ساخت و سازهای مهندسی، بخصوص در مناطق طبیعی و بکر، باعث ایجاد خسارات زیست محیطی و صدمه به حیات محیط زیست می شود. انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری و همچنین افزایش آلودگی آب و خاک و کاهش سطح ایستابی از عوارض شایع در حفاری تونلها هستند. در این مطالعه با بررسی تغییرات ناشی از احداث تونل گردنه رخ، به تحلیل آسیبهای زیست محیطی ایجاد شده پرداخته شده است. با در نظر گرفتن لزوم احداث این تونل و با توجه به آسیبهای زیست محیطی جاده قدیمی و مقایسه این آسیبها، احداث این تونل از لحاظ زیست محیطی و صنعت کشاورزی مقرون به صرفه و سالم تر به نظر می رسد.


واژههای کلیدی: تونل گردنه رخ، محیط زیست، خطرات



این مقاله در چهاردهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران ارائه گردیده است .


برای دانلود فایل PDF این مقاله ( متن کامل مقاله ) به ادامه مطلب بروید .


پسورد فایل فشرده : www.mohitesabs.blogsky.com


برای دیدن سایر مقالات زیست محیطی اینجا کلیک کنید .


ادامه مطلب ...

مقاله : بررسی ژئوشیمیایی و ارزیابی اثرات زیست محیطی رسوبات برگه

بررسی ژئوشیمیایی و ارزیابی اثرات زیست محیطی رسوبات برگه 1:50000 تجریش


شبنم بیدستانی , دکترایرج رسا ,دکتر محمد رضا هزاره


چکیده:


تحقیق حاضر نمودی از طرح اکتشافاتی درمحدوده برگه 1:50000 تجریش می باشدکه شامل ارزیابی نتایج, اکتشافات ژئوشیمیایی ناحیه ای و بررسی های زیست محیطی است ناهنجاری نشان داد که As,Cu, … که 114 نمونه جهت بررسی مناطق آنومال مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا 6 منطقه آنومال در برگه مشخص گردید. محدوده اول نسبت به ناهنجاری نشان داد که در بخش مرکزی محدوده قرار دارد. محدوده سوم نسبت به Bi,Co, … در شمال شرقی محدوده واقع شده است.محدوده دوم نسبت به ناهنجاری نشان دادکه دربخش مرکزی محدوده قرار دارد. Sn,W, ,… ناهنجاری نشان داد که در شمال محدوده واقع گردیده است. محدوده چهارم نسبت به Be,Zr,… که در شمال محدوده قرار دارد بوده و آلودگی ها بیشتر از نوع Ca ,Mg.. که در بخش مرکزی محدوده قرار داردو محدوده ششم نسبت به Cd,Au,... محدوده پنجم نسبت به کشاورزی می باشد .

این مقاله در چهاردهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران ارائه گردیده است .


برای دانلود فایل PDF این مقاله ( متن کامل مقاله ) به ادامه مطلب بروید .


پسورد فایل فشرده : www.mohitesabs.blogsky.com


برای دیدن سایر مقالات زیست محیطی اینجا کلیک کنید .

ادامه مطلب ...

مقاله : بررسی پدیده گرد و غبار و اثرات زیست محیطی آن(pdf+متن تایپ شده)

بررسی پدیده گرد و غبار و اثرات زیست محیطی آن

شهریار کریمدوست ، لیلا اردبیلی


چکیده :


گرد و غبار یک فرایند طبیعی در مناطق بیابانی و صحراهاست که در اثر عملکرد بادهای قوی بر سطح خاک رخ داده و سبب معلق شدن ذرات ریز خاک در فضای نزدیک سطح زمین می شود. در سال های اخیر، تاثیر عوامل طبیعی همانند خشکسالی های مداوم، کاهش بارندگی و رطوبت نسبی محیط به همراه تشدید فاکتورهای محیطی نظیر استفاده بی رویه از منابع آبی مناطق بیابانی، از بین رفتن نیزارها و وقوع جنگ موجب خش کشدن تالاب ها و دریاچ ههای بیابان های شرق عراق و عرص ههای جنوبی کشورمان و تنک شدن یا از بین رفتن کامل پوشش گیاهی در این مناطق گردیده است. نتیجه چنین وقایعی گسترش شدید گرد و غبار که به نام ریزگرد معروف هستند، در بخش های غربی، جنو بغربی و مرکزی ایران بوده و توانسته در کوتاه مدت اثرات نامطلوبی بر محی طزیست، اقتصاد و سلامت ساکنین 17 استان کشور به ویژه شهرهای مرزی همانند اهواز و کرمانشاه بر جای گذارد.


کلید واژه : گرد و غبار؛ بیابان؛ خشکسالی؛ شهرهای مرزی؛ عراق


منبع: چهاردهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران و بیست و هشتمین گردهمائی علوم زمین، 25 الی 27 شهریور ماه 1389؛ دانشگاه ارومیه


توضیح: به دلیل حجم بالای دانلود فایل pdf و همچنین درخواست های فراوان بازدیدکنندگان وبلاگ متن کامل این مقاله در حال تایپ می باشد و با اتمام کار تایپ بر روی وبلاگ قرار خواهد گرفت. 


برای مشاهده متن تایپ شده این مقاله بر روی لینک پایین کلیک نمائید.


مشاهده متن تایپ شده مقاله



دانلود فایل pdf  متن کامل مقاله در ادامه مطلب


برای مشاهده سایر مقالات زیست محیطی این وب اینجا کلیک نمایید .


مشاهده لیست همه مقالات زیست محیطی این وبلاګ از اینجا

ادامه مطلب ...

معرفی 5 شهر نوپایدار در سال 2012

وقتی از شهرهای "سبز"، "پایدار" یا پیشرو حرف می  زنیم معمولاً همه نگاه ها به پورتلند، آمستردام یا سن فرنسیسکو یا شهرهایی که به فناوری اطلاعات اهمیت زیادی می دهد مانند "ابوظبی" جلب می شود.

 در حالی که امروزه همه شهرها توجه به محیط زیست را برای  بهبود وضعیت اقتصادی یا حتی توریسم شهرهای خود سرلوحه کارهای خود قرار داده اند اما بعضی از آنها از بقیه جلوترند. شهرداران امروز سعی می کنند که در موضوعات مربوط به مبحث پایداری از یکدیگر پیشی بگیرند. در سراسر جهان شهرهای زیادی هستند که خوشبختانه توسط دولت های محلی مسئولیت پذیر اداره می شوند .این دولت ها به چیزهایی مانند فضای سبز یا دوچرخه سواری و حتی سیستم های حمل و نقل دوستدار محیط زیست توجه می کنند


در فهرست زیر 5  شهر جدیدی معرفی می شوند که می توان مدیریت آینده نگرانه و توجه  فعالان اجتماعی آنها را به موضوع پایداری مشاهده کرد. فعالیتهایی که در این شهرها صورت گرفته می تواند الگویی برای شهرداران  و همچنین برنامه ریزان شهری دیگر نقاط جهان باشد.


آکرا،غنا


این شهر مانند دیگر همتایان آفریقایی اش به دنبال ایجاد توازن در رشد اقتصادی و توسعه پایدار است، اکرا امسال توانستند جذاب ترین شهر فعال در زمینه پایداری در میان شهرهای آفریقایی باشد. این شهر با بکار گرفتن فناوری های نوین ارتباطی و اجرای راهکارهای جدید اقتصادی حالا در قله مراکز اقتصادی آفریقا به عنوان شهری سبز است. اکرا این موفقیت خود را با کمک سازمان های مردم نهاد محلی و دفاتر منطقه ای وابسته به سازمانهای بین المللی و شرکتهای بزرگ مخابراتی کسب کرده است که توانستند بهترین مسئولیت پذیری  را در بین جامعه مردمی این شهر ایجاد کنند.


آدلاید، استرالیا


سال 2011 با سیلابها و خشکسالی هایش سال سختی برای استرالیا بود. اما آدلاید توانست در این سال تبدیل به بستر ساختمان سازی سبز و انرژی پاک شود.این شهر نزدیک به 30 سال است که برنامه ای برای بهبود کیفیت شهروندانش  دارد. آدلاید  می خواهد کنفرانس دوچرخه سواری را در اواخر ماه جاری برگزار کند تا نشان دهد که به حمل و نقل  پاک توجه خاصی خواهد داشت. همچنین آنها استراتژی طراحی یکپارچه خود را از ماه ژوئن سال جاری بهره برداری خواهند کرد.


بلگراد،صربستان


پایتخت صربستان معروف به برخورداری  از پرنشاط ترین زندگی های شبانه در میان  شهرهای اروپا است اما در حالی که صربستان برای یکپارچه شدن با اتحادیه اروپا تلاش می کند  فعالان اجتماعی این شهر به دنبال تلاش برای پیدا کردن روشهایی برای کنترل زباله ها و ملزم کردن دولت به پیگیری روشهای کشاورزی پایدار هستند. همچنین آنها تلاش می کنند تا وضع ساختمانهای این شهر را که اکثر آنها پیش از سال 1980 بنا شده اند را ساماندهی کنند.


برازیلیا، برزیل


درحالی که برزیل تلاش می کند تا به جایگاه ششمین قدرت اقتصادی دنیا دست پیدا کند برازیلیا با آن ساختمان های ناهمگون و بلند مرتبه اش در حال تبدیل شدن به جایی بهتر برای زندگی است، دیگر شهروندان مجبور نیست آخر هفته ها از ازدحام و شلوغی به ریودژانیرو پناه ببرند و با وجود سازمان هایی ماند (URBENVIRON) و پروژه های کوچک و بزرگ در سراسر شهر که ساختمان سازی سبز را الگوی فعالیت خود قرار داده اند  تبدیل به یک شهر پیشرو شده است. منتظر پیشرفت های بیشتر برازیلیا به عنوان یک مدل موفق توسعه پایدار باشید.


ناپل، ایتالیا


در حالی که رم در آتش سیاست می سوخت، ناپل با بحران زباله ها مواجه شده بود. فعالان اجتماعی این شهر ابزارهای رسانه ای جدید و سیستم های هماهنگی اجتماعی قدیمی را برای پاکسازی شهرهای خود توسط شهروندان و اشتغال زایی به کار گرفتند. اجتماعات عظیم شهروندان داوطلب برای کمک به پاکسازی شهر و ایجاد گروههایی کوچک اما تاثیر گذار که می خواهند  آبروی شهر را بازگردانند،مثال زدنی است. به پاس موفقیت این تلاشها  آنها امسال میزبان چندین برنامه بزرگ بین المللی مانند نشست شهروندی سازمان ملل هستند.


منبع : شهر نوشت (روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران)

سرانه فضای سبز در ساری حدود 2 متر است

در طی دوره سوم شورا و با حضور مهندس حجازی در96 درصد افزایش در حوزه فضای سبز و 130 درصد افزایش محیط های پارکی و 45 درصد افزایش درختان معابر داشتیم اما هنوز با کلان شهر ها فاصله داریم.

مهندس حمیدی ، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری گفت: رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی می توانند کمک شایانی برای ارتقاء فرهنگ گسترش فضای سبز باشند.

به گزارش ایلنا از ساری، حمیدی در دومین نشست مطبوعاتی افزایش روز افزون شهر نشینی در کشور را از عوامل پدید آورنده انواع آلودگی ها عنوان کرد و گفت: یکی از راه های جلوگیری از آلودگی های صوتی وبصری و آلودگی هوا گسترش فضای سبز می باشد.

*سرانه فضای سبز در ساری حدود 2 متر است

حمیدی شهرداری را به عنوان متولی سیانت از فضای سبز دانست و گفت: از سال 87 تا کنون با ایجاد سازمان فضای سبز این سازمان تمام تلاش خود را برای بهبود و گسترش فضای سبز در شهرستان ساری انجام می دهد.

وی اهداف سازمان را ایجاد فضای سبز در محیط های پارک ،میادین ، معابر و نگهداری پارک ها یادکرد گفت: ارائه طرح و برنامه ریزی برای گسترش فضای سبز هم به عهده سازمان می باشد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری سرانه فضای سبز در شهر ساری را نزدیک به 2 متر دانست و گفت: در طی دوره سوم شورا و با حضور مهندس حجازی در حوزه فضای سبز 96 درصد و 130 درصد افزایش محیط های پارکی و 45 درصد افزایش درختان معابر داشتیم اما هنوز با کلان شهر ها فاصله داریم.

وی سرانه فضای سبز در استان های شمال کشور پائین دانست و گفت : با اضافه شدن پارک هزارو 200 هکتاری که منابع طبیعی در اختیار شهرداری ساری قرار داده است سرانه فضای سبز ساری به 40 متر مربع خواهد رسید که از آرزوهای مردم شهر و مسئولان بوده است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری حریم ریل آهن را 17 متر عنوان کرد و در ادامه افزود: در حاشیه ریل اجازه کاشت درختان بلند قامت وجود ندارد

*برگزاری جشنواره بهار نارنج در شهرستان ساری

 حمیدی از برگزاری جشنواره بهار نارنج در اردیبهشت 91 خبر داد و گفت: شهر ساری باید به سمتی هدایت شود که به شهر شکوفه های نارنج که در دوره قاجار هم به این نام یاد می شد برگردد

*89 نفر از نیروها شرکتی و 2 نفر نیروی رسمی در سازمان مشغول می باشند

وی بودجه سال آینده را بین 3 تا 4 میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: تا چند روز آینده بودجه سال 91 را می بندیم و ارائه خواهیم داد.

حمیدی با بیان اینکه فقط تعداد 2 نفر نیروی رسمی در سازمان فضای سبز مشغول کار می باشند ادامه داد: 89 نفر پرسنل شرکتی و 22 نفر نیروی قراردادی به همراه 15 کارشناس در سازمان فضای سبز مشغول به کار می باشند

*برای جداسازی آب شرب از آب خام نیاز به 1.5 میلیارد بودجه می باشد

وی با اشاره به اینکه بودجه جداسازی آب شرب و خام را 1.5 میلیارد تومان می باشد تصریح کرد: تا به حال 100 میلیون تومان از این بودجه تصویب شده و به زودی به دست ما خواهد رسید تا بتوانیم برای فضای سبز استفاده نمائیم.

حمیدی اظهار داشت: 60 درصد از اجرای این طرح به عهده سازمان همیاری و 40 درصد به عهده شهرداری می باشد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری زمان تحویل پارک هزارو 200 هکتاری را منوط به ارائه طرح جامعه از شهرداری دانست و گفت: ما برای این طرح باغ پرندگان ، باغ گیاهان دارویی، باغ وحش و طرح های جامع در نظر گرفتیم که مقرر گردید با یک مشاور طرح قوی و کاربلد بتوانیم این طرح را ساماندهی کنیم.

*سازمان فضای سبز مخالف چادر خوابی مسافران در پارک ها می باشد

حمیدی مسیر بین پل گردن و پل تجن را از طرح ها مدون و بسیار خوب ذکر کرد و گفت : اگر بتوانیم این طرح را اجرائی کنیم این طرح به عنوان یک نماد برای شهر ساری تبدیل خواهد شد.

وی از تعداد32 هزار درخت در شهر ساری خبر داد و گفت: سازمان به صورت روزانه با مشکل قطع درخت و خسارت به درخت توسط مردم مواجه است و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری در ادامه با بیان اینکه فضای سبز تصمیم دارد به سمتی حرکت نماید تا هر خیابان یک نوع گونه درختی به کار گرفته شود و در ادامه افزود: باغی که ملکش بیش از 500 متر مربع باشد و 16 درخت مثمر داشته باشد اگر بدون مجوز قطع گردد شهرداری می تواند طبق قانون ملک را به بدون برگشت به تملک شهرداری در بیاورد.

وی گفت : سازمان فضای سبز مخالف چادر خوابی مسافران در پارک ها می باشد بدلیل اینکه ما در شهر ساری پارک فرا شهری نداریم و پارک های فعلی فقط برای استفاده شهروندان مناسب می باشد.

حمیدی در پایان فضای سبز را یک موجود زنده دانست و گفت: حفظ و نگهداری فضای سبز رسالت سازمان می باشد و موقعیت مکانی برای فضای سبز دارای ارجعیت نمی باشد.

منبع : ایلنا

چه مرجعی برنامه جدید کاهش آلودگی هوا را می نویسد؟

وزارت بهداشت از تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در مرکز پژوهشهای مجلس خبر می دهد و این مرکز، می گوید هیچ برنامه و وظیفه ای برای این کار ندارد.


امید سلیمی بنی: با پایان گرفتن زمان اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا، حرف و حدیثهایی درباره برنامه جدید دولت برای برون رفت از مشکلات ناشی از آلاینده های جوی شنیده می شود. برخی از مسئولان می گویند دولت برای نوشتن برنامه جدید مبارزه با آلودگی تا جایی پیش رفته که برای تعیین وظایف تمام دستگاه های درگیر در آلودگی هوا دست و آستین بالا زده و مشغول جمع آوری نظرات مجریان است.


این را محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران در کافه خبر می گوید و از سوی دیگر برخی از مقامات بهداشت و درمان می گویند این کار در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام می شود. به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در مرکز پژوهشهای مجلس در حال نهایی شدن است و پس از طرح در صحن مجلس، اجرایی می شود.


این مقام مسئول می افزاید : براساس بررسیهای انجام شده حداقل 12 وزارتخانه و سازمان در برنامه کاهش آلودگی هوا می‌توانند نقش موثر داشته باشند و نقش برخی از سازمانها و وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، کشور و شهرداری تهران در این برنامه، مهم‌تر و کلیدی‌تر است.


این در حالی است که تحقیقات "خبرآنلاین" نشان می دهد علاوه بر اینکه وظیفه ذاتی این مرکز، برنامه نویسی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر ها نیست، بلکه عملا تاکنون هیچ اقدامی در این مرکز درباره برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده، زیرا تنها کار این مرکز، انجام تحقیق و پژوهش درباره مواردی است که از سوی مجلس ارجاع می شود.


مردانی، یکی از کارشناسان این مرکز در گفتگو با "خبرآنلاین" می گوید: "تنها کاری که اخیرا درباره آلودگی هوا در این مرکز انجام شده، یک جلسه کوتاه با یکی از نمایندگان مجلس بود که در آن، مسایل مرتبط با آلودگی هوای تهران بررسی اجمالی شد."


به گفته این کارشناس، خروجی این جلسه، مصوبه و یا برنامه ای نبود و تنها حالت اطلاع رسانی و جمع بندی مباحثی بود که در مجلس مطرح شده بود و با پایان این جلسه، اقدام دیگری در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام نشده است.


این در حالی است که هنوز سرنوشت برنامه جامع 10 ساله قبلی در هاله ای از ابهام است و هیچ یک از نهادهای درگیر در آن برنامه از جمله وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان محیط زیست و راهنمایی و رانندگی، هیچ بخشی از وظایف خود را انجام نداده اند.


برنامه بماند برای روزهای نیامده


با نزول برف و باران، بسیاری از مشکلات مانند خشکسالی و آلودگی هوا رفع می شود، این اتفاقی است که هر سال می افتد تا سال آینده که پدیده هایی مانند ثبات در هوای کلانشهرهایی مانند تهران و وارنگی هوا باز گردد، چند نفری را به بیمارستان و شاید گورستان بفرستد و چند روزی تعطیلی اجباری گریبان همه را بگیرد و حرف و حدیثها، دوباره تازه شود تا بار دیگر موضوع کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهر های کشور، جان تازه ای پیدا کند.


زمستان امسال، با تمام آلودگیهای هوا که گفته می شود نزدیک به 40 روز وضعیت بحران را تجربه کرد، و بیش از 100 روز، آلاینده های هوای تهران از وضعیت سالم بیشتر بود، گذشت، اکنون که باد بهاری می وزد و باران و برف، اندکی غبار و سم را از آسمان تهران پاک می کند، روزهای تیره و تار تنفس در هوای مسموم تهران به فراموشی سپرده شده و همگان از یاد برده اند در پاییز و زمستان امسال، چندین بار کشور به حالت نیمه تعطیل درآمد.


آمارهای تحریفی، مرگ و میر مبهم


از طرفی، سیاست "بگیر و ببندی" که با بالا گرفتن بحران آلودگی هوا در تهران، دستگاه های مختلفی را درگیر کرد، چندان کارآمد به نظر نمی رسید، زیرا با وجودی که نهادهایی مانند مجلس، بارها با اعلام آمار کشته شدگان ناشی از آلودگی هوا، سعی کرد افکار عمومی را متوجه وظایف دولت در این بخش کند، سازمانها و وزارتخانه های زیر مجموعه دولت، هر کدام به طریقی، این آمار را زیر سئوال بردند. از وزیر بهداشت و درمان که بارها گفت وزارت بهداشت آمار کشته شدگان آلودگی هوا را نمی پذیرد تا مقامات وزارت کشور که گفتند اگر کسی بتواند مرگ بر اثر آلودگی هوا را اثبات کند، جایزه خواهد گرفت، سعی کردند صورت مسئله را به هر نحو پاک کنند. آخرین این اظهار نظرها به سخنان دکتر کاظم ندافی از مسئولان وزارت بهداشت باز می گردد که در پاسخ به اظهارات اخیر عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان مخازن CNG و آماری که از افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در روزهای اخیر ارائه داده است، گفته آمار ارائه شده از سوی فرد مذکور به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست به ویژه که در مواردی این آمار کاملا تحریف شده و خلاف واقع است.


مجلس یا دولت، برنامه ریزی با کیست؟


با وجودی که در برنامه سابق کاهش آلودگی هوای تهران، وظیفه سازمانهای دولتی مانند وزارتهای صنایع و نفت، محیط زیست و راهنمایی و رانندگی به روشنی معلوم شده بود، اقدام مشخص و قابل دفاعی انجام نشد و اکنون که قرار است برنامه جدید مبارزه با آلودگی هوا نوشته شود، از ابتدای امر مشخص نیست چه کسی باید این کار را به انجام برساند.


با این همه، برخی از مقامات مانند معاون استانداری تهران می گویند وزارت کشور با جمع آوری نظرات دستگاه هایی که باید این کار را انجام دهند، برنامه ریزی خواهد کرد و برخی از مسئولان وزارت بهداشت، امر را به گردن مجلس و مرکز پژوهشها می اندازند و نتیجه این می شود که از گامهای آغازین این راه، مسئولیتها در اظهارنظرهای رسانه ای گم می شود.


آنچنان که از گفته های کارکنان مرکز پژوشهای مجلس برمی آید، هیچ برنامه ای در این مرکز برای نگارش برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد، پس در این میان، دولت تنها گزینه ای است که باید کار برنامه ریزی و تدوین کارهایی که قرار است هوای تهران را به شرایط سالم در طول سال نزدیک کند، انجام دهد.


ولی آیا اظهاراتی که برخی از مسئولان وزارت بهداشت درباره تدوین برنامه جامع رفع آلودگی هوا دارند، ناشی از چیست؟ عدم اطلاع از کارهایی که در بدنه دولت انجام می شود و یا فرافکنی در حوزه ای است که دولت، طبق اصل 50 قانون اساسی، باید عهده دار آن باشد؟ رویدادهای آینده نشان خواهد داد آیا عزم دولت برای چاره جویی این مشکل از حد پرواز هواپیماهای آب پاش فراتر رفته و یا اقداماتی مانند تعلل در پرداخت بودجه مصوب مترو و تعطیلات پیاپی در روزهای آلودگی و اضطرار هوا، در سال آینده و بحران آلودگی هوای پیش رو، همچنان ادامه خواهد یافت؟


خبر آنلاین - 16 بهمن 1389

ابلاغ طرح جدید کاهش آلودگی هوا ؛ بزودی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: طرح جامع کاهش آلودگی تهران و هشت شهر بزرگ دیگر ایران در چند روزآینده ابلاغ می شود.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکیست، آقای محمدی زاده در حاشیه بازدید از پالایشگاه نفت پارس در جمع خبرنگاران افزود: وضع امسال آلاینده های هوای تهران از جمله مونواکسید کربن ، ازن و «ان او۲» نسبت به پارسال و دو سال گذشته کاملا بهبود یافته است.

وی گفت: فقط در ریزگردهای زیر دو و نیم میکرون مشکل وجود دارد و وضع آیتم های دیگر بهتر شده است.

محمدی زاده افزود: طرح جدید که تلاش شده است هم جامعیت داشته باشد و هم علاوه بر تهران هشت شهر بزرگ دیگر را نیز شامل شود در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است و تا چند روز آینده ابلاغ می شود.

محمدی زاده گفت: در طرح جدید ده فعالیت مهم و برجسته شامل از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی ، معاینه فنی خودروها ، بالا بردن استانداردهای تولید صنعت خودرو ، اصلاح و بهبود وضع فرآوردهای سوختی ، مهندسی و مدیریت ترافیک و بهینه سازی مصرف انرژی مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح در برنامه ای پنج ساله برای مدیریت و کاهش آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور اجرا می شود.

آقای محمدی زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزیابی طرح جامع قبلی کاهش آلودگی هوا گفت: برخلاف آنچه بعضا گفته شده ، طرح قبلی شکست نخورده است زیرا این طرح در بخش هایی صد درصد و در بخش هایی نیز تا حدودی موفق بوده و به طور کلی موفقیت آن حدود ۴۵ درصد ارزیابی شده است.

وی در ادامه گفت: مجموعه واحدهای آلاینده چهار هزار و ۱۷۵واحد از ۸۵ هزار واحد صنعتی فعال در کشور برآورد شده است .

محمدی زاده افزود: این تعداد کمتر از ۵ درصد واحدهای فعال در کشور است که مشمول جرائم شدند و باید تا پایان برنامه پنجم توسعه فرایند های خود را اصلاح کنند.

مشکل آلودگی هوا با یک برنامه چهار ساله حل می‌شود

قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح پل تقاطع ابوسعید و وحدت اسلامی:


مشکل آلودگی هوا با یک برنامه چهار ساله حل می‌شود


اگر توسعه حمل و نقل عمومی انجام شود، آلودگی هوا حتما از بین خواهد رفت و شرایط به وضعیت نرمال خواهد رسید و ترافیک هم به این معنا،حل می‌شود.

اگر توسعه حمل و نقل عمومی انجام شود، آلودگی هوا حتما از بین خواهد رفت و شرایط به وضعیت نرمال خواهد رسید و ترافیک هم به این معنا،حل می‌شود. 

شهردار تهران گفت: «در یک برنامه چهار‌ساله اگر دولت و شهرداری بتوانند هزینه‌های زیاد مربوط به سامان بخشی حمل و نقل عمومی را بپردازند می‌توان آلودگی هوا و مشکلات سفر درون شهری را حل کرد.» 

محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح پل ابوسعید در خیابان وحدت اسلامی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دریاچه چیتگر به یکی از بهترین تفرج‌گاه‌های تهران تبدیل می‌شود و تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت، افزود: «کار دریاچه چیتگر را با یک برنامه سی‌ماهه آغاز کردیم، هم اکنون پروژه از برنامه زمان‌بندی جلوتر است و با این شرایط شاید 7 ، 8 ماه زودتر کار را به اتمام برسد.»

وی ادامه داد: «این پروژه تاکنون حدود 58 درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم بتوانیم تا اردیبهشت ماه کار را پیش ببریم.»

قالیباف با بیان اینکه طبق برنامه قرار بود آبگیری دریاچه چیتگر سال آینده در همین زمان انجام شود، تصریح کرد: «به خاطر اینکه نیازمند استفاده از آب باران‌های بهاری و سیلاب رودخانه هستیم، تلاش داریم تا در بهار دریاچه را آبگیری کنیم.»

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد پرداخت اعتبارات مترو، گفت: «تغییر خاصی در پرداخت های مترو اتفاق نیفتاده و هنوز در کش و قوس است اما وزیر اقتصاد جلسه ای گذاشتند که مقرر شد بانک ها به تعهدات خود عمل کنند. امیدواریم این تصمیمات به عمل بینجامد.»

قالیباف افزود: «در ارتباط با برداشت از صندوق توسعه ملی هنوز اتفاقی نیفتاده و در واگذاری کمک های مربوط به یارانه ها درصد بسیار کمی محقق شده، این در حالی است که در ماه های پایانی سال به سر می بریم.»

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا این برداشت از صندوق توسعه ملی، ضمانت قانونی و اجرایی ندارد، گفت: «این سوال را من نباید جواب دهم بلکه مجلس و دولت باید پاسخگو باشند.»

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه اگر در خوش‌بینانه‌ترین شکل ممکن مترو تهران تکمیل شود، بزرگراه‌ها و راه‌های ارتباطی ایجاد شود و اتوبوس ها به اندازه کافی تامین شود، آیا ترافیک تهران حل می‌شود یا مشکل از جمعیت تهران است نیز اظهار داشت: «همه شهرهای دنیا به خاطر جمعیت زیاد ترافیک دارند و هیچ شهر پیشرفته ای در دنیا از ترافیک بی‌بهره نیست ولی اگر این اتفاقات بیفتد، می‌توان شهر را بهتر اداره کرد.»

قالیباف افزود: «ما آلودگی هوا داریم. اگر اینها فراهم شود آلودگی هوا حتما از بین خواهد رفت و شرایط به وضعیت نرمال خواهد رسید و ترافیک هم به این معنا که کسانی که قصد سفر به داخل شهر داشته باشند راحت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، حل می‌شود. اینجاست که ما می‌توانیم محدودیت‌ها را اعمال کنیم، یعنی طرح ترافیک و زوج و فرد را گسترش دهیم و هزینه استفاده از خودروی شخصی را بالا ببریم. اینها وقتی میسر است که مردم بتوانند از حمل و نقل عمومی به راحتی استفاده کنند.»

به گفته قالیباف در یک برنامه 4 ساله اگر دولت و شهرداری بتوانند هزینه‌های زیاد مربوط به سامان بخشی حمل و نقل عمومی را بپردازند میتوان آلودگی هوا و مشکلات سفر درون شهری را حل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدودیتی برای کنترل جمعیت تهران انجام می شود، اظهار داشت: «بر اساس طرح جامع شهر، پیش بینی افق آینده شهر حدود 10 میلیون است و این اولین بار است که در طرح جامع وسعت شهر تهران محدود تر شده است. یعنی از حدود بیش از 700 کیلومتر به 600 کیلومتر تبدیل شده و این کنترل در محدوده شهر انجام می شود ولی خطری که امروز در تهران است، عدم کنترل اطراف شهر است.»

قالیباف ادامه داد: «تمام بار اقتصادی اجتماعی و جمعیتی و فرهنگی اطراف شهر تهران مثل چهاردانگه و شهرهای جدیدی که شکل گرفته، به شهر تهران وارد می شود. درواقع با توجه به آن منظومه شهری که قبلا مورد بحث بود باید بگوییم دشت تهران باید کنترل شود نه محدوده شهر تهران.»

قالیباف درباره افتتاح پل تقاطع ابوسعید و وحدت اسلامی نیز گفت:«امروز برای من روز خوشحال کننده ای بود.یکی از تقاطع های کوچک البته حساس شهر مورد بهره برداری قرار گرفت. خیابان وحدت اسلامی از یک طرف مسیر حرکت شرق به غرب میدان منیریه به سمت بازار هم از یک طرف، همیشه این نقطه مخصوصا بعد از زیرگذر حسن آباد، یکی از نقاط ترافیکی و پر مشغله شهر بود.»

وی افزود: «معاونت فنی عمرانی و قرارگاه سازندگی ظرف مدت 5 ماه این پل را احداث کردند. البته مشکلاتی به خاطر معارضان آب، مخابرات و برق سر راه این پروژه وجود داشت ولی با همه فراز و نشیب ها سرعت خوبی داشت و امروز به بهره برداری رسید.»

شهردار تهران از همه سازنده ها و مدیران پروژه تشکر و ضمن عذرخواهی از مردم گفت: «با توجه به اینکه در پنج‌ماه زمان ساخت این پروژه، ترافیک شمال به جنوب خیابان وحدت اسلامی زیاد شده بود از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم. البته از امروز همه منفعت آن‌را می‌برند.»

به گزارش ایلنا،وی ادامه داد: «با افتتاح این پل دیگر توقف ترافیکی در این مسیر نخواهیم داشت. یعنی به هر میزان که از زیرگذر حسن آباد خودرو حرکت کند اینجا کشش لازم را دارد و مطمئن هستم دیگر ترافیک خاصی در این محدوده نداشته باشیم.»

منبع : آفتاب

بررسی اثرات زیست محیطی توسعه صنعتی در شهرستان شهریار

بررسی اثرات زیست محیطی توسعه صنعتی در شهرستان شهریار


مسعود منوری 1
سعید ملماسی 2
رضا ارجمندی 1
زهرا صمدی طاری 3 (مسئول مکاتبات)


چکیده


شهرستان شهریار در غرب استان تهران واقع شده است . این شهرستان با 1329 کیلومترمربع وسعت، حدود 7% مساحت استان و 9% جمعیت آ ن را به خود اختصاص داده است که به دلیل نیاز روزافزون جهت استقرار واحدهای صنعتی، در فرایند توسعه بدون برنامه ریزی قرار گرفته و این مسأله می تواند در روند توسعه آتی، خسارات زیست محیطی غیر قابل جبرانی را ایجاد نماید.


در حال حاضر 1223 واحد صنعتی در سطح شهرستان وجود دارد که در 8 گروه صنعتی مشغول به فعالیت می باشد .بررسی صورت گرفت . UNEP آلودگی های حاصل از صنایع موجود، مانند آلود گی آب و فاضلاب، هوا، صدا و مواد زاید جامد بر اساس راهنمای 4 بر این اساس بخش عمده پساب های واحدهای صنعتی از نوع خنثی درگروه فاضلاب های معدنی و تجزیه کند درگروه فاضلاب های آلی می باشد . بیشترین فرایند تولید کننده آلودگی هوا در صنایع، پس ازفرایندگرمایش، به فرایند ترکیب مواد اختصاص داشته و آلاینده های هوا به حالت دود و ذرات معلق بیشتر ین موارد را در بر می گیرد. بخش عمده مواد زاید جامد صنایع از نوع قابل تجزیه بیولوژیک( مواد زاید شبه خانگی ) بوده و فرایند فراورش و تبدیل مواد، بیشترین فرایند تولید کنن ده مواد زاید می باشد . در زمینه آلودگی صوتی نیز بر اساس راهنمای مذکور مشخص گردید که تنها 181 مورد آلودگی صوتی در سطح زیاد وجود دارد.


نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها بیانگر آن است که تعداد کارخانه های مجهز به سیستم مناسب تصفیه فاضلاب بسیار محدود بوده و می توان گفت صنایع عمدتا فاضلاب خود را بدون تصفیه و یا با تصفیه ای ناقص تخلیه می نمایند . دفع غیر اصولی پسماندهای صنعتی از جمله مشکلات دیگر به شمار می رود جایگاه های فعلی دفع زباله در سطح شهرستان نیز به دلیل عدم دفع اصولی، یکی از مراکز عمده آلاینده می باشد. عمده ترین سوخت مورد استفاده واحدهای صنعتی، گازوئیل و مازوت با پتانسیل قابل توجه آلایندگی هوا می باشد . در زمینه آلودگی صوتی نیزمشخص گردید که صنایع فلزی وصنایع تولید ماشین آلات از عمده ترین منابع ایجادکننده آلودگی صوتی در مقایسه با سایر گروه های صنعتی می باشد.



1 استادیار، دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی
-2 استادیار، دانشکده علوم و فنون دریایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
-3 کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی

منبع : مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست ، دوره دهم، شماره دو، تابستان

دانلود فایل PDF ( متن کامل مقاله) در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...