..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

واکنش دکتر کیابی و مهندس دره شوری به طرح معاوضه پلنگ ایران با بب

 امروز در روزنامه پول گزارشی از نقطه نظرات کارشناسی دکتر بهرام کیابی و مهندس بیژن فرهنگ دره شوری تحت عنوان احیای نسل ببر مازندران غیر ممکن است کار کردم . این دو نفر از چهره های صاحب نام و مورد قبول اکثر طرفداران محیط زیست و جامعه علمی و زیست محیطی کشور هستند .

دکتر کیابی ،‌عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و بوم شناس متخصص حیات وحش است . او نخستین ایرانی است که موفق شد در سالهای پیش از انقلاب دکترای خود را در رشته بوم شناسی حیات وحش از یکی از دانشگاههای آمریکا کسب کند و مهندس دره شوری نیز چهره نام آشنا و محبوب دیگری که نزدیک به ۵۰ سال است همه ایران را زیر پا گذاشته و همه زندگی خود را صرف حیات وحش این کشور و البته ثبت تصاویر آنها کرده است . هر دوی این افراد همچون دکتر اسماعیل کهرم احیای نسل ببر مازندران را به معنای واقعی آن غیر ممکن می دانستند چون معتقدند ما دیگر زیستگاه بکر و دست نخورده ای برای این کار نداریم و نگهداری دو ببر در قفس هم ، احیای نسل ببر نیست و بهتر بود یک باغ وحش آن را می اورد نه  سازمان محیط زیست.

دکتر کیابی: اخیرا مقاله‌ای در یکی از نشریات علمی منتشر شده که محقق بر اساس مطالعات ژنتیکی اظهار داشته ببر مازندران و ببر سیبری با هم تشابه ژنتیکی دارند ولی این به معنی این نیست که ببر سیبری همان ببر مازندران است در حالی که این دو، تنها ارتباط خویشاوندی دارند.

دکتر کیابی : اینکه می‌گویند ببر سیبری همان ببر مازندران است درست مثل این است که بگوییم Bulldog با سگ نژاد sanbernard یکی است و بعد هم بگوییم خب سگ، سگ است!

بیژن دره شوری: این ببرها را نمی‌توان هرگز در محیط طبیعی رهاسازی یا به اصطلاح آقایان احیای نسل کرد و تنها می‌توان محوطه‌ای را برای آنها فنس‌کشی و روزی یک گاو هم خریداری کرد تا به عنوان خوراک آنها مورد استفاده قرار گیرد و مطمئنا بعد از مدتی هم این ببرها بر اثر اسهال یا سایر بیماری‌ها می‌میرند.

بیژن دره شوری: ورود ببر به ایران تنها جنبه سیاسی داشته و متاسفم که حتی محیط زیست را هم سیاسی کردند در حالی که مدیریت محیط زیست باید بر اساس دانش و سابقه کار و شایستگی افراد باشد اما آدم‌هایی را برای محیط زیست می‌آورند که به جای شایستگی تنها پشت میز می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند.

بیژن دره شوری: ما باید نخست زیستگاه مناسب ببر را آماده و فراهم می‌کردیم و بعد هم که ببرها را می‌آوردیم باید اقدام به آماده کردن سایر زیستگاه‌ها در همسایگی آن می‌کردیم. امروز نه در مازندران که در گلستان هم زیستگاه مناسب ببر سیبری نداریم‌! 

مهندس دره شوری: پارک ملی گلستان را که با احداث این جاده ویران کردید، یک طرف پارک را که سیل برد، طرف دیگرش را پادگان ساختند و یک طرف دیگرش را هم زمین‌های زراعی احاطه کرده است، قوچ و میش و مرالش را هم که نمی‌توانید از چنگ شکارچیان حفظ کنید پس چطور می‌خواهید ببر سیبری را احیا کنید.

دکتر اسماعیل کهرم : مبادله پلنگ ایرانی و ببر سیبری ارتباطی با فعالیت‌های زیست‌محیطی نداشته و یک عمل تبلیغاتی و دیپلماتیک است. ایران هیچ‌وقت ببر سیبری نداشته و ببر هیرکانی بومی ایران است که منقرض شده و امضای چنین توافقنامه‌هایی اقداماتی نمایشی است که ریشه در تبلیغ روابط دیپلماتیک دوطرفه دارد و هیچ سودی برای محیط‌زیست منطقه ندارد.

متن کامل این گزارش را می توانید در اینجا ببیندید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد