..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

ضوابط و استانداردهای زیست محیطی

برای جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ،قوانین و آئین نامه های بسیاری تدوین شده و در حال اجرا می باشد،لیکن اجرای قوانین و آئین نامه های مذآور ،در بسیاری از موارد موآول به تعیین ضوابط و استانداردها است.


ضوابط زیست محیطی ،مجموعه ای از مقررات خاص است آه به منظور پیشگیری از آلودگی و تخریب و انجام فعالیتهای اقتصادی دوستدار محیط زیست تدوین می شود،نظیر ضوابط استقرار صنایع،الگوی ارزیابی زیست محیطی و نظایر آن.

استانداردهای زیست محیطی ،معیارهای آمی برای حفاظت محیط زیست از آلودگی و تخریب بشمار می رود.اینگونه استانداردها برای تشخیص آلودگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجاییکه میزان آلاینده هااز منابع مختلف صفر نمی باشد،لذا تعیین اینکه مقدار خروجی باعث آلودگی محیط زیست می شود یا نه ؟ نیاز به تعیین استاندارد ها بدلیل تنوع منابع آلاینده است.

منابع مختلف آلاینده های هوا ،آب ، خاک، صدا نیاز به استانداردهای مختص به خود دارد.مثلاً در قانون جلوگیری از آلودگی هوا ، استاندارد خروجی از اگزوز وسایل نقلیه موتوری با استاندارد خروجی از دودآش آارخانجات بکلی متفاوت است و حتی در بین وسایل نقلیه موتوری نیز بر حسب اینکه آیا در دست استفاده آننده است یا فقط از خط تولید آارخانه خارج شده است دارای
استاندارد گوناگون می باشند.

ضوابط و استانداردها باید پویا باشند ، زیرا با گذشت زمان ،دو اتفاق بوقوع می پیوندد،یکی اینکه نتایج تحقیقات و پژوهشهای علمی داخل و خارج آشور ،استانداردهای جدیدی را تعریف می کنند آما شامل حدود جدید یا مواد جدید می باشند ،دوم اینکه انجام پایش های زیست محیطی ،نتایج حاصل از اجرای ضوابط و استانداردهای مورد عمل را در مکان مورد نظر ارزیابی نموده و باز خور آن ممکن است تغییر آنها را الزامی نماید.

بنابراین دو خاصیت متداول در خصوص ضوابط و استانداردها ،یعنی تنوع و پویایی ، باعث می شود آن مجموعه مورد عمل ،هر چند وقت یکبار (معمولاً هر سال) مورد تجدید نظر قرار گیرد و بدین لحاظ مجموعه ضوابط و استانداردهای زیست محیطی موقعی معتبر است آه مربوط به سال مورد عمل باشد ، هر چند آه تغییر نکرده باشد.

با توجه به مراتب فوق ، تدوین ضوابط و استانداردها آری دشوار بوده و نیازمند توجه به وضع اقتصادی، امکان دسترسی به تکنولوژی و در اختیار داشتن تجهیزات اندازه گیری آلاینده ها و نظایر آن را دارد. به همین علت ،در قوانین زیست محیطی آشورمان ،تدوین استانداردهای زیست محیطی به عهده سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری نهادهای ذیربط دولتی گذاشته شده و مرجع تصویب آنها نیز عمدتاً هیئت وزیران و یا شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد.

مجموعه حاضر با تلاش همکاران دفتر بررسی آلودگی هوا جمع آوری شده است ،مجموعه ضوابط و استانداردهایی است که به تصویب مراجع ذیربط رسیده و یا در دستور آار مراجع قرار دارد و ملاک عمل در سازمان می باشد.

ناصر محرم نژاد


استاندارد خروجی فاضلابها

مقدمه و تعاریف
این استاندارد باستناد ماده ٥ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب و با توجه به ماده ٣ همین آیین نامه و با همکاری وزارتخانه های بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،نیرو،صنایع،صنایع سنگین،معادن و فلزات ،آشور و آشاورزی توسط محیط زیست تهیه و تدوین گردیده است .در این استاندارد تعاریف و اصطلاحاتی آه بکار رفته است بشرح ذیل می باشند:

آب سطحی: عبارتست از آبهای جاری فصلی یا دائمی ، دریاچه های طبیعی یا مصنوعی و تالابها چاه جاذب:عبارتست از حفره یا گودالی آه قالیت جذب داشته و آف آن تا بالاترین سطح ایستابی حداقل ٣ متر فاصله داشته باشد.

تراشه جذبی:عبارتست از مجموعه ای از آانالها ی افقی آه فاضلاب بمنظور جذب در زمین به آنها تخلیه شده و فاصله آف آنها از بالاترین سطح ایستابی حداقل ٣ متر باشد.

آنار گذر: آنالی است که فاضلاب را بدون عبور از بخشی از تصفیه خانه یا آل آن به بخش دیگر و یا آنان خروجی هدایت می آند.

نمونه مرآب: عبارتست از تهیه یک نمونه ٢٤ ساعته از نمونه هایی آب با فواصل زمانی حداآثر ٤ ساعت تهیه شده اند.



استاندارد خروجی فاضلابها

ملاحضات کلی

١- تخلیه فاضلابها ،باید بر اساس استاندردهایی آه بصورت حداآثر غلظت آلوده آننده ها بیان می شود و رعایت این استاندارد تحت نظارت سازمان محیط زیست ضروریست .

٢- مسئولین منابع آلوده آننده باید فاضلابهای تولیدی را با بررسیهای مهندسی و استفاده از تکنولوژی مناسب و اقتصادی تا حد استاندارد تصفیه نمایند.

٣- اندازه گیری غلظت مواد آلوده آننده و مقدار جریان در فاضلابها باید بلافاصله پس از آخرین واحد تصفیه ای تصفیه خانه و قبل از ورود به محیط انجام گیرد.

٤- اندازه گیری جهت تطبیق با استانداردهای اعلام شده قبل از تاسیسات تصفیه فاضلاب باید بر مبنای نمونه مرآب صورت گیرد.

٥- لجن و سایر مواد جامد تولید شده در تاسیسات تصفیه فاضلاب قبل از دفع بایستی بصورت مناسب تصفیه شده و تخلیه نهایی این مواد نباید موجب آلودگی محیط زیست گردد.

٦- فاضلاب تصفیه شده باید با شرایط یکنواخت و بنحوی وارد آبهای پذیرنده گردد آه حداکثر اختلاط صورت گیرد.

٧- فاضلاب خروجی نبایستی دارای بوی نامطبوع بوده و حاوی آف و اجسام شناور باشد.

٨- رنگ و آدورت فاضلاب خروجی نباید ظواهر طبیعی آبهای پذیرنده و محل تخلیه را بطور محسوس تغییر دهد.standard

 ٩- روشهای سنجش پارامترهای آلوده آننده بر مبنای روشهای ذآر شده در آتاب خواهد بود. methodes for Examination of Water and Waste Water

١٠ - استفاده از سیستم سپتیک تانک و ایمهوف تانک با بکارگیری چاهها و یا ترانشه های جذبی در مناطقی آه فاصله آف چاه یا ترانشه از سطح آبهای زیر زمینی آمتر از ٣ متر می باشد ممنوع است.

١١ - ضمن رعایت استاندارد های مربوطه خروجی فاضلابها نباید آیفیت آب را برای استفاده های منظور شده تغییر دهد.

١٢ - رقیق آردن فاضلاب تصفیه شده یا خام بمنظور رسانیدن غلظت مواد آلوده آننده تا حد استانداردهای اعلام شده قابل قبول نمی باشد.

١٣ - استفاده از روشهای تبخیر فاضلابها با آسب موافقت سازمان محیط زیست مجاز است.

14-استفاده از آنار گذر ممنوع است،آنار گذرهایی آه صرفا جهت رفع اشکال واحدهای تصفیه ای بکار رفته است و یا در زمان جمع آوری توام فاضلاب شهری و آب باران مورد استفاده قرار می گیرند مجاز است .

١٥ - تاسیسات تصفیه فاضلاب بایستس بگونه ای طراحی ، احداث و بهره وری گردد تا پیش بینی های لازم جهت به حداقل رسانیدن آلودگی در مواقع اضطراری از قبیل شرایط آب و هوایی نا مناسب ،قطع برق، نارسایی تجهیزات مکانیکی و ... فراهم گردد.

١٦ - آندسته از فاضلابهای صنعتی آه آلودگی آنها بیش از استانداردها نباشد می تواند فاضلاب خود را با آسب موافقت سازمان بدون تصفیه دفع نمایند.

تبصره یک- تخلیه با غلضت بیش از میزان مشخص شده در جدول در صورتی مجاز خواهد بود آب پساب خروجی،غلظت آلراید،سولفات و مواد محلول منبع پذیرنده را در شعاع ٢٠٠ متری بیش از ١٠ % افزایش ندهد.

تبصره دو- تخلیه با غلظت بیش از میزان مشخص شده در جدول در صورتی مجاز خواهد بود آب افزایش یابد،سولفات و مواد محلول پساب خروجی نسبت به آب مصرفی بیش از ١٠ % نباشد. را حداقل ٩٠ % آاهش دهند . COD و BOD

تبصره سه- صنایع موجود مجاز خواهند بود.

تبصره چهار- درجه حرارت باید بمیزانی باشد آه بیش از ٣ درجه سانتی گراد در شعاع ٢٠٠ متری محل ورود آن ، درجه حرارت منبع پذیرنده را افزایش یا آاهش ندهد.

تبصره پنج- تعداد تخم انگل (نماتد) در فاضلاب تصفیه شده شهری در صورت استفاده دارز آن جهت آبیاری محصولاتیکه بصورت خام مورد مصرف قرار می گیرد نباید بیش از یک عدد در لیتر باشد.


معیارهای انتخاب محل دفن مواد زائد خطرناک
مهندسی (Engineering)

 ١-١ - شرایط ژئو فیزیکی محل دفن(معیارهای جغرافیایی) Criteria Geophysical

محل دفن باید به اندازه آافی بزرگ باشد آه بتواند زباله های منابع تولید آننده را در طول عمر تولید در خود جای دهد.

١-٢ - نزدیکی (Proximity )

بمنظور به حداقل رساندن هزینه حمل زباله ،باید محل دفن حتیالامکان در نزدیکی منابع تولید و تصفیه زباله باشد . باید محل دفن(حداقل ٥٠٠ فوت) از منبع آب و محل مسکونی ( ٢٠٠ فوت فاصله داشته باشد،در صورت تولید گاز باید این فاصله بیشتر باشد)فاصله داشته باشد.

١-٣ - دسترسی(Access)

مسیر دسترسی در همه شرایط باید ظرفیت آافی داشته در محلی با حداقل رفت و آمد واقع شده و در صورت امکان وجود یک جاده توصیه می شود.

١-٤ - پستی و بلندی (Topography)


پستی و بلندی منطقه باید بصورتی باشد آه از شرایط طبیعی زمین بهره گرفته شود و حرآت زمین حداقل باشد. راز انتخاب دره ها و یا حفره های طبیعی آه احتمال آلودگی آب در آنجا وجود دارد باید اجتناب شود.

١-٥ - زمین شناسی (Geology )

از مناطق زلزله خیز ،لغزشها ، گسل ها ، معادن زیرزمینی ،فرونشستها و حفره های حاصل از انحلال مواد باید اجتناب شود.

 ١-٦ - خاکها (Soil)
خاکها باید حاوی پوشش های طبیعی رسی باشند آه برای لایه های پوششی و یا لایه های نهایی در دسترس موجود باشند.
زیست محیطی (Enviromental)

٢-١- آبهای سطحی (Surface Wate)
(
محل دفن باید خارج از دشت سیل گیر ١٠٠ ساله قرار گیرد. محل نباید با آبهای آزاد ارتباط مستقیم داشته باشد.تالابها نباید بعنوان محل دفن انتخاب شوند.

٢-٢ - آب زیرزمینی (Ground Water)

نباید محل دفن با آب زیر زمینی در تماس باشد.آف بستر دفن باید بالاتر از سطح ایستابی قرار گیرد.از سفره آب منحصر بفرد و مناطق تغذیه آب زیر زمینی اجتناب شود.

٢-٣  -هوا (Air)

محل دفن باید در مکانی باشد آه اثرات گازها و بو را به حداقل برساند.

٢-٤- اکولوژی آبی و خشکی - (Terrestrial and Aquatic Ecology)

از انتخاب محل های دفن در مناطق تالابی و زیستگاههای منحصر بفرد حیات وحش(آه از نظر تکثیر گونه های نادر و در معرض انقراض دارای اهمیت هستند) باید اجتناب شود.

٢-٥ - صدا - (Noise)

صدای ترافیک حمل و نقل و تجهیزات عملیات محل حداقل باشد.

٢-٦- آاربری زمین - (Land Use)

محل دفن نباید در مناطق پر جمعیت باشد،همچنین نباید عمل دفن با آاربری دیگری در تضاد باشد،مثلاً نباید در پارکها و چشم اندازهای زیبا عمل دفن صورت گیرد.

٢-٧ - آثار فرهنگی - (Cultural Resources)

در انتخاب محل دفن باید از آثار باستانی ،تاریخی و فرهنگی منحصر بفرد اجتناب شود.

٢-٨  - قوانین و مقررات - (Legal and Regulatory )

برای صدور مجوز محل دفن باید قوانین محلی ، ملی و منطقه ای در نظر گرفته شود.

٢-٩ - سیاسی و اجتماعی - (pubic and Political)

محل دفن باید مورد توافق مقامات رسمی و گروههای محلی باشد .

اقتصادی (Economic)

٣-١- مالکیت -  (Property Acquisition)

هزینه زمان باضافه هزینه های جنبی در انتخاب محل دفن در نظر گرفته شود.

٣-٢ - -توسعه محل دفن - (Site Development)

شامل هزینه های حفاری ،تسطیح،پوشش ،جاده های جدید و سایر هزینه های احداث و توسعه است .

٣-٣ - هزینه های سالیانه - (Annual Costs)

شامل هزینه های سوخت،آارگر،نگهداری ،آماده سازی زمین،امکانات(آب ،برق ، تلفن، و غیره) و هزینه های پیش بینی نشده است.

٣-٤ - بیمه خسارت - (Salvage Value)

نباید محل دفن بعنوان یک دارایی در نظر گرفته شود.
گاهی برای دستیابی به یک سیستم پایدار به ویژه در رابطه با احداث و عملیات مربوط به مواد آلی و گاهی فلزات سنگین تضاد اهداف وجود دارد(توصیه می شود این مواد بصورت مجزا دفع شده و در مدتهای طولانی نگهداری
شوند.)

ضوابط و استانداردهای زیست محیطی

برای جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، قوانین و آئین نامه های بسیاری تدوین شده و در حال اجرا می باشد، لیکن اجرای قوانین و آئین نامه های مذآور ،در بسیاری از موارد موآول به تعیین ضوابط و استانداردها است.

ضوابط زیست محیطی ،مجموعه ای از مقررات خاص است آه به منظور پیشگیری از آلودگی و تخریب و انجام فعالیتهای اقتصادی دوستدار محیط زیست تدوین می شود،نظیر ضوابط استقرار صنایع،الگوی ارزیابی زیست محیطی و نظایر آن.

استانداردهای زیست محیطی ،معیارهای آمی برای حفاظت محیط زیست از آلودگی و تخریب بشمار می رود. اینگونه استانداردها برای تشخیص آلودگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجاییکه میزان آلاینده هااز منابع مختلف صفر نمی باشد، لذا تعیین اینکه مقدار خروجی باعث آلودگی محیط زیست می شود یا نه ؟ نیاز به تعیین استاندارد ها بدلیل تنوع منابع آلاینده است.

منابع مختلف آلاینده های هوا ،آب ، خاک، صدا نیاز به استانداردهای مختص به خود دارد.مثلاً در قانون جلوگیری از آلودگی هوا ، استاندارد خروجی از اگزوز وسایل نقلیه موتوری با استاندارد خروجی از دودآش آارخانجات بکلی متفاوت است و حتی در بین وسایل نقلیه موتوری نیز بر حسب اینکه آیا در دست استفاده آننده است یا فقط از خط تولید آارخانه خارج شده است دارای
استاندارد گوناگون می باشند.

ادامه این مطلب در ادامه....
 
ادامه مطلب ...

طراحی اکولوژیک پارک‌های جنگلی (مطالعة موردی: پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد)

طراحی اکولوژیک پارک‌های جنگلی

(مطالعة موردی: پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد)


حسن دارابی (استادیار گروه مهندسی طراحی محیط، دانشکدة محیط زیست، دانشگاه تهران)


ایمان سعیدی (مربی گروه مهندسی فضای سبز، دانشگاه ملایر)


چکیده :


منظر شهری با شتاب در حال تجربه تغییر و تحول است که طی آن تمامی عرصه های محیط شهری از لحاظ اکولوژیک تحت فشارقرار می‌گیرند. این فرایند در بسیاری از شهرها، منظر شهری را تبدیل به منظری عاری از ارزش‌ها و عملکرد اکولوژیک کرده است. فقدان رویکردهای اکولوژیک در برنامه‌ریزی و طراحی، پایداری شبکة اکولوژیک شهری را دچار اختلال کرده و به همین دلیل نیز ساختار و کارکردهای اکولوژیک شهری با اشکال مواجه شده و پایداری آنها در معرض تهدید جدی است. از این رو استفاده و بسط چارچوب طراحی اکولوژیک در برنامه‌ریزی و طراحی منظر شهری الزامی انکارناپذیر و اجتناب ناپذیر است. چارچوبی که بتواند استقرار و حفاظت و حمایت از ساختار و شبکه اکوژیک را در بستر شهری تسهیل سازد. در صورت استقرار رویکرد اکولوژیک در برخورد با جنگل‌های شهری به عنوان مصادیقی از ساختارهای اکولوژیک می‌تواند نتایج مثبتی را محیط‌های شهری به دنبال آورد. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از روش طراحی اکولوژیک ابتدا بنیان مناسب برای شناخت و تحلیل فراهم و سپس بر مبنای اصول طراحی اکولوژیک اقدام به طراحی پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد شود. بر این پایه باید الگویی برای طراحی اکولوژیک پارک‌های جنگلی فراهم آید. به گونه‌ای‌که منجر به تقویت و احیای فرایندهای اکولوژیک در مقیاس‌های متفاوت شده و با نزدیکی به ساختار طبیعی خود، در ارتباط با سایر لکه‌های سبز شهری در قالب دالان‌های طبیعی و مصنوع بتواند به عنوان سیستم حمایت‌کننده پایداری شهری عمل کند. 


کلید واژګان:

طراحی اکولوژیک - ساختار اکولوژیک -پارک جنګلی -ساختار اکولوژیک - پایداری





منبع : نشریه محیط شناسی(نشر دانشګاه تهران) - دوره 39 - شماره 2 - تابستان 91 - صفحه 1-10


مشاهده و دانلود متن کامل مقاله به صورت فایل PDF در ادامه مطلب


مشاهده و دانلود سایر مقالات زیست محیېی این وب در این لینک


 

ادامه مطلب ...

تحلیلی بر پسماندهای رایانه ای

تحلیلی بر پسماندهای رایانه ای


دکتر محمد علی عبدلی


مهندس علی دریا بیگی زند


چکیده
رشد سریع تولید و مصرف رایانه در جهان منجر به ظهور پسماندهای ویژه ای گردیده است. این پسماندها به دلیل مخاطراتی که برای انسان و محیط زیست او می توانند ایجاد کنند به عنوان مواد زاید خطرناک شناخته شده اند. سرب موجود در لامپ اشعه کاتدی (CRT)(1) و لحیم کاری مدارهای رایانه ای – کادمیم موجود در تراشه های رایانه – جیوه موجود در حسگرها, سویچ ها, لامپ های تخلیه و باتری ها – PVC(2) موجود در تجهیزات و ضد اشتعال های برم دار, فقط تعداد اندکی از ترکیبات موجود در رایانه ها هستند که از پتانسیل خطرزایی بالایی برخوردارند.
در ایالات متحده امریکا بین سالهای 1997 تا 2004 سالانه حدود 79 هزار تن سرب, 130 تن کادمیم, 26 تن جیوه, 70 تن کروم شش ظرفیتی, 257 هزار تن انواع پلاستیک و 23 هزار تن ضد اشتعال های برم دار از طریق رایانه های دور ریخته شده وارد جریان زباله شده اند.
در ایران هم اکنون بیش از 6/4 میلیون رایانه وجود دارد (بغیر از رایانه های از رده خارج شده), تعداد کاربران اینترنت در سال 1382 حدود 5/1 میلیون نفر بود که تا سال 1385 به 15 میلیون نفر خواهد رسید (هزار درصد افزایش در سه سال).

پیش بینی می شود که تا سال 1400 حدود 85 میلیون رایانه در ایران به مصرف برسد. در این سال حدود 2/2 میلیون تن زباله های رایانه ای تولید خواهد شد. میزان تجمعی زباله های رایانه ای در این سال به 83/7 میلیون تن خواهد رسید.

با توجه به رشد سریع صنعت رایانه در ایران می توان از هم اکنون بحران محیط زیستی ناشی از نبود برنامه ریزی و طرح جامع مدیریت زباله های رایانه ای در کشور و بخصوص در ده شهر بزرگ را پیش بینی کرد. پیشنهاد می شود که سازمان ها و ارگان های ذی ربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست, از هم اکنون برای ایجاد قوانین و ساختارهای لازم مدیریت زباله های رایانه ای در کشور اقدام کنند.




کلیدواژگان
رایانه؛ فلزات سنگین؛ مدیریت؛ مواد زاید جامد

منبع : نشریه محیط شناسی(نشر دانشګاه تهران) - دوره 31 - شماره 37 - بهار 84

دانلود فایل pdf متن کامل مقاله در ادامه مطلب

مشاهده و دانلود سایر مقالات زیست محیطی این وب در این لینک

 
ادامه مطلب ...

مقاله: اثر دفن زباله بر آبهای سطحی و زیر زمینی

اثر دفن زباله بر آبهای سطحی و زیر زمینی


دکتر منصور غیاث الدین


مهندس داویدیان



چکیده


بمنظور بررسی اثرات دفن زباله بر آبهای سطحی و زیرزمینی از آبهای موجود در دو منطقه کهریزک وجاجرود نمونه برداری و آزمایشات شیمیایی و بیولوژیکی با روشهای استاندارد متد صورت گرفت.درمنطقه جاجرود بعلت برهم انباشتن متجاوز از 15 متر زباله بدون لایه گزاری وغیرقابل نفوذ بودن بستر محل دفن شیرابه ای با غلظت زیاد آلودگی(حدود12000 میلیگرم در لیتر بی اودی) از زیر آن جاری می شود که در گذشته به رودخانه جاجرود وارد می شد و حالا دربرکه ای جمع آوری می شود


این شیرابه در مسیر جریان خود تعدادی از چاهها و چشمه های اطراف را آلوده می نماید. درمنطقه کهریزک آب جاری سطحی وجود ندارد محل دفن مناسب تر و روش هم نسبتا بهتر است لکن چاه هائیکه عمق آنها کمتر از 20 متر است و در فواصل تا 800 متری محل دفن قرار گرفته اند دارای آلودگی زیادی اعم از بیولوژیکی یا شیمیایی می باشند. در این بررسی معلوم شد که محلهای دفن به خصوص منطقه جاجرود بیهچوجه مناسب اینکار نیست و باید بجای دیگر منتقل شود. منطقه کهریزک نیز باید ترک شود و به محل جدیدی با رعایت ضوابط منتقل گردد.

منبع : مجله محیط شناسی(نشریات دانشګاه تهران) - دوره 14 - زمستان 1365 -

دانلود فایل متن کامل مقاله در ادامه مطلب

لینک مشاهده سایر مقالات زیست محیطی این وب
 
ادامه مطلب ...

افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی برای حل بحران محیط زیست

مقامات دولتی انگلیس برای جلوگیری از بحران زیست‌محیطی در این کشور، در اطلاعیه‌های رسمی به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها قیمت بسیار بالایی را برای کیسه‌های پلاستیکی اعلام کرده‌اند تا مشتریان از این نوع کیسه‌ها کمتر استفاده کنند. از آنجا که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند استفاده از این کیسه‌های پلاستیکی در چند سال آینده آسیب جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند پس از موفقیت طرح افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی در ولز و شمال ایرلند تصمیم گرفته‌اند این طرح را درنقاط دیگر بریتانیا اجرا کنند.
نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دموکرات این طرح را در کنفرانس مطبوعاتی در گلاسکوی اسکاتلند رسماً اعلام کرد. این افزایش قیمت هنگفت برای کیسه‌های پلاستیکی دوسال پیش در ولز اجرا شد و از آن زمان تاکنون طبق آمار 76 درصد از میزان استفاده از این کیسه‌ها کاهش یافته است.
حزب لیبرال دموکرات در اطلاعیه‌ای در حمایت از این طرح اعلام کرد: «قیمت پایین این کیسه‌ها ناخواسته میزان استفاده از آن‌ها را بالا می‌برد. البته این طرح تنها برای سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اجرایی می‌شود.»

روزنامه ایران - 92/8/1

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ 
(از اینجا نظر و دیدګاه خود را بیان بفرمایید)

اجرای فوری 13 طرح برای نجات دریاچه ارومیه

بنا بر تصمیمات کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه، 13 اقدام از اقدامات بیست و چهار گانه نجات دریاچه ارومیه به صورت ضرب الاجل اجرا می‌شود.

مهندس مسعود باقرزاده کریمی، ‌معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت که این کارگروه همه برنامه‌های پیشگیری از خشک شدن، احیا و اقدامات بیست و چهار گانه نجات دریاچه و طرح جامع مدیریت دریاچه ارومیه مصوب دولت قبل را پذیرفت. اما دو موضوع مهم مطرح است که چرا این طرح‌ها تاکنون اجرایی نشده و آیا در میان این طرح‌ها، پروژه‌ای وجود دارد که با تأمین منابع مالی بتوان آن را به سرعت تا یک یا دو ماه آینده اجرایی کرد؟

در دولت قبل ستاد دولتی مدیریت دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور طرح‌هایی را تصویب می‌کرد و شورای منطقه‌ای به ریاست استاندار آذربایجان غربی مسئولیت اجرایی را به عهده داشت اما کسی اجرای طرح‌ها را پیگیری نمی‌کرد. نجات دریاچه ارومیه به یک مجری توانا با اختیاراتی در حد یک وزیر نیاز دارد و منابع مالی دولتی هم نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد. در همین خصوص پیشنهاد تشکیل صندوق نجات دریاچه ارومیه هم ارائه شد تا بتوانیم از منابع غیر دولتی هم استفاده کنیم.

به گفته وی لایروبی دهانه رودخانه‌هایی که به دریاچه می‌ریزند، انتقال آب تصفیه خانه تبریز به دریاچه، باز کردن دیواره خاکی اطراف دریاچه که وزارت نیرو در سال 77 برای جلوگیری از پیشروی آب دریاچه بنا کرده بود، بستن چاه‌های غیر مجاز و تعیین محل معیشت مناسب برای ساکنین، جمع‌آوری پمپ‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها و مدیریت کردن نهاده‌های کشاورزی از جمله این طرح‌ها است.

وی افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر سه اصل الگوسازی، اجرا و پایش برای موفقیت در نجات دریاچه ارومیه تأکید ویژه‌ای دارد؛ به خصوص استفاده از الگوهای سازگار با محیط زیست برای مدیریت کشاورزی که سازمان در این زمینه طرح‌های بسیاری ارائه داده است.

گفتنی است معصومه ابتکار اولین سفر خود در جایگاه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور را به ارومیه اختصاص داد و گفت که تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه از سوی دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور است و بحران دریاچه ارومیه با توجه به اهمیت آن در کنوانسیون تالاب‌ها، در کمترین زمان ممکن باید حل شود.

ابتکار از سال 79 در سازمان محیط زیست در مورد وضعیت دریاچه ارومیه هشدارهای لازم را داده بود و در همان زمان مطالعاتی هم انجام و طرح‌های جامع و تفصیلی ارائه شد اما به گفته او حیات دریاچه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کرده با بحران خشک شدن مواجه شد.

او معتقد است آثار مخرب خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت و اقتصاد منطقه به ویژه حوزه کشاورزی قابل مشاهده است و در حال حاضر باید بیش از هرچیز دیگری به اجرایی کردن طرح‌های نجات و احیا بیندیشیم و این مسأله باید به شکل مستمر پایش شود تا دیگر شاهد خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه نشویم.

اکنون مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها انجام و اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و این امید وجود دارد که با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، بحران دریاچه ارومیه پایان یابد.

منبع : روزنامه ایران - چهارشنبه 92/8/1

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ 
(از اینجا نظر و دیدګاه خود را بیان بفرمایید)