..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

حراج محیط زیست برای ژست مدیریتی؟!

با شکل گیری مناطق آزاد در کشور، یکی از مواردی که در برخی از مناطق آزاد انجام گرفت، انجام طرح های مطالعاتی با کمک مشاوران بین المللی درباره گسترش مناطق آزاد ایران و تهیه طرح جامع برای این مناطق بود.

به گزارش «تابناک»، در همین باره، مطالعاتی با مشاوره شرکت بین المللی «سوئکو» در جزیره قشم انجام شد که بالغ بر 23 مجلد حجیم است.

بنا بر این گزارش، این طرح جامع را می توان به نوعی قانون اساسی برای منطقه آزاد قشم نامید، به گونه ای که یکی از مسائلی را که در همه تحقیقات و ارایه راهکارهای خود مد نظر گرفته، پیوست های محیط زیستی برای طرح هایی بوده که باید در آینده در این جزیره بی نظیر خلیج فارس انجام پذیرد؛ به عبارتی روشن تر، هر طرح مغایر با الگوهای استاندارد محیط زیست، از نظر این طرح جامع مردود است.

 ز جمله این مغایرت ها می توان اشاره داشت به خشک کردن دریا که موجب تغییرات بسیاری در بستر و سطح دریا خواهد شد؛ تغییراتی که بی گمان، زندگی جانداران و اکوسیستم منطقه را دستخوش تغییر می کند و باعث از میان رفتن سواحل مرجانی می شود.
همچنین استخراج شن و ماسه از بستر دریا، آب های این منطقه را به لجنزار تبدیل می کند.

این در حالی است که اما در یک عمل غیرمنتظره، سازمان منطقه آزاد در این مدت به زیستگاه پرندگان مهاجر و آبزیان نادر این منطقه نیز چوب حراج زده، به گونه ای که در یک تفاهم نامه با بخش خصوصی جزیره ـ که اداره برخی هتل ها و پاساژهای شهر درگهان را در اختیار دارد ـ اقدام به واگذاری 35 هکتار از لبه های ساحلی جزیره کرده تا با خشک کردن آن، نیمی از آن را در اختیار سازمان منطقه آزاد قشم گذارد.

از سویی، باید توجه داشت که هزینه هر متر خشک کردن دریا، بالغ بر شصت هزار تومان برای طرف دوم هزینه خواهد داشت و با واگذاری نیمی از آن، در واقع زمین های فراوری شده از محیط زیست جزیره ـ که در یک منطقه تجاری با موقعیت عالی است ـ متری 120 هزار تومان قیمت تمام شده برای طرف قرارداد محاسبه شده، در حالی که بهای واقعی این زمین ها، دست کم هر متر مربع، نزدیک یک میلیون تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، صیادان و مردم بومی شهر درگهان که از ساخت و راه اندازی منطقه جدید در محل کسب روزی خود به خشم آمده اند، نسبت به قرارداد واگذاری محل زیستگاه پرندگان فصلی و مهاجر و میگوهای سرتیز به بخش خصوصی اعتراض کرده و از مسئولان امر کمک خواسته اند.

این در حالی است که سازمان منطقه آزاد قشم، بدون در نظر گرفتن اهمیت زیست محیطی منطقه و حتی بدون توجه به این که ساخت و سازهای جدید، مانع پیشرفت و رشد درختان حرا خواهد شد، در سواحل آن منطقه اقدام به واگذاری 35 هکتار زمین با جذابیت زیست محیطی کرده است.
 

نکته آنکه در راستای تخریب محیط زیست و جنگل های دلنواز حرا در قشم ـ که طرح مطالعاتی گران قیمتی نیز برای تکثیر این گونه درختان در آنجا اجرا شده بود ـ هم اکنون همان جا محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی شده و در واقع، همه بودجه هزینه شده در حال نابودی است.

منبع : تابناک


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد