در برخی مناطق هوا آلوده است . در برخی دیگر آبراهه ها آلوده است. حیات و بقاء برخی گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید است . اما برای بهبود کیفیت محیط زیست نور امیدی وجود دارد، یکی از عوامل آلوده کنندهٔ محیط زیست ریختن پسابها و فاضلابها به دریاچه هاست . ترکیبات فسفردار که به دریاچه ها ریخته می شوند موجب پیدایش انبوه جلبکها در آب و در نتیجه باعث کمبود اکسیژن پس از مرگ جلبکها می شود .


استفاده از شوینده های کم فسفر ، و اعمال محدودیت در دور ریختن ترکیبهای فسفردار از مؤسسه های صنعتی ، نسبت فسفر را تا ۸۰ % کاهش داده است . پس از پاکسازی اولیهٔ در یاچه ها ، آلودگیهای مربوط به کودها و آفت کشها مطرح شد. جالب آنکه پساب شهرها مسئله جدّیتری بود زیرا چمنها نسبت به زمینهای کشاورزی ، اغلب مقدار بیشتری کود و آفت کش در یافت می کنند . زهاب کشاورزی را می توان از طریق اشاعهٔ کشاورزی ، بدون شخم، کاربرد محتاطانهٔ کودها و استفاده مناسب از فضولات حیوانی کنترل کرد . در چند سال اخیر این نکته روشن شد که بسیاری از آلودگی ها از طریق هوا به در یاچه ها می رسد. اگزوز اتومبیل ها نیتروژن را بصورت NO وارد هوا می کند.


NO نشانگر مخلوطی از اکسیدهای نیتروژن است . فاضلابهای آلوده که به عنوان کود در سطح کشتزارها پخش می شوند یا در دستگاههای زباله سوزی شهرداری ها سوزانده می شوند، مواد سمی را وارد هوا می کنند.سعی در زدودن مواد زاید سمی و آلودگیهای آبهای زیرزمینی به روش تهویه ، به پیدایش آلاینده های هوایی منجر می شود .تخلیهٔ آبهای زیرزمینی آلوده در دریاچه ها باعث افزایش آلودگی می شود .

  

مواد ته نشسته در دریاچه ها دارای آلاینده های متراکمی است که ممکن است پس از مدتها مجدداً وارد آب شوند و این خود اجرای برنامه های تمیز کردن در یاچه ها را دشوارتر می سازد . البته تمیز کردن آب در یاچه های بزرگ به پیدایش پیشرفتها و تحولات شگرفی انجامیده است زمانی در یاچه اِری «دریاچهٔمرده » ای به شمار می رفت . هم اکنون ، این در یاچه به محل تجاری صید ماهی تبدیل شده است با این همه هنوز هم را ه درازی برای ادامهٔ تمیز کردن آب دریاچه ها در پیش است .


تجزیه و تحلیل مسئله


۱) آلودگی گرمایی چیست ؟ چه فرایندهایی به پیدایش آلودگی گرمایی کمک می کنند؟ دنیای صنعت چه گامهایی برای جلوگیری از آلودگی گرمایی برمی دارد؟


۲) تحقیق کنید که چگونه آلودگی فسفر توده های آب را از اکسیژن تهی می کند.


۳) آیا آلودگی آب و هوا در جامعه شما مسئلهٔ مهمی است ؟ هرگاه چنین باشد در بارهٔ علت پیدایش آن و هر اقدامی که برای رفع آلودگی انجام گرفته است تحقیق کنید در بارهٔ هزینه های تمیز کردن محیط زیست از یک سو و امتیازات بهداشتی حاصل از آن از سوی دیگر مقایسه ای انجام دهید.


باکتریهای کادمیم :


پر کردن مجدد و بازیابی


کادمیم به عنوان یک ماده زاید خطر ناک یعنی یک ماده شیمیایی سمی که باید با احتیاط دور ریخته شود معرفی شده است این گونه معرفی برای میلیونها نفر که باکتریها ی قابل پر کردن نیکل ـ کادمیم (Ni Cd) را دور می ریزند مشکل ساز است باکتریهای کادمیم نخستین باکتریهایی نیستند که مسائل مربوط به مواد زاید را به وجود آورده اند ترکیبات سرب نوعی مواد زاید سمی هستند می دانیم که مقادیر زیادی سرب در باتریهای اتومبیل وجود دارد. امروزه سازندگان اتومبیل سرب این باتریها را بازیابی می کنند .


جیوه نیز مادهٔ خطرناک دیگری است که سطح الکترودها را در باتریها ی قلیایی می پوشاند و در سالهای دههٔ ۱۹۸۰ جیوه یک درصد وزن سلول را تشکیل می داد . در سال ۱۹۹۲ ، این مقدار به ۲۵ % رسید. اغلب باکتریهای Ni Cd در ابزار مهروموم شدهٔ فاقد سم رابط مانند مسواک لوازم برقی و برخی ا نواع جاروبرقی ها به کار می روند . هنگامی که این وسایل فرسود شوند یا به موقع تعمیر نشوند آنها را دور می ریزند .


صاحبان این وسایل غافل از این نکته اند که با این عمل خود به پیدایش مواد زاید کادمیم خود را آزاد می کنند در نتیجه ممکن است به منابع آب آشامیدنی سرایت کند اگر باتریها را همواره با زباله ها بسوزانند ، خاکستر آنها ممکن است به نوعی مواد زاید سمّی تبدیل شوند . برخی مناطق در تلاش اند که مالیات اضافی بر این نوع باتریها مقرر دارند و قوانینی برای نگهداری ظروف و قوطیهای محتوی کادمیم در اماکن دور از دسترس وضع کنند مناطق دیگر در صدد اجرای طرحهای بازیافت منطقه ای هستند.


مسئله عمده آن است که کادمیم به عنوان یکی از مواد زاید خطرناک معرفی شده و باتریهای مستهلک بدون گرفتن اجاره نامه های پر هزینه قابل حمل و نقل نیستند . سازندگان باتریها به بازیابی کادمیم تمایل نشان نمی دهند زیرا هزینه زیاد و مقدار بازیافت کم است .


چون دربارهٔ حمل و نقل باتریهای سربی تسهیلات بدون گرفتن اجازه نامه های پر هزینه قابل حمل ونقل نیستند سازندگان باتریها به بازیابی کادمیم تمایل نشان نمی دهند زیرا هزینه زیادی و مقدار بازیافت کم است چون در بارهٔ حمل ونقل باتریهای سربی تسهیلات به عمل آمده است ، سازندگان باتریهای کادمیم نیز معتقدند که اگر معافیتهایی در مورد اعمال شود فرایند های بازیافت مقرون به صرفه خواهد شد.


یک طرح جایگزین ، جستوجوی جانشینی برای سلولهای Ni Cd است هم اکنون نوعی باتری نیکل ـ نیکل هیدرید مورد آزمایش قرار گرفته است . برخی هیدریدهای فلزی دیگر ظاهراً جایگزینهای خوبی برای باتری اسباب بازی ها و فلاش عکاسی است . اما این باتری ها سرعت ثابت تخلیه که برای راه اندازی وسایل بزرگتر لازم است ندارند بنابراین گرچه برخی باتریها ی قابل پر کردن با باتریهای شامل فلزات غیر سمی جایگزین شده اندولی احتمالاً استفاده از باتریهای Ni Cd هنوز ادامه دارد .اما این کار با آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد مسائل ناشی از دور ریختن مواد زاید سمی خواهد بود.


تجزیه و تحلیل مسئله

۱) مسائل مربوط به حفظ محیط زیست از مواد سمّی را با توجه به صرفه جویی در کار و انرژی در کلاس مورد بحث قرار دهید

۲) چه نوع مبارزه و تلاشی برای آگاه کردن مصرف کنندگان از خطرات دورریزی لوازم و ابزاری که به وسیلهٔ باتریهای Ni Cdکار می کنند می توانید آغاز کنید؟



سازمان آموزش و پرورش استان خراسان