..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تالابهای لرستان؛ نامرئی در مونترو !

در حالی به چهل سالگی رامسر نزدیک می شویم که تالابهای ایران هنوز هم در وضعیت نچندان مطلوبی به سرمی برند. سدسازی های بی حد و مرز، کنارگذرهای آنچنانی، میان گذرهای کارشناسانه و توسعه کشاورزی به هر قیمت و ...همنشین های چند سال اخیر تالابهای ایران می باشند.

در آستانه این جشن برای شادگان، انزلی، بختگان و پریشان چه کرده اید؟چگونه باور کنیم که امسال قرار پنج تالاب اقماری از فهرست تالابهای در معرض تغییرات شدید اکولوژیک خارج شوند. برای نجات مجموعه تالاب انزلی چه کرده اید؟ برای شادگان، خورالامیه و خورموسی چه طور؟ از نیریز و کمیجان و هامون صابری و هامون هیرمند چه خبر؟در جشن ۴۰ سالگی رامسر از کدام تالابمان دفاع کنیم؟از بختگان و پریشان یا انزلی و هامون،به راستی از کدامشان تعریف کنیم؟خواستم از تالاب های استانم بگویم؛ از گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود، زردانه و بیشه دالان...

از بیشه دالان بروجرد که دیگر چیزی باقی نماده و اینک مزرعه ای است نمونه برای خودش.گری بلمک که قربانی زیاده خواهی های عده ای شده است و به قول مدیر کل محیط زیست لرستان در حال حاضر توسط یکی از نهادهای مسئول میلیاردها تومان هزینه انجام شده و این تالاب زهکشی شده است !

اینک آب تالاب گری بلمک با صرف هزینه های بسیار ! توسط یک کانال به طول دو کیلومتر به رودخانه تخلیه می شود تا با خشک شدن این تالاب زمینه توسعه اراضی کشاورزی در این منطقه را فراهم کنند. گر چه تالاب های لرستان وارد شده در فهرست رامسر نیستند اما به دلیل تحمیل تغییرات شدید اکولوژیکی می توان گفت یکی از مونتروهای محیط زیست ایران اند !

اگر امروز تالابهای یازده گانه پلدختر در فهرست یکی از مناطق چهارگانه ایران ثبت شده بود اینک پرندگان مهاجر، پریشان تالاب های ارزشمند لرستان نبودند. تمامی فعالان محیط زیست لرستان چشم به آینده ای دوخته اند که شاید این تالابهای ارزشمند حراست و حفاظت بیشتری را به خودشان ببینند.این در حالی است خبر فرود پرندگان مهاجر به تالابهای پلدختر کمی امیدوارمان کرده و شوق احیای این زیستگاههای گرانمایه را در دلمان زنده کردنگه داشته است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد