..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

استان البرز از اسم تا نام گذاری

 ند سالی شایع شده بود که قرار است نام یکی از استانی کشور را به نام البرز نام گذاری کنند و حتی پیش از اینکه قزوین استان شود قرار بود نام استان قزوین را استان البرز نام گزاری کنند ولی این کار انجام نشد تا این شایعات به واقعیت پیوست و چند روزی است که در همسایگی شهر تهران ؛ استانی در حال شکل گیری می باشد که به استان البرز مشهور است و قرار است مرکز این استان شهر کرج باشد و شهرهای غربی استان تهران نیز از توابع این استان باشند و چند سالی است که سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در این است که استانهای بزرگ کشور به علت برخی از مشکلات اقتصادی ؛ اجتماعی و امنیتی به دو یا چند استان کوچک تر تقسیم کند که این تقسیم استانها بزرگ به استانهای کوچک دارای موافقین و مخالفینی می باشد ولی اینکه قرار است در مجاور شهر بزرگ هم چون تهران یک استان دیگری شکل بگیرید آیا مشکلاتی فعلی تهران و کرج مخصوصا" مشکلات زیست محیطی آن حل خواهد شد.
 یش از شروع اصل مطلب جا دارد که ابتدا به گذشته شهرستان کرج اشاره ای داشته باشم . با توجه به اینکه بنده دوران دانشجوی خود را در شهر کرج بودم و هر حتی حال نیز هر وقت مسیرم به سمت شهرستان کرج می افتد در ذهن خودم کرج بیست و یک سال پیش را تجسم می کنم . در آن سالهای که بنده ساکن شهر کرج بود هنوز بسیاری از باغات کرج وجود داشت مخصوصا" باغات جهانشهر که در مرکز شهر و باغات مهر شهر در حاشیه شهر که شکل و شمایل باغی خود را حفظ کرده بودند و در آن ایام کرج هنوز به علت توسعه شهری این چنین لجام گسیخته بزرگ نشده بود. در آن ایام حد فاصل بخشهای مختلف شهر همچون عظیمیه ؛ مهر شهر ؛ باغستان ؛ فردیس و حصارک به صورت زمین کشاورزی وجود داشت ( به قول قدیمی ها دیوار و باروهای این بخشها شهراز دور کاملا" مشخص بود )و به علت ساخت ساز بیرویه این دو دهه خانه مسکونی این مرزها از بین نرفته بود . وقتی از بالای کوه عظیمیه به شهر کرج نگاه می کردید به جای خانه های آپارتمانی ؛ ویلائی ها ؛ مغازه ها ؛ جاده ها ومراکز صنعتی امروزی فقط چشم آدمی درخت می دید و شهر کاملا" سر سبز بود ؛ ولی امروز که وارد کرج می شوید جز آلودگی و سرو صدا و گسترش لجام گسیخته شهر هیچ چیز نمی بینید.



  کرج و معضلات زیست محیطی فراوان

 ) به علت سیاستهای غلط و اشتباهات دولت های پیش از انقلاب که بسیاری از مراکز حساس و مهمی مانند مراکز اقتصادی ؛ صنعتی ؛ علمی ؛ اجتماعی ؛ سیاسی ؛ نظامی و فرهنگی مهم کشور را در شهر تهران و حاشیه های آن متمرکز کرده بودند ( شاید کسانیکه باعث این تمرکز را پی گیری می کردند فکر نمی کردند که آیندگان و نسلهای بعد باید تاوان این سیاست های غلط را بپردازند) لذا شهر کرج به علت کمی فاصله آن با شهر تهران یکی از آن شهرهای است که امروز دارد تاوان این سیاستهای غلط را پرداخت می کند و این نزدیکی موجب شده است که تعداد زیادی از کسانیکه که در تهران کار می کنند در اصل ساکن کرج باشند و فقط شهر کرج خوابگاه آنان باشد . زیرا هر روز بین ۹۰۰۰۰۰ نفر تا ۱۲۰۰۰۰۰ نفر از ساکنان کرج صبح زود با وسایل نقلیه از کرج به تهران می آیند و شبهای نیز دیر وقت به شهر کرج باز می گردند وفقط زمان خوابیدن خود را در کرج ساکن هستند و حال اگر از نظر زیست محیطی بخواهی معضلات این تردد ها را بررسی کنی این همه انسان که از انواع وسایل نقلیه جهت رفت و برگشت استفاده می کنند آیا باعث آلودگی هوای شهر های کرج و تهران نمی شود ؟

 ) از زمانیکه به علت سیاست های اشتباه اقتصادی مهاجرت بی رویه مردم از بقیه نقاط کشور به شهر تهران شروع شد این مهاجرت ها بی رویه به غیر از خود شهر تهران بر روی شهرهای اطراف تهران نیز تاثیر جدی داشته است مخصوصا" حاشیه های شهر بزرگ هم چون کرج مانند مهر شهر ؛ حصارک ؛ فردیس ؛ باغستان و حتی هشتگرد نیز شدیدا" در گیر این مهاجران هستند. به علت اینکه زندگی در شهر تهران و حتی شهرکرج برای مهاجرانی که نه تحصیلات عالی دارند و نه ثروت کافی برای صاحب خانه شدند لذا اینان به حاشیه شهرها که زندگی برایشان راحت تر است می روند شاید در این چند دهه کرج یکی از بزرگترین شهرهای مهاجر پذیر کشور باشد که مهاجرین از کلیه نقاط کشور به این شهر آمده اند و اکثر آنان به این امید حاشیه شهر کرج برای زندگی انتخاب کرده اند که شاید این انتخاب سکوی پرش بر آینده آنان جهت زندگی در شهر تهران باشد.

 ) کرج از قدیم و ایام به علت داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی یکی از بهترین تفرجگاه تهرانی ها بوده است و زمینهای حاصل خیز و آب فراوان و داشتن باغهای زیبا پر از درختان میوه هم محلی برای کسب در آمد و رونق اقتصادی و هم همیشه محل ییلاق پول داران تهرانی بوده است ولی با ساخت سد کرج و برداشت مقداری زیادی از آب این سد برای آب شرب شهروندان تهرانی و ساخت ساز های بی رویه خانه های ویلای باعث تغییر اساسی در اکوسیستم آن منطقه شده است که از بین رفتن خیلی از این باغها نتیجه آن می باشد .

 ) کرج به علت اینکه در مسیر شهر تهران به چند استان کشور قرار دارد (حدود ۱۲ استان ) یکی از محلهای پر تردد تعداد زیادی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین و سبک و همچنین مسافرانی می باشد که از این استانها به تهران می آیند و یا بل عکس آنان تهران را به مقصد این استانها ترک می کنند این ترددها که بیشتر آن از طریق جاده های شهرستان کرج انجام می شود یکی دیگراز موارد آلوده کنندگان محیط زیست این شهرمی باشند .

 ) به علت نزدیکی به شهر تهران و سرمایه گذاری دولت و افرادی شخصی وجود انواع و اقسام کارخانه های تولید وسایل صنعتی و خدماتی در شهرستان کرج و حومه و همچنین وجود کارخانه های ماشین سازی و نیروگاهها در اطراف این شهر از دیگر موارد آلودگی شدید شهر از قبیل آلودگی هوا ؛ صدا ؛ خاک و فاضلاب می باشند .

 ) وجود تعداد زیادی شعبات مراکز علمی و پژوهشی از قبیل شعبات دانشگاه ها و شرکتهای زراعی ؛ دامی و کارخانجات تولید سرم و دارو و مواد شیمیای نیز از موارد دیگری است که باعث آلودگی مناطق کرج و اطراف آن شده اند .

 ) وجود تعداد سه الی چهار زندان بزرگ و پادگانهای آموزشی و نظامی در سطح شهرستان کرج نیز ازمی تواند از معضلات زیست محیطی شهر کرج باشند.

 ) حضور تعداد زیادی پناهندگان و مهاجرین خارجی از جمله افاغنه با توجه به پایین بودن فرهنگ عمومی زیست محیطی آنان که به علت مراعات نکردند نکات زیست محیطی می تواند باعث مشکلات زیست محیط این شهر گردند.

 ) برداشت به رویه شن و ماسه از معادن شن و ماسه رودخانه ها اطراف کرج و کندی اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و تبدیل شدن زمینهای زراعی به بیابان از دیگر موارد آلودگی زیست محیطی این شهر می باشد.

 ۰) وجود تعداد زیادی مراکز صنعتی در منطقه کرج و ورود پسابهای صنعتی ؛ خانگی و مواد شیمیایی به فاضلاب و جاری شدن آن در رودخانه ها و یا نشئت آن به سفره های زیر زمینی آب از دیگر معضلات زیست محیط شهر کرج می باشد.



  سخن پایانی

برای اینکه استان البرز شکل بگیرد راه دور درازی در پیش است و برای اینکه شهر کرج به مرکز این استان تبدیل شود ابتدا باید زیر ساختارهای شهری ؛ اقتصادی ؛ اجتماعی ؛ فرهنگی و غیره در این شهر مهیا گردد که هم زمان با ایجاد این زیر ساختارها و تهیه امکانات و بسترسازی برای سازماندهی و ارتقاء سطح عملی افراد منطقه جهت انتخاب مدیران کلان استان آماده شد ( مگر اینکه از افراد غیر بومی بخواهند در پست های کلیدی استفاده شود) پس از پشت سر گذاشتن و رفع این مشکلات آنگاه می توان امیدوار بود که جدا شدن بخشی از استان تهران و ارتقای آن به یک استان آن هم به نام البرز که نام اصیل ایرانی می باشد تصمیم صحیح و آگاهانه بوده است و از طرفی آیا در عرض چند سال که زیاد هم نمی تواند طولانی باشد امکان اینکه استان البرزچنان از نظر اقتصادی به مرزخود کفائی برسد دیگری کارمندی بین دو تا مرکز استان که فاصله آنان بیشتر ۲۵ کیلومتر نمی باشد جهت در آوردن لقمه ای نان تردد نکنند و ده ها سوال دیگر که آینده به آن پاسخ خواهد داد .
منبع : آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد