..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

استفاده از سوختهای سبز به جای بنزین و گازوئیل

امروزه انرژی های نو همچون انرژی خورشیدی، بادی، آبی، بیوماس، بیوگاز وانرژی زمین گرمایی که از عمده ترین منابع انرژی های پاک هستند، باوجود ناشناخته ماندن، به سرعت درحال گسترش و نفوذ است و غفلت از آن، غیرقابل جبران است.ایران در راه به کارگیری انرژی های نو با موانع عمده و اساسی مواجه است، یکی از این موانع، وجود نفت ارزان و منابع غنی هیدروکربنی در کشور و نبود شناخت از انرژی های نو است.

شرایط مناسب ایران برای استفاده از انرژی خورشیدی

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، یکی از منابع تجدید شونده انرژی خورشید است که در بسیاری از نقاط دنیا برای تولید برق به کار می رود.
سیدحسین آقامیری افزود: ایران و به تبع آن خراسان رضوی چون در کمربند انرژی خورشیدی قرار گرفته است و به طور متوسط دارای 300 روز آفتابی است، ظرفیت مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد.
وی تصریح کرد: نیروگاه های خورشیدی ضمن تولید برق هیچ گونه آلودگی در هوا ندارند و مواد سمی و مضر تولید نمی کنند، در صورتی که نیروگاه های فسیلی، هوا و محیط اطراف خود را با مصرف نفت، گاز و یا زغال سنگ آلوده می کنند.وی در ادامه گفت: نیروگاه های خورشیدی به سوخت نیاز ندارند و برخلاف نیروگاه های فسیلی که قیمت برق تولیدی آنها تابع قیمت نفت بوده و همیشه در حال تغییر است، در نیروگاه های خورشیدی این نوسان وجود نداشته و می توان بهای برق مصرفی را برای مدت طولانی ثابت نگهداشت. آقامیری در همین زمینه از اقدام این اداره در پاسگاه های محیط بانی استان از انرژی خورشید برای تولید برق و گرما خبر داد و گفت: برق سرور مرکزی بخش کامپیوتر این اداره کل نیز با استفاده از سلول های خورشیدی که بر بام اداره کل نصب شده است، تامین می شود.

انرژی باد؛ ارزان ترین روش تولید برق

آقامیری در ادامه اظهار داشت: در بین انرژی های تجدید شونده، انرژی باد یکی از ارزان ترین روش های تولید برق است که آلودگی محیط زیست را در پی نداشته و پایان ناپذیر نیز است.
به گفته وی، طبق آمار موجود تولید هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی از باد می تواند از انتشار یک کیلوگرم دی اکسید کربن در مقایسه با نیروگاه های سوخت فسیلی جلوگیری کند.
مدیرکل محیط زیست استان خاطرنشان کرد: به طور کلی با جایگزینی انرژی برق بادی به جای انرژی برق تولیدی از نیروگاه های سوخت های فسیلی می توان از انتشار گازهای گلخانه ای کاست.
وی گفت: نیروگاه بادی 20 مگاواتی واقع در دشت دیز باد نیشابور گام مؤثری در راستای اهداف اقتصادی است که با جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن از دیدگاه زیست محیطی حائز اهمیت است.

جایگزین بنزین و گازوئیل

وی در بخش دیگر سخنانش سوختهای سبز مانند بیو دیزل و اتانول را به عنوان جایگزین مناسب برای بنزین و گازوئیل در خودروها ذکر کرد.
آقامیری گفت: بیودیزل، به عنوان جایگزین گازوئیل یا مکمل گازوئیل، امروزه در دنیا مصرف می گردد و آلاینده های لوله اگزوز خیلی کمتر از سوخت گازوئیل است و مواد اولیه آن، از دانه های گیاهان روغنی است.
وی ادامه داد: این سوخت در برخی کشورهای دنیا جایگزین بنزین در خودروها شده است و توسعه و ترویج استفاده از اتانول به عنوان سوخت خودروهای سبک بویژه در شرایط حاضر، گامی مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و نیل به اهداف جهاد اقتصادی است.
آقامیری درباره مزایای استفاده از اتانول زیستی گفت: اتانول زیستی، نشر گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد و به عنوان عامل به سوزی بنزین، می تواند جایگزین MTBE شود که یک ماده سرطان زاست.

استفاده از گاز متان

به گفته وی گاز متان تولید شده از محل زباله گاه شهر مشهد برای مصرف برق علاوه بر کمک به پاکیزگی هوا، گامی روبه جلو در عرصه اقتصاد محسوب می گردد.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی همچنین اظهار می دارد: به منظور جلوگیری از آسیب به سلامت مردم و محیط زیست از دستگاه های ذی ربط انتظار می رود وضعیت زباله گاه های استان مطابق با استانداردها، ساماندهی شود.

خروج خودروهای فرسوده

آقامیری گفت: خودروهای فرسوده پنج برابر خودروهای استاندارد سوخت مصرف و منوکسید کربن بیشتری تولید می کنند، دنیا 20 سال است که مشکل آلودگی هوا ناشی از منوکسید کربن را حل کرده ولی ما به دلیل رواج استفاده از خودروهای فرسوده هنوز با این مشکل مواجهیم.
ساماندهی پسماندهای بیمارستانی

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ساماندهی پسماندهای بیمارستانی نقش مهمی در سلامت محیط زیست و مردم و کاهش هزینه های درمان دارد.
وی اظهار داشت: این اداره کل موضوع تجهیز بیمارستان ها با سیستم های بی خطرسازی پسماند را در سراسر استان پیگیری و نظارت می نماید که تاکنون گامهای مؤثری در این زمینه برداشته است و تسریع در این موضوع به رشد اقتصادی و کاهش معضلات بهداشتی کمک می نماید.
آقامیری ادامه داد: زباله سوزهای بیمارستانی به دلیل تولید گاز سرطان زای دی اکسین امروزه در دنیا منسوخ و سیستم بی خطر سازی اتو کلاو جایگزین آن شده است.

چند راهکار

وی افزود:، احداث مدارس سبز و بام سبز گامی مهم و موثر در راستای ایجاد محیط زیستی سالم است. در طراحی مدارس سبز به مسأله محیط زیست و فضایی سالم برای دانش آموزان توجه شده است.
همچنین اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده عمده آب در کشور یک اقدام موثر اقتصادی در راستای حفاظت از منابع گران بهای آب است که در حال حاضر مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از 93 درصد است که این رقم باید به 70 درصد برسد. چنانچه ساز و کارهای قانونی لازم تعریف و اجرایی شود مناطق حفاظت شده محیط زیست به عنوان عرصه های منحصر به فرد ذخایر ژنتیکی و گیاهی از طریق جلب پژوهشگران خارجی و داخلی می تواند به منبع مهم درآمدزایی تبدیل شود.
همچنین استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی که برخی از آن ها بومی منطقه هستند علاوه بر تامین نیازهای داخلی به افزایش حجم صادرات غیرنفتی منجر می شود. برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی و متناسب بودن سطوح جریمه با جرم، بویژه در مورد شکارچیان غیرمجاز، از دیگر مواردی است که انجام آن به تحقق آرمانهای جهاد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست می انجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد