..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس کنواسیون وین و پروتکل مونتر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس کنواسیون وین و پروتکل مونترال:
مفتخریم ثمره تلاش ها برای حذف گازهای مخرب لایه ازون را برداشت کنیم

نهمین اجلاس متعاهدین کنواسیون وین و بیست و سومین اجلاس متعاهدین پروتکل مونترال در جزیره بالی کشور اندونزی برگزار شد. 

جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه کنوانسیون وین و پروتکل مونترال برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به عنوان کشور پیشگام در بخش صنعت داروسازی و نهادهای مدنی به دلیل تلاش ها و نقش موفقیت آمیز برای حذف به موقع فریون ها و جایگزین نمودن افشانه های تنفسی فریونی باافشانه های تنفسی غیر فریونی مورد تقدیر قرار گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در جمع حاضرین نهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون وین و بیست و سومین اجلاس متعاهدین پروتکل مونترال گفت: در زمینه مواد مخرب لایه ازن به استثنای هیدروکلروفلوروکربن ها، 100 درصد از فریون ها، هالون ها و تتراکلرید کربن براساس برنامه زمان بندی پیش بینی شده تحت پروتکل مونترال از چرخه مصرف در تمام سطوح ملی در جمهوری اسلامی ایران حذف شده است.
محمدجواد محمدی زاده در بخشی دیگر از سخنرانی خود اظهار کرد: طراحی مدبرانه مالی، عملیاتی، قانونی و مکانیزم انتقال فناوری منطبق بر ملاحظات توسعه ای و پیشرفته که بین اعضای پروتکل مونترال طراحی و ارتقا یافته انجام گرفته است. این مکانیزم یک روش عملیاتی موثر و قدرتمند است که توانست همانند سایر توافق نامه های زیست محیطی محقق شود.
وی در ادامه افزود: به عنوان عضوی از جامعه جهانی برای ما افتخاری است که توانسته ایم به خوبی ثمره تلاش های خود که با مقررات و الزامات پروتکل مونترال منطبق بوده را برداشت کنیم. بدون تردید رعایت مقررات حاکم بر توافق نامه های چند جانبه بین المللی زیست محیطی از اولویت بالایی برخوردار است و ما توانستیم برای نیل به این اهداف با به اشتراک گذاشتن و انتقال دانش اکتسابی به عنوان بک کشور پیشرو در سطح منطقه ای و جهانی به خوبی مسئولیت را ادا کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطر نشان کرد: به تازگی در سپتامبر سال جاری، جمهوری اسلامی ایران دو نشست بسیار مهم را برگزار کرد. اول گردهمایی در زمینه معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال موفقیت آمیز استراتژی جایگزین های غیر فریونی در بخش صنعت تولید افشانه های تنفسی دارویی که فعالیتی بسیار چالش برانگیز و نیازمند بهره مندی از تخصص و تبحر بالاتری در داخل کشور است. دوم نشستی در زمینه آغاز مرحله اول از اجرای تثبیت مصرف، کاهش تدریجی و حذف تقریبی 10 درصدی هیدرو کلرو فلورو کربن ها تا سال 2013 و سپس تا سال 2015.
معاون رییس جمهوری در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه کنوانسیون وین و پروتکل مونترال برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به عنوان کشور پیشگام در بخش صنعت داروسازی و نهادهای مدنی به خاطر تلاش ها و نقش موفقیت آمیز برای حذف به موقع فریون ها و جایگزین کردن افشانه های تنفسی فریونی با افشانه های تنفسی غیر فریونی مورد تقدیر قرار گرفت.
محمدی زاده در این اجلاس موضوع حذف «هیدروفلورو کربن ها» که دارای توان گرمایش جهانی بسیار بالایی هستند از فهرست جایگزین های معرفی شده در لیست جایگزین در دسترس به عنوان یک موضوع محوری مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.
وی افزود: علی رغم اعتقادی که به اتخاذ و اعمال اقدامات اساسی توسط جامعه جهانی برای کاهش تدریجی، حذف و جایگزینی این قبیل مواد خطرناک برای محیط زیست داریم اما لازم می دانم در این فرصت این نکته بسیار مهم را برای متعاهدین پروتکل یادآوری کنم که برای کشورهای در حال توسعه و یا در حال گذر به مرحله توسعه مانند جمهوری اسلامی ایران که تحت مقررات ماده 5 پروتکل عمل می کنند، آنچه در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است، توجه و تاکید بر برخی از ویژگی های مواد اساسی جایگزین پیشنهادی به ویژه ایمنی سهولت دسترسی به مواد و فناوری ها، بهره وری انرژی، امکان بومی سازی فناوری ها و هم چنین توان اقتصادی بخش صنعت و خدمات برای تامین این قبیل جایگزین ها و تکنولوژی های پیشنهادی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: در عین حال تاکید می کنم که ما باید اول از همه درصد قابل قبولی از موافقت اکثریت را برای جایگزین های پیشنهادی هیدروفلوروکربن ها HFE-1348 به دست آوریم. ما به خاطر اینکه هیدروفلوروکربن عنصر اصلی بخش تولید صنعتی ما است، هیچ انتخاب دیگری که بتواند از لحاظ توان گرمایش جهانی انتقال قدرت کمتری نسبت به هیدروفلوروکربن داشته باشد، نداریم و هیدروفلوروکربن ها اثرات منفی بر روی بسیاری از مواد اشاعه شده در کشورهای ماده 5 پیرامون عملی بودن در دسترس بودن، استطاعت و جایگزین های جدید که از اهمیت بالایی برخوردار است را دارد.
محمدی زاده در ادامه ضمن قدردانی از تلاش های انجام گرفته برای پیشروی اصلاحیه پیشنهادی الحاقی به پروتکل مونترال، در موضوعات پروتکل افزود: باید توجه داشت برای ایجاد ارتباط بین دو توافق نامه زیست محیطی بین المللی پروتکل مونترال و کنوانسیون تغییرات آب و هوا برای مقابله با یک مشکل مشترک کاملا متصور است. با این حال انتظار می رود این ارتباط به شیوه ای صورت گیرد که انتقال وظایف از یک توافق نامه چند جانبه زیست محیطی به دیگری لزوماً به عنوان یک راه حل عملی ملحوظ نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: هنگام قرار دادن جایگزین ها برای مواد شیمیایی چون هیدروفلوروکربن ها راندمان انرژی در سایر عواقب زیست محیطی آن به همراه ملاحظات تطابق با مباحث اقتصادی، فنی و به ویژه تطبیق پذیری به عنوان اصولی مهم در نظر گرفته شود. ابتدا استطاعت و سپس از لحاظ فنی قابلیت انطباق با شرایط و ویژگی های توسعه ای و نیازهای فنی کشورها در نظر گرفته شود. متاسفانه در اسناد پیشنهادی الحاقیه پروتکل مونترال در زمینه فوق شواهد و مستندات کافی برای کشورهای ماده 5 پروتکل مبنی براینکه تضمینی برای مواد و فناوری های جایگزین به نحوی که عنوان شد در اختیار این گروه از کشورها قرار نگرفته است.
نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس افزود: مایل هستم توجه حاضرین در این نشست به سه نکته بسیار مهم و اساسی جلب کنم؛ موضوع اول، موضوع تخریب و یا حذف مواد مخرب لایه ازن ناخواسته نیازمند تلاش های بیشتر است. معتقدم که بسیاری از کشورها شامل جمهوری اسلامی ایران هنوز پروژه مصوبی برای انجام این امر مهم ندارند. بایستی امکانات و حمایت های کافی برای استقرار سیستم جمع آوری، انتقال و تاسیسات انهدام و خنثی سازی این قبیل ضایعات و محصولات حاوی آن ها در اختیار کشورهای عضو قرار گیرد.
وی ادامه داد: علاقه مندم تاکید کنم که اتخاذ و اعمال و شیوه های مناسب برای حل مسئله از متیل بروماید در بخش قرنطینه و پیش از بارگیری موضوع جدی است. یک گزینه عملی برای طراحی و ابداع ساز و کارهایی که کشورهای صادر و وارد کننده را به فکر وا می دارد این است که به طور الزامی اقدامات عملی را جهت تقلیل استفاده از این ماده شیمیایی در کاربردهای قرنطینه و قبل از بارگیری به کار گیرند. هماهنگ سازی استانداردهای تجارت به عنوان اقدامید کارآمد و موثر ارزیابی می شود.
او در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تجارت غیر قانونی مواد مخرب لایه ازن و محصولات حاوی آن که هنوز تهدیدی برای توفیق و پایداری اقدامات ما است، آخرین ملاحظه این جانب در این مجال است. خوش بختانه با پشتیبانی و حمایت دبیرخانه کنوانسیون وین و پروتکل مونترال و با حمایت های مالی صندوق کمک های چند جانبه و سایر نهاده های بین المللی و با ابتکار دفاتر شبکه های هماهنگ کننده مناطق تحت پروتکل مونترال فعالیت های قابل توجهی در این زمینه انجام شده است. مساله مبارزه با تجارت غیر قانونی باید بیشتر توسط دبیرخانه و با همکاری مشترک کلیه اعضای متعاهدین مورد توجه قرار گیرد.
محمدی زاده در بخش پایانی سخنرانی خود خطاب به رییس اجلاس گفت: مطمئن هستم که با مسولیت پذیری، تلاش زیادی در زمینه اجرای سیاست های حفاظت از لایه ازن داشته باشیم. به نمایندگی از طرف «کره مسکون» جهانی پر از آرامش، صلح و دوستی و عاری از زشتی را برای همه که موهبتی الهی برای ما است آرزومندم.
اجلاس نهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون وین و بیست و سومین نشست متعاهدین پروتکل مونترال از 30 آبان تا 4 آذر ماه سال جاری در جزیره بالی کشور اندونزی برگزار شد.

سبز پرس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد