..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

ضرورت ایجاد ایستگاه های پایش آلودگی هوا

مقدمه :


امروزه رشد سریع شهرها ، توسعه صنایع و سیستم های حمل و نقل و گسترش فعالیت های کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی را با مشکلات جدی مواجه ساخته است . پی آمد نا مطلوب این فعالیت ها و عملکرد ها سبب افزایش آلودگی های زیست محیطی شده و این مسئله زوال بخشی از منابع و کاهش جدی در کیفیت آنها را به همراه داشته است.

اما نکته قابل توجه در این مبحث این است که با توجه به واقع شدن کشورمان در قاره آسیا و الزامات همکاریهای منطقه ای در این راستا به نظر می رسد، آلودگی هوا در این قاره به یک موضوع حاد تبدیل شده و انتشار گازهای NOx ‘ SOx در دهه های اخیر افزایش چشم گیر و نگران کننده ای داشته است . مطالعات نشان می دهد که پتانسیل بزرگی در زمینه انتشار آلاینده ها در آسیا وجود دارد که ممکن است در 20 تا 50 سال آینده بوقوع بپیوندد.

این مشکلات بر سلامت انسان ، کاهش محصولات غذایی ، اسید یفیکاسیون دریاچه ها ، حاصلخیزی خاک، جنگلها و رشد گیاهان و تغییرات جدی در اکوسیستم های طبیعی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

ضرورت و اهمیت ایجاد ایستگاه

با توجه به موارد فوق امروزه توسط کشور ها و یا همکاری سازمانهای بین المللی در راستای کاهش و کنترل آلاینده های هوا اقدامات چشمگیر و قابل توجهی انجام شده است ، که یکی از این اقدامات ایجاد ایستگاههای پایش آلودگی هوا است. بدیهی است که هر تصمیم گیری مدیریتی در جهت کاهش آلاینده های هوا در نهایت با بررسی اطلاعات پیوسته و قابل اطمینان در یک دوره طولانی ممکن می باشد . از این گذشته اندازه گیری مداوم آلودگی هوا در ایستگاههای پایش می تواند جوامع محلی، ملی و منطقه ای را از مقاطع زمانی آلوده آگاه سازد این اندازه گیری ها وضعیت کیفی هوای محیط را در مقایسه با استاندارد های آلودگی هوا مشخص خواهند کرد. همچنین اطلاعات بدست آمده می توانند برای تعیین رفتار آلودگی در مـنـطـقه و یا به عبارت دیـگر مدلسازی آلودگی هوا بکار روند، تا بدین ترتیب افقی روشن فرا روی سیاست گذاران ، برنامه ریزان ، طراحان و مجریان این پروژه ها قرار گیرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد