..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تشدید کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد

در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد:

تشدید کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد


در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران پلیس راهنمایی و رانندگیتهران بزرگ موظف شد ضمن تشدید کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، از ترددخودروهای دودزا و آلاینده اعم از دولتی و غیردولتی خصوصا سرویس‌های اتوبوس ومینی‌بوس‌ دستگاه‌های دولتی از فردا جلوگیری کند.


 به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار تهران شامگاه دوشنبه درمحل استانداری تهران برگزار شد .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این نشست  با اشاره بهبارش باران، برف مناسب و مطلوب در پائیز امسال اظهار داشت: از دهم آذر به بعد نوعی پدیده طبیعی هوا را در شهر تهران شاهد هستیم و این پایداری هوا در طول سال و بعضی از روزها بجز فصول پائیز وزمستان درپاره ای از شهرهای استان بخصوص در مناطق جنوبی تهران وجود داشته استوی ادامه داد درفصل زمستان این پایداری هوا خود را بیشتر نشان داده و با وجود فعالیتهای روزانه هشت و نیم میلیون نفر جمعیت و واحدهای صنعتی و خدماتی و سایر فعالیتها این آلایندگی خود را بروز می ده
علی اشرفی پور با بیان اینکه این کارگروه در مقابل آلودگی هوای تهران دو مسئولیت عمده و بسیار مهم را دارد گفت: یک وظیفه مسئولیت و مدیریت شرایط ناسالمی در هوای تهران با توجه به شدت و ضعف آن و درنتیجه و ضع اقدامات موردنیاز است که در سال گذشته در مدت زمان 34 روز وضعیت آلودگی هوا و پایداری مستمر هوا  بطور مستمر، جلسات کارگروه خصوصاً کارگروه اضطرار با دستور و مدیریت استاندار بموقع تشکیل و 28 اقدام خوب و مناسب چیدمان شد از نکات بسیار مهم اینکه درنتیجه برگزاری نشستها و جلسات دستگاههای اجرایی یک تعامل و همدلی هوشمندانه ای از خود بجای گذاشتند و اوضاع در سال گذشته بطور مناسبی مدیریت شد
وی تصریح کرد :امسال هم در صورتیکه در این شرایط قرار بگیریم می بایست این اقدامات و یا شبیه این اقدامات را با محدودیتهای بیشتر و یا کمتر به نسبت شرایط حاکم انجام دهیم. علی اشرفی پور با انتقاد صریح و بی پرده از برخی مصاحبه ها و اظهارات مغرضانه افراد افزود:اینکه بعضاً مطرح می شود که هوای تهران ناسالم شد و کارگروه کار خود را بی نتیجه تمام کرد حرفهایی بی ارتباط و بدون کارشناسی است.
 وی گفت: اگر مستندات دنیا را مرور کنیم می بینیم که از جمله اقدامات مهم در شرایط ناسالمی هوا مدیریت ترافیک و پایشهای مستمر و مضاعف زیست محیطی واحدهای دارای بار آلایندگی است ، و از دیگر اقدامات محدودیت تردد و استفاده از خودروهای شخصی است، که این موارد ودیگر تفکرات و پیشنهادات توسط کارگروه کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته و چیدمان شده است و سزاوار نیست عزیزان بگویند که کارگروه بی ثمر کار خود را ادامه داد و هیچکس حق ندارد اینگونه باعث تشویش اذهان عمومی شود و خاطر مردم را پریشان کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران مسئولیت دیگر کارگروه را مهمتر دانست و گفت : کارگروه تکلیف مهمتری داشت و دارد وآن اینکه برای دراز مدت تهران برنامه ای جامع و کامل داشته باشد تا سبب کاهش آلودگی هوای استان شود .
علی اشرفی پور اظهار داشت: در طول 10 الی 15 سال گذشته فقط تهران دارای برنامه بود ولی سال گذشته که این برنامه 10 سال به پایان رسید، استاندارتهران دستور دادند که شما تجدیدنظر برنامه را انجام دهید، پیش نویس برنامه ای تدوین شد و از برنامه در کمیسیون های مختلف مجلس دفاع شد و این برنامه مقدمه ای برای تهیه برنامه کاهش آلودگی هوا 7 کلانشهر دیگر قرار گرفت.
وی ادامه داد: این برنامه با پافشاری های صورت گرفته با عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و 7 کلانشهر بزرگ دیگر به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال و پس از بررسی تصویب شد و امیدواریم این برنامه قبل از فرارسیدن هفته هوای پاک امسال به تائید و تصویب نهایی هیئت دولت برسد و به دستگاههای اجرایی ابلاغ گردد.
علی اشرفی پور تصریح کرد:بنابراین دولت دارای برنامه درازمدت و مهندسی کاهش آلودگی هوای جهت تهران و هفت کلانشهردیگراست.
 وی با انتقاد شدید از اتهامات وارده  به دولت توسط بعضی افراد بیان کرد: چرا در بیرون محفل هایی تشکیل می دهیم که هیچ دعوتی از ریاست کارگروه دبیر کارگروه و سایر اعضاء نمی شود و هم اندیشی می کنیم و براحتی می گوئیم دولت برای کاهش آلودگی هوا  تهران هیچگونه برنامه ای ندارد؟! علت چیست و چه تفکری پشت اینگونه نشستها دنبال می شود ؟در صورتیکه درجلسات کارگروه همراه و همفکر هستیم و می دانیم اعضاء جلسه و دولت چه اقداماتی انجام داده و در کنار این اقدامات، کارهای مهمی هم صورت می گیرد باز هم صحبتهایی می کنیم که محلی از اعراب ندارد.
علی اشرفی پور از دیگر اقدامات در حال بررسی از موضوع  باردار کردن ابرها سخن گفت و اظهار داشت : در خصوص بحث ریزگردها و ذرات معلق نیز تعاملات بین المللی در سطح سازمان در حال انجام می باشد .
 علی اشرفی پور بار دیگر با دفاع از اقدامات خوب انجام شده لب به انتقاد گشود و گفت:اینکه بگوئیم سازمان حفاظت محیط زیست وظایف خود را به استانداری هبه کرده حرف غلط و بی منطقی است چرا که مسئولیت اجرایی کلیه مسائل مرتبط در حوزه محیط زیست با استاندار است. آئین نامه اجرایی بند الف ماده 64 قانون برنامه چهارم جزء اشاره دارد که کارگروه کاهش آلودگی هوا با ریاست استاندار و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تشکیل می گردد. چیزی که قانون است چرا آدرس غلط به مردم می دهند؟
وی ادامه داد: این بر می گردد به اینکه بعضی از عزیزان که نباید در خصوص مصوبات اطلاع رسانی کنند، اقدام به مصاحبه می کنند آنهم در شرایطی که دبیرخانه بخوبی و بصورت مرتب اطلاع رسانی می کند، و ما در رادیو و تلویزیون پاسخگو بوده ایم. آنهم اطلاع رسانی باجمع بندی و تلفیقی از نظرات رسمی دستگاههای مختلف و مسئول .
علی اشرفی پور گزارش کاملی هم از وضعیت آلودگی هوا ارائه کرد واز اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه محیط زیست استان در راستای مدیریت کاهش آلودگی هوا نام بردکه ازاین بین آغاز طرح تست آلایندگی خودروهای درحال تردد در چند نقطه از شهر تهران با همکاری پلیس راهور ناجا و ستاد معاینه فنی خودرو از جمله مهمترین کارهای صورت گرفته بود . وی از تعطیلی بعضی واحدهای آلاینده در استان تهران هم خبرداد.
درادامه این جلسه دکتر تمدن با اشاره به این نکته که کماکان مسئولیت اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا و مصوبات جلسات با دبیرخانه کارگروه است ، گزارش آخرین وضعیت و کیفیت هوای تهران و پیش بینی های آینده را از مسئولین دستگاههای اجرایی خواستار شد که مدیرکل هواشناسی، مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان و مدیریت شرکت کنترل کیفیت هوا به تشریح جزئیات و ارزیابی موضوع پرداخته و در کنار سایر اعضاء به ارائه نظرها و پیشنهادات مربوطه پرداختند.
این پیشنهادات حول این محور بود تا جهت جلوگیری از ورود به شرایط اضطرار اقداماتی جمع بندی و به تصویب کارگروه برسد، ضمناً با توجه به بررسی وضعیت و شاخص های موجود و نظرات قریب به اتفاق اعضاء هیچگونه تعطیلی در روزهای آینده متوجه تهران نخواهد بود.
استاندار تهران نیز با اشاره به این موضوع که کارخانجاتی که پتانسیلآلودگی در غرب و شمال غرب تهران دارند،‌ قرار است بر اساس تشخیص اداره کل حفاظت محیط زیستاستان تهران تا روز جمعه تعطیل شوند، افزود: از سوی دیگر پلیس راهنمایی و رانندگیتهران بزرگ نیز موظف شد ضمن تشدید کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، از ترددخودروهای دودزا و آلاینده اعم از دولتی و غیردولتی خصوصا سرویس‌های اتوبوس ومینی‌بوس‌ دستگاه‌های دولتی از فردا جلوگیری کند.
وی از توقف فعالیت 900 دستگاه کامیون دارای کارتشناور تردد روزانه در پایتخت سخن گفت و اظهار داشت: در عین حال تنهاکامیون‌هایی که برای انتقالخاک متروی تهران کار می‌کنند با هماهنگی پلیس راهور مجوز دارند تا به فعالیت خوددر طول هفته جاری ادامه دهند.
استاندار تهران با درخواست از شهروندان درخصوصکاهش درجه حرارت شوفاژخانه‌های منازل خود گفت: انجام این امر می‌تواند تا حدود 10درصد در کاهش غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت موثر باشد. از سوی دیگر به تمامیشهروندان توصیه می‌کنیم از آوردن خودروی شخصی و انجام ترددهای غیرضروری به طور جدیطی روزهای آتی خودداری کنند.
در پایان جلسه دیگر پیشنهادات ارائه شده توسط اعضاء به رأی گذاشته و تصویب شد. بر اساس مصوبات این جلسه تمامی واحدهای شن و ماسه وکارخانجات آسفالت در غرب و جنوب ‌غرب استان تهران و شهرستان‌های تهران، ملارد،رباط‌کریم، شهر قدس، شهریار، اسلامشهر، بهارستان و شهرری از امشب تا روز شنبه تعطیلاست.
همچنین تمامی فعالیت‌های ساختمانیزیرمجموعه شهرداری تهران بجز مترو تا روز شنبه متوقف شد.
ضمن اینکه مصوب شد تا تمامی مراکز معاینه فنی درسطح استان که اقدام به صدور معاینه فنی صوری می‌کنند، برخورد شده و این واحدها ضمنمعرفی به سازمان تعزیرات حکومتی پلمپ شوند. برخورد با خودروهای دودزا اعم از دولتی و غیر دولتی با توجه به ادامه پایداری جوی در تهران از دیگر مهمترین مصوبات این جلسه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد