..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

زنجیره و شبکه غذایی+مشاهده و دانلود ویدیو

Food Chains and Food Webs

زنجیر غذایی و شبکه های غذایی


زنجیره غذایی چیست؟


ترتیب و سطوحی است که نشان می دهد چگونه یک موجود زنده، غذای جاندار دیگر می شود. این روند از ساده ترین و ضعیف ترین گیاهان و جانوران آغاز می شود و تا بالای زنجیره غذایی ادامه پیدا می کند. به طور معمول، انسان یا حیوانات شکارچی در رده بالایی این زنجیره غذایی قرار دارند. حیوانات علف خوار هنگام چرا، سر شاخه این گیاهان (اولین عضو یک چرخه) را می خورند و در نهایت خود این حیوانات نیز توسط شکارچیان گوشت خواری نظیر شیر ( آخرین عضو احتمالی آن چرخه) خورده می شوند. فضولات حیوانات، خاک را حاصلخیز می کند و باعث رشد و نمو گیاهان بیش تری می شود. به همین روال، زنجیره غذایی یک چرخه کامل را طی می کند.


دو نوع زنجیره غذایی داریم:


1- زنجیره غذایی چرا:

با گیاه کلروفیل دار شروع می شودکه توسط گیاه خوار خورده می شود.


2- زنجیره غذایی پوده وپوده خوار (لاشه ولاشه خوار):

با میکروارگانیسم هاشروع می شودکه معمولا"به آن مرده خوارها یاsaprophages می گویند.


اولین سطح زنجیره غذایی گیاه است.


تجزیه کننده ها گوشتخوار بزرگ گوشتخوارکوچک گیاه خوار گیاه ( (مصرف کننده سطح چهارم) (مصرف کننده سطح سوم) (مصرف کننده سطح دوم) (مصرف کننده سطح اول)


زنجیره دوم یک زنجیره اجباری در شرایط نبود زنجیره یک یعنی :در اعماق دریاها،زیرخاک وجایی که نور وجود ندارد. زنجیره های غذایی از تعدادی حلقه تشکیل شده اند که تعداد آنهامعمولا"بین 5-3 حلقه است که حداقل آن3 حلقه است.


شبکه غذایی:
زنجیره های غذایی مستقل از هم نیستندیعنی در طبیعت بعضی از حلقه هابین زنجیره های غذایی مشترکندکه به مجموعه ای از زنجیره های غذایی که با هم در ارتباطند شبکه غذایی می گویند.یکی از مزیت های شبکه های غذایی این است که برای رسیدن به یک سطح مشخص چندین راه وجود دارد.


دانلود ویدیویی جالب با زبان انگلیسی در مورد زنجیره و شبکه غذایی در ادامه مطلب...


توضیحات بیشتر و کامل تر در ادامه مطلب...


Food Chains and Food Webs


هر موجود زنده ای به انرژی نیاز دارد تا زنده بماند. برای مثال گیاهان از خورشید انر‍ژی می گیرند. بعضی از جانوران گیاهان را می خورند و بعضی از جانوران، جانوران دیگر را می خورند.


یک زنجیره غذایی، توالی موجوداتی است که در یک جامعه زیست شناسی (اکوسیستم) موجودات دیگر را می خورند تا مواد مغذی به دست آورند. یک زنجیره غذایی با منبع انرژی اولیه شروع می شود که معمولاً خورشید یا مجراهای دریاهای عمیق داغ و در حال جوش است.


حلقه بعدی در زنجیره، موجود زنده ای است که غذایش را از منبع انرژی اولیه تأمین می کند. این موجودات زنده به عنوان مثال گیاهان فتوسنتز کننده ای هستند که غذایشان را از نور خورشید می سازند (با استفاده از فرایندی به نام فتوسنتز) یا باکتری های شیموسنتز کننده هستند که انرژی غذاییشان را از مواد شیمیایی، در منافذ آبی-گرمایی می سازند. اینها آتوتروف ها یا تولید کنندگان اولیه نامیده می شوند.


در حلقه بعد موجوداتی قرار دارند که آتوتروف ها را می خورند. این موجودات زنده گیاهخواران یا مصرف کنندگان اولیه هستند. مثال این موجودات خرگوش است که علف می خورد. حلقه بعدی در زنجیره حیواناتی هستند که گیاهخواران را می خورند. اینها مصرف کنندگان ثانویه نامیده می شوند. نمونه آنها مار است که خرگوش ها را می خورد. این حیوانات به وسیله شکارچیان بزرگ و قوی خورده می شوند. مثال آنها جغد است که مارها را می خورد.


مصرف کنندگان ترتیاری به وسیله مصرف کنندگان کواترنری خورده می شوند. یک مثال از آنها شاهین است که جغدها را می خورد. هر زنجیره غذایی با یک گوشتخوار و جانوری بدون دشمن طبیعی در رأس پایان می یابد (مثل شاهین، خرس قطبی و تمساح).


فلش ها در زنجیره غذایی، جریان انرژی را ازخورشید یا منفذهای گرمایی آبی به یک شکارچی نوک نشان می د هد. هنگامی که انرژی از موجود زنده به موجود زنده دیگر جریان می یابد، انرژی درهر پله از دست می رود. شبکه ای از تعداد زیادی زنجیره های غذایی، شبکه غذایی نامیده می شود.


سطح پیروی

سطح پیروی یک موجود زنده موقعیتی است که این موجود زنده در یک زنجیره غذایی دارد.


1-تولید کنندگان اولیه (موجودات زنده ای که غذایشان را از نور خورشید و یا از انرژی شیمیایی در مجراهای دریای عمیق می سازند)، پایه هر زنجیره غذایی هستند. این موجودات زنده آتوتروف ها نامیده می شوند.


2-مصرف کنندگان اولیه جانورانی هستند که تولید کنندگان اولیه را می خورند. آنها گیاهخوار هم نامیده می شوند.


3-مصرف کنندگان ثانویه، مصرف کنندگان اولیه را می خورند. آنها گوشتخواران و همه چیزخواران هستند (حیواناتی که هم حیوانات و هم گیاهان را می خورند).

4-مصرف کنندگان ترتیاری، مصرف کنندگان ثانویه را می خورند.


5-مصرف کنندگان کواترنری، مصرف کنندگان ترتیاری را می خورند.


6-زنجیره های غذایی با شکارچیان، یعنی جانورانی که دشمنی ندارند یا دشمنان کمی دارند، پایان می پذیرد. وقتی موجود زنده ای می میرد، در نهایت به وسیله جانورانی مثل کرکس ها، کرم ها و خرچنگ ها خورده می شود و به وسیله تجزیه کنندگان (اکثراً باکتری ها) و نیز تداوم تبادل انرژی تجزیه می شود.


تأثیر کاهش جمعیت یک گونه گوشتخوار


مطالعات قبلی نشان داده بود گوشتخواران اثرات غیر مستقیم و مثبتی بر یکدیگر دارند به این معنی که هنگامی که تعداد جمعیت یک گونه افزایش می یابد دیگران هم راه آنها را دنبال می کنند. حالا مطالعه ای جدید نشان می دهد کاهش تعداد اعضای یک گونه گوشتخوار هم می تواند به انقراض سایر گونه ها منجر شود. این تحقیق نشان می دهد تغییر در اندازه جمعیت و همچنین انقراض یک جانور گوشتخوار مانند موج در سراسر شبکه های مواد غذایی حساس گسترش می یابد و پیامدهای گسترده ای برای بسیاری از جانوران دیگر ایجاد می کند.


موقعیت بعضی از موجودات زنده در زنجیره غذایی می تواند هنگامی که غذایشان متفاوت می شود، فرق کند. برای مثال موقعی که یک خرس توت می خورد، مثل یک مصرف کننده اولیه عمل می کند. موقعی که یک خرس یک جونده گیاهخواری را می خورد، مثل یک مصرف کننده ثانویه عمل می کند. موقعی که خرس ماهی آزاد (سالمون) را می خورد،‌ مثل یک مصرف کننده ترتیاری عمل می کند (این به خاطر این است که سالمون یک مصرف کننده ثانویه است. چون سالمون شاه ماهی را می خورد که آن هم زوپلانکتون ها را می خورد، که زوپلانکتون هم فیتوپلانکتون ها را می خورد که آنها هم انرژیشان را از نور خورشید به دست می آورند).


تعداد موجودات زنده


در هر شبکه غذایی، انرژی هر لحظه از دست می  رود. چون که یک موجود زنده، موجود زنده دیگری را می خورد. به این خاطر باید گیاهان خیلی بیشتری نسبت به گیاهخواران وجود داشته باشد. به این ترتیب تعداد آتوتروف ها از هتروتروف ها بیشتر است و تعداد گیاهخواران از گوشتخواران بیشتر است.

اگرچه رقابت شدیدی بین جانوران وجود دارد، اما یک وابستگی متقابل هم بین آنها وجود دارد. موقعی که یک گونه منقرض می شود، می تواند یک زنجیره کامل از گونه های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد و نتایج غیر قابل پیش بینی ای به بار آورد.


تعادل


هنگامی که تعداد گوشتخواران در یک جامعه افزایش می یابد، تعداد بیشتر و بیشتری از گیاهخواران را می خورند که جمعیت گیاهخواران را کاهش می دهد و برای گوشتخواران سخت و سخت تر می شود تا گیاهخواری را بیابند و بخورند و جمعیت گوشتخواران کاهش می یابد. به این شکل، گوشتخواران و گیاهخواران در تعادل نسبتاً پایدار می مانند. چرا که هر جمعیت، جمعیت دیگری را محدود می کند. یک تعادل مشابه بین گیاهان و گیاهخواران نیز وجود دارد.


_________________________________________________________


نام ویدیو : Food Chains and Food Webs


فرمت: mp4


حجم: 13 MB





دانلود ویدیوی

Food Chains and Food Webs

_______________________________________________



نام ویدیو: زنجیره غذایی


فرمت swf (فلش)


حجم: 235.75 kb


ویدیویی با فرمت swf (فلش) برای دانش آموزان و کودکان!


بین خوردن و خورده شدن گیاهان و جانوران رابطه ای وجود داره که بهش زنجیره غذایی میگن !!!


دانلود


_______________________________________________________


منابع :


کتاب اکولوژی اردکانی

کتاب شناخت محیط زیست دنیل بوتکین

وبسایت www.020.ir

وبسایت www.enchantedlearnin.com


توضیح: در اصل متون منابع، در جهت قابل درک بودن بیشتر، اندکی تغییرات داده شده است.

نظرات 4 + ارسال نظر
محمدجواد رحمتی یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 07:38 ب.ظ

چی بود؟ چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:59 ب.ظ

حجمخن شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ب.ظ

:قلب::خجال:

ان شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:28 ب.ظ

http://www.blogsky.com/images/smileys/118.png

یعنی چی ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد