..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

22 می -- روز جهانی تنوع زیستی

برای افزایش آگاهی‌ها از مسائل مربوط به تنوع زیستی، سازمان ملل روز 22 می را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نام‌گذاری کرد.

در اواخر سال 1993، کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل که پایه‌گذار این روز بود، روز اجرایی‌شدن کنوانسیون تنوع زیستی- 29 دسامبر- را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی معرفی کرد. در دسامبر 2000، مجمع عمومی سازمان ملل روز 22 می را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی (IDB) برگزید.


22 می 1992 روز تصویب متن کنوانسیون در پیمان‌نامه نهایی نایروبی در کنفرانسی است که به منظور تصویب متن تأییدشده کنوانسیون تنوع زیستی برگزار شد. از دیگر علل این تغییر تاریخ آن بود که به دلیل تعطیلات سال نو، بیشتر کشورها در برنامه‌ریزی برای گرامیداشت این روز بین‌المللی در تاریخ 29 دسامبر با مشکل روبه‌رو بودند.




پی نوشت :


سازمان ملل روز ۲۲ می برابر اول خرداد را روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است. به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، بنا بر اعلام سازمان ملل دهه جاری دهه ” تنوع زیستی ” نام دارد و همه ساله در چنین روزی ، روز تنوع زیستی گرامی داشته می شود.


هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفظ تنوع زیستی است، تنوع زیستی انواع حالتهای حیات بر روی کره زمین را دربر می گیرد؛ به عبارت دیگر این مفهوم در برگیرنده انواع حیوانات،میکروارگانیسم ها، گیاهان و اکوسیستمهای در برگیرنده این موجودات است. تنوع زیستی در سه لایه مختلف اکوسیستم، گونه و ژن وجود دارد.


ایران از سال ۱۳۷۵ به کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل پیوست و متعهد شد در حفاظت از آن تلاش کند.


روز جهانی تنوع زیستی در حالی در ایران گرامی داشته می شود که تالابها وضعیت مناسبی ندارند ، دریاچه ارومیه خشک شده است ، دشت ها و بیابانهای ایران به محلی برای احداث چاه نفت تبدیل می شوند و احیای گونه های جانوری در ایران با چالش های فراوانی رو به رو است.


اوضاع در دنیا هم مساعد نیست.اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده که بیش از یک سوم گونه های جانوری و گیاهی در تمام دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند.


طبق گزارش این اتحادیه در مجموع ۴۷ هزار و ۶۷۷ گونه گیاهی و جانوری وارد لیست قرمز این اتحادیه شده اند.


از این تعداد ۱۷ هزار و ۲۹۱ گونه برابر با ۳۶ درصد، با تهدید جدی مواجهند. این درحالی است که دوزیستان با بیشترین میزان خطر انقراض روبه هستند همچنین خطر انقراض، ۷۰ درصد از گونه های گیاهی را به شدت تهدید می کند.


تازه ترین لیست قرمز گونه های جانوری و گیاهی نشان می دهد که تمام گونه ها از پستانداران تا خزندگان، دوزیستان، ماهیان و گیاهان در معرض خطر نابودی قرار دارند و هم اکنون ۸۷۵ گونه برابر با ۲ درصد از مجموع، منقرض شده و یا در حال انقراض هستند.


۲۱ درصد از پستانداران، ۳۰ درصد از دوزیستان، ۱۲ درصد از پرندگان، ۲۸ درصد از خزندگان، ۳۷ درصد از ماهیان آبهای شیرین، ۷۰ درصد از گیاهان و ۳۵ درصد از بی مهرگان نیز تهدید شده اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزانه چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:02 ب.ظ

مطالبتون بسیار جامع و عالی بود. علاقه و دقت شما قابل تحسینه.

نظر لطف شماست....
از اینکه مطالب این وب مفید واقع می شود بسیار خرسندم....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد