..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

با ریزگرد ها چگونه رفتار کنیم !!

عنی ریزگرد ها می توانند اوضاع یک فرد سالمند یا کودک بیمار را بسیار وخیم کنند. استفاده از ماسک هم می تواند باعث پیشگیری از ورود ذره های درشت تر ریزگرد ها به داخل دهان، بینی و دستگاه تنفسی شود اما معمولا ریزگرد های بسیار ریز از ماسک هم عبور می کنند. توصیه ما استفاده از ماسک های مناسب هنگام بالا بودن آلودگی هواست.


● فـراکسیون محـیط زیست پـیگیری مـی کند

محمدرضا تابش

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس


یکی از وظایفی که بر عهده دولت است، تامین سلامت جامعه و مقابله با عوامل خطرساز است و دولت به هیچ وجه نمی تواند از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کند. اختلال در سلامت، رفاه و امنیت جامعه از مواردی نیست که بتوان از آنها چشم پوشی کرد. یکی از مسایل زیست محیطی که سال هاست با آن روبروییم، ورود ریزگردهای عربی به کشور است. منبع ریزگردها کشورهایی مانند عراق، عربستان و بخشی از جنوب سوریه است. سدسازی های صورت گرفته توسط کشورهای عراق، ترکیه و سوریه روی رود دجله و فرات باعث شده ورودی آب دجله و فرات به عراق کم شود. در نتیجه رسوب های ریزدانه ای که آب?ها با خود حمل می کردند، خشک شده و ازآب بیرون آمده اند و به خاطر اختلاف پتانسیلی که در این ناحیه ایجاد می شود، ریزگردها به صورت ستونی از غبار به سمت بالا حرکت می کنند و پس از رسیدن به یک ارتفاع مشخص تحت تاثیر جریان های جوی به سمت غرب یعنی ایران حرکت می کنند. مساله ریزگردهای عربی علاوه بر داشتن اهمیت داخلی در بعد بین المللی هم بسیار مهم است و می تواند بین افکار عمومی مورد قضاوت جدی قرار بگیرد. ریزگردهایی که از کشورهای عراق و عربستان به ایران می آید، چون در آنجا جنگ اتفاق افتاده است و هر روز عملیات های تروریستی نیز اتفاق می افتد، می تواند حامل آلودگی های میکروبی و بیولوژیکی باشد بنابراین باید این موضوع را به مجامع بین المللی ارجاع داد. پیگیری مقابله با ریزگردها، یکی از مسایلی است که در دستور کار فراکسیون محیط زیست مجلس نهم قرار گرفته است و ما آن را پیگیری خواهیم کرد.


● فوق تخصص شبکیه

دکتر مسیح هاشمی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران



تاثیر ریزگـرد ها بر چشم ها

برخی از ریزگرد ها حاوی انواع آلودگی های میکروبی، ویروسی و عوامل رادیو ایزوتوپی هستند که می توانند سلامت چشم ما را به خطر بیندازند. به عبارت ساده تر، گاهی از اورانیوم های ضعیف شده برای بمباران در عراق استفاده شده است و ممکن است این مواد خطرناک با ورود ریزگرد ها از عراق به داخل خاک کشورمان، باعث ایجاد مشکلاتی از جمله ناراحتی های چشمی در افراد شوند. از طرف دیگر برخی از ریزگرد ها می توانند حاوی مواد حساسیت زا هم باشند به همین دلیل است که ریزگرد ها می توانند باعث تحریک چشم شوند و کیفیت اشک بیماران را مختل کنند، بنابراین می توان به تمام افراد به خصوص آنهایی که در شهرهای غربی کشور زندگی می کنند و بیشتر در معرض ریزگرد ها قرار دارند، توصیه کرد که در صورت احساس ناراحتی در چشم ها، روزی ۴ بار از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند. این افراد باید هنگام مواجهه با حساسیت، تحریک چشمی یا همان قرمزی و التهاب چشم هم حتما به چشم پزشک مراجعه کنند تا اتفاق ناگواری برای سلامت چشمانشان نیفتد. ضمن اینکه بهتر است در موارد گردوغبار شدید از گذاشتن لنزهای تماسی زیبایی یا طبی هم خودداری شود.

● سلامت مردم فدای روابـط دیپلماسی نـشود

سیدعیسی دارایی

نماینده مردم اندیمشک


رسیدگی به مشکلات ریزگردهای عربی به ۲ بخش تقسیم می شود؛ نخست اقدام هایی که باید توسط کشور صورت بگیرد و دوم، راهکارهایی که باید توسط کشورهای عربی صورت بگیرد. متاسفانه با توجه به شدت مشکلات آب وهوایی در استان های مرزی مانند خوزستان و ایلام هیچ کدام از طرفین اقدام اساسی انجام نداده اند.تذکرهایی اساسی درخصوص ارائه راهکار برای مبارزه با ریزگردها داده شده اما ازسوی هیچ کدام از مسوولان ترتیب اثری داده نشده و دود این بی توجهی فقط به چشم مردم خوزستان می رود. مردم این استان متاسفانه علاوه بر تحمل شرایط آب وهوایی و مشکلات اقتصادی که با آن روبرو هستند، باید وزش ریزگردهای عربی را نیز تحمل کنند؛ مساله ای که شاید امروز گریبانگیر استان های مرزی شده اما بی توجهی به آن، استان های مرکزی را نیز گرفتار خواهد کرد. بروز بیماری های قلبی، تنفسی و پوستی از عوارض وجود ریزگردهای عربی در هوای این استان است. توجه به سلامت جسم و روان مردم مهم ترین نکته ای است که باید در راس تمام امور دولتمردان قرار گیرد و سلامت مردم نباید فدای روابط دیپلماسی شود. مبارزه با ریزگردها زمانی موثر خواهدبود که اساس و راهکار از سوی مسوولان کشوری ارائه شود و تا زمانی که دولتمردان ما نسبت به این مساله بی توجه باشند، هیچ انتظاری از سران عرب نباید داشته باشیم. امیدوارم در آینده نه چندان دور دولت دهم برای حل مشکلات ریزگردی چاره اندیشی کند، درغیر این صورت رییس جمهور و وزیر باید به مجلس پاسخی قانع کننده ارائه دهند.



● نگاه مقام مسؤول

دکتر یوسف رشیدی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا


با ریـزگـردها در هـوا نمی تـوان مـقـابلـه کرد

در مورد آلودگی هوا اصل مهمی وجود دارد؛ آلودگی هوا را باید از منبع آن کنترل و با آن مقابله کنیم. این اصل در مورد ریزگردها و ذرات گردوغبار نیز مصداق دارد چون زمانی که این ریزگردها وارد هوا شد، دیگر نمی توان با آنها مقابله کرد، بنابراین باید کانون اصلی ریزگردها را شناسایی و کنترل کنیم.

روش های مختلفی برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار در دنیا متداول است که همه آنها برای تثبیت خاک انجام می شوند. مالچ پاشی و کاشت گیاه روش های مناسبی برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار به هوا هستند.

علاوه بر این، با استفاده از مواد نفتی و پلیمری هم می توان خاک را تثبیت و از پخش آن به هوا جلوگیری کرد.

تمام آلاینده های موجود در هوا شاخص هایی دارند و میزان هر یک جداگانه محاسبه می شود. اگر شاخص آلودگی هوا در مورد آلاینده ای مانند ذرات معلق بین ۰ تا ۱۰۰ باشد، (سالم یا استاندارد)، ۱۰۰ تا ۲۰۰ (هشدار یا ناسالم)، ۲۰۰ تا ۳۰۰ (شرایط بسیار ناسالم یا اضطراری) و بالاتر از ۳۰۰ (شرایط خطرناک) در نظر گرفته می شود. در برخی از شهرهای مرزی که در معرض گردوغبار هستند، در بعضی از روزها شاخص آلودگی هوا به بالای ۳۰۰ می رسد بنابراین با توجه به خطرهایی که این ذرات برای سلامت شهروندان دارد، باید این آلودگی را از منبع آن کنترل کنیم.


 روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد