..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

افزایش سطح آب دریاها تا صدها سال دیگر ادامه خواهد داشت

در خوش بینانه ترین حالت

افزایش سطح آب دریاها تا صدها سال دیگر ادامه خواهد داشت

دانشمندان اعلام کردند افزایش سطح آب دریاها حتی اگر حجم عظیمی از تولید گازهای گلخانه ای کم شود طی چندصد سال آینده باز هم متوقف نخواهد شد.


تحقیقات بسیار انجام شده نشان می دهد که افزایش تولید گازهای گلخانه ای عامل افزایش میانگین سطح دمای دریاهای به میزان 0.17 درجه سانتیگراد طی دوره ای از سال 1980 تا 2010 است. این افزایش باعث ذوب یخ ها و بالا آمدن سطح آب دریاها به میزان 2.3 میلیمتر از سال 2005 تا 2010 شده است.

به نوشته رویترز بالا آمدن آب دریاها یک دهم جمعیت کره زمین را که در مناطق پست زندگی می کنند به ویژه در منطقه دریای کارائیب، مالدیو و جزایر گروهی شرق آسیا را تهدید کرده و آنها را در خطر سیل قرار می دهد.

بیش از 180 کشور در حال مذاکره برای ایجاد معاهده ای الزام آور برای اجرا در سال 2020 هستند تا همه کشورها را متعهد به کاهش تولید گازهای گلخانه ای کرده و گرمایش زمین را به زیر 2 درجه سانتیگراد محدود کند.

 اما دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا به همراه سازمان تحقیقاتی مرکزیت جوی و مرکز تحقیقات آب و هوای استرالیا در ملبورن معتقدند حتی اگر پیشرفت بسیار بزرگی نیز در این کار حاصل شود برای پیشگیری از افزایش سطح آب دریاها موثر نخواهد بود.

بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله تغییرات اقلیمی این محققان اعلام کرده اند حتی با وجود اقدامات جدی و محدود کردن گرمایش جهانی به دو درجه سانتیگراد قبل از دوران صنعتی شدن تا سال 2100 و کاهش دمای زمین در قرن های 22 و 23 افزایش سطح آب دریاها پس از سال 2100 هم ادامه خواهد یافت.

دلیل این است که با نفوذ دمای گرم به عمق آب ها آب گرم در همه مناطق اقیانوس منتشر می شود و حتی اگر دمای زمین کاهش یابد و سطح آب ها دوباره خنک شود اما گرما هنوز هم در عمق آبها باقی مانده و باعث افزایش سطح دریاها می شود.

بر اساس محاسبات حتی اگر بهترین اقدامات نیز صورت گیرد و تا سال 2100 دمای زمین 0.83 درجه کاهش یابد و تا سال 2300 برابر 0.55 درجه باز هم افزایش آب دریاها به میزان 14.2 سانتیمتر در سال 2100 و 24.2 سانتیمتر در سال 2300 ادامه خواهد یافت.

به نقل از فارس نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد