..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

غبار نمک ارومیه به زنجان ، تهران و البرزهم می

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: غبار سونامی نمک دریاچه ارومیه به استان های البرز و تهران هم می رسد.
اصغر محمدی فاضل در گفت وگو با فارس گفت: حق آبه سالیانه دریاچه ارومیه طبق توافق کتبی با وزارت نیرو که توسط معاون وزیر نیرو ابلاغ شده است سالیانه 1/3 میلیارد مترمکعب است که این حق آبه به دلیل این که سالیان گذشته به اندازه تأمین نشده، باعث شده مقدار کسری آب دریاچه ارومیه به تدریج افزایش پیدا کند.
وی اظهار داشت: در حالی که ما الان بالغ بر 24 میلیارد مترمکعب کسری آب داریم، بنابراین اگر حتی 3 میلیارد مترمکعب سالیانه دریافت کنیم، دریافتی سالیانه را جبران نمی کند. یعنی کسری 24 میلیارد مترمکعبی جبران نخواهد شد.
فاضل ادامه داد: باید علاوه بر 1/3 میلیارد متر مکعب، سالیانه مقادیری را به دریاچه ارومیه سهم بیشتری را برای اینکه جبران کم آبی قبلی بشود.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته متأسفانه مقدار دریافتی هایی که به عنوان حق آبه داشتیم بسیار اعداد پایینی بود و در سال آبی90-91 که بهترین سال نسبت به سنوات گذشته بوده تا به امروز یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب حق آبه دریافت کردیم که هنوز نزدیک به 60 درصد حق آبه نیازمندیم در حالیکه دو ماه به پایان سال آبی باقیمانده است.
فاضل تصریح کرد: اگر ما موضوع رهاسازی آب از سدهای مخزنی و همچنین با برداشت های غیرمجاز و چاه های غیرقانونی که در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد و همچنین مسیرهای انتقال آب به دریاچه ارومیه را لایروبی و بازگشایی کنیم، اگر همین چند اتفاق ساده رخ دهد مقدار آب قابل توجهی به دریاچه وارد خواهد شد.وی با بیان اینکه اعتراض دیگری که ما داریم این است که متأسفانه هنوز موضوع مطالعه سدهای جدید در دستور کار وزارت نیرو است ادامه داد: همچنین در جلسات دوجانبه محیط زیست و وزارت نیرو همکاران این وزارتخانه قول داده اند که در این خصوص به صورت جدی ورود پیدا خواهند کرد. اما هنوز اخبار مختلفی به صورت رسمی و غیررسمی از مطالعه احداث سد در بالادست دریاچه ارومیه به گوش می رسد.
وی تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی در حوزه دریاچه ارومیه در حال حاضر 31 سد مخزنی در حال مطالعه است که در این وضعیت وقتی این تعداد سد در دست مطالعه دارند نشان می دهد که برنامه ای وجود دارد که سد جدید در این استان ساخته شود.
فاضل اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی 29 مورد سدهای مختلف برای احداث توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی پیشنهاد شده، بنابراین درخواست ما این است که در این خصوص بازنگری شود و هیچگونه طراحی و مطالعه یا ایجاد سد جدید نداشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر این اقدام مورد توجه قرار نگیرد و ما سطح بهره برداری از سدها را از سمت کشاورزی به سمت انتقال آب به دریاچه ارومیه سوق ندهیم قطعاً وضعیت دریاچه از اینکه هست خطرناکتر خواهد شد.
فاضل گفت: در مجموعه حوزه دریاچه ارومیه نشان می دهد که سفره آب زیرزمینی منطقه به شدت افت کرده و در حال ایجاد یک فاجعه ملی زیست محیطی هستیم.
 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به توفان نمک اشاره کرد و گفت: موضوع توفان نمک موضوعی است که از سالیان گذشته توسط کارشناسان حوزه محیط زیست همیشه در رابطه با آن اخطار داده می شده است و هنوز هم مورد نگرانی ما قرار دارد.وی تأکید کرد: احتمال رسیدن غبار نمک به استان زنجان به صورت جدی است استان های البرز و تهران هم در معرض خطر غبار سونامی نمک هستند

کیهان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد