..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

توافق با ارمنستان برای احیاء دریاچه ارومیه

یک مقام بلندپایه در دولت ایران گفته است که برای احیای دریاچه ارومیه که با خطر خشکی بیشتر مواجه است، با ارمنستان مذاکره شده است.


ه گفته محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، این کشور برای انتقال آب از ارمنستان به ایران توافق کرده است.


آقای محمدی زاده هشدار داده است که دریاچه ارومیه به سبب گرمی هوا و تبخیر فوق العاده در حداقل تراز آبی خود است.


به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار است برای کمک به احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب از دشت های آذربایجان شرقی صورت بگیرد.




پیشتر ایران از طرح استفاده از آب رودخانه مرزی ارس که میان ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد برای انتقال به دریاچه ارومیه خبر داده بود اما مقام های جمهوری آذربایجان فورا به این طرح اعتراض و انتقال آب از رودخانه مرزی را خلاف قواعد حقوقی خواندند.


دولت ایران تصمیم داشت با بودجه ای معادل ۹۵۰ میلیارد تومان آب رودخانه ارس و رودخانه‌ای در کردستان را به دریاچه ارومیه انتقال دهد اما با اعتراض جمهوری آذربایجان به انتقال بخشی از آب از رودخانه ارس، به نظر می رسد که انتقال آب از رودخانه واقع در کردستان هم متوقف شد.


حدود دو هفته پیش از توافق اخیر برای انتقال آب از ارمنستان به ایران، دو کشور توافق نامه همکاری های زیست محیطی امضا کرده بودند. مقام های زیست‌محیطی ایران می گویند که با خشک شدن دریاچه ارومیه ایران در معرض "یک فاجعه ملی زیست‌محیطی" است. کارشناسان می گویند که این وضعیت می‌تواند بر محیط زیست کشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.

به گفته مقام های دولتی، بیش از نیمی از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع است، خشک و تبدیل به شوره‎زار شده است.


در ماه های گذشته شهرهای تبریز و ارومیه صحنه برخورد نیروهای دولتی با معترضان به "سوء مدیریت مسوولان محلی" به عنوان یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

از سوی دیگر در پی افزایش غلطت نمک در دریاچه ارومیه و افزایش فعالیت نوع خاصی از جلبک های آبزی، رنگ این دریاچه قرمز شد.


مقام های زیست محیطی ایران هشدار داده اند که اگر "اقدامی عاجل، جدی و ملی" در مورد این دریاچه انجام نشود، توفان و غبار نمک ناشی از خشک شدن آن تا استان تهران خواهد رسید.

منبع: بی بی سی فارسی

به نظر شما این طرح موفق خواهد بود یا خیر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد