..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

زمین و چالش افزایش دما (گزارش تصویری)

زمین طی حیات خود دوره های سرمایی و گرمایی قابل توجهی را پشت سر گذاشته که عوامل مختلفی در بروز آنها نقش داشته اند. اما روند سریع گرمایش جهانی همانند آنچه که امروز شاهد آن هستیم، تقریبا بی سابقه است.




چرخه فعلی گرمایش جهانی موجب تغییرات چشمگیر شرایط آب و هوایی شده است. این موضوعی است که حیات تمامی موجودات زنده سیاره زمین به آن وابسته است. زمین طی حیات خود دوره های سرمایی و گرمایی قابل توجهی را پشت سر گذاشته که عوامل مختلفی در بروز آنها نقش داشته اند. اما روند سریع گرمایش جهانی همانند آنچه که امروز شاهد آن هستیم، تقریبا بی سابقه است. دانشمندان معتقدند که افزایش انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از فعالیت های انسان و تجمع هرچه بیشتر آنها در اتمسفر زمین، اصلی ترین عامل در ایجاد شرایط کنونی است.



افزایش دما


بر اساس مطالعه ای که توسط فیزیکدانی به "نام ریچارد مولر" انجام شده، دمای خشکی از سال های 1950 تاکنون به میزان یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است. وی و تیم تحقیقاتیش از دانشگاه برکلی، داده های موجود از سال 1800 تا 2009 را برای ارائه مدرکی انکارناپذیر و هشدار دهنده مورد بررسی قرار داده اند.



ذوب شدن یخچال های طبیعی 



ذوب شدن یخ های قطب شمال




به گفته پروفسور "پیتر وادهامز" یکی از اقیانوس شناس مطرح جهان، با تدوام روند گرمایشی فعلی، یخ های دریای قطب شمال تا تابستان سال 2015 به طور کامل ذوب خواهند شد. اخیرا، پوشش یخی این منطقه به کمترین میزان خود برابر با 1.58 میلیون مایل مربع رسیده است.
صخره های مرجانی و تغییرات آب و هوایی


صخره های مرجانی، یکی از مهمترین زیست بوم های دریایی که به تغییرات اندک دمای آب نیز حساس هستند، شرایط خوبی را به واسطه تغییرات آب و هوایی تجربه نمی کنند. نقش انسان در تغییرات آب و هوایی یکی از مهمترین عواملی است که حیات مرجان ها را تهدید می کند.
حیات دریایی و تغییرات آب و هوایی

گرمایش جهانی می تواند موجب نابودی کامل زیستگاه های برخی از گونه های دریایی شود. به اعتقاد کارشناسان، ماهی ها با افزایش دمای آب می توانند برای یافتن محیط های خنک تر به اعماق دریا بروند، اما برخی گونه ها مانند گیاهان دریایی و مرجان ها برای یافتن زیستگاه های مناسب با چالش عظیمی مواجه هستند.
عوامل موثر در گرمایش جهانی

الگوهای تخریب زمین مانند جنگل زدایی، چرای بی رویه دام ها، توسعه زمین های کشاورزی، توسعه شهری، بیابان زایی و افزایش شوری موجب کاهش جذب دی اکسید کربن شده و به صورت غیر مستقیم به گرمایش جهانی منجر می شود.


افزایش ناگهانی رویدادهای شدید آب و هوایی مانند آتش سوزی های گسترده، امواج گرما و توفان های قدرتمند استوایی به نوعی با تغییرات آب و هوایی مرتبط هستند. فعالیت های انسان عامل اصلی در این زمینه محسوب می شود.
آلودگی ناشی از خودروها و تغییرات آب و هوایی

وسایل نقلیه موتوری مانند خودرو، وانت، اتوبوس و ... سهمی 80 درصدی را در مصرف انرژی بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده اند. در شرایطی که دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه ای محسوب می شود، حدود 75 درصد از افزایش سالانه دی اکسید کربن اتمسفری به واسطه سوختن سوخت های فسیلی حاصل می شود.

 

خطرناک ترین نواحی

بر اساس رتبه بندی 193 کشور جهان که از سوی شرکت تجزیه و تحلیل خطرپذیری "Maplecroft" انجام شده، آفریقا و جنوب آسیا با بیشترین خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند. بنگلادش، هند و جمهوری دمکراتیک کنگو در میان 30 کشوری قرار دارند که احتمال مواجه با تغییرات و رویدادهای شدید آب و هوایی در آنها وجود دارد. پنج کشور جنوب شرق آسیا شامل اندونزی، برمه، ویتنام، فیلیپین و کامبوج نیز بالاترین رتبه ها را در این زمینه به خود اختصاص داده که افزایش سطح آب دریاها و بروز توفان های شدید استوایی از جمله دلایل موثر در این رتبه بندی است.

 در همین رابطه :
تداوم افزایش سطح آب دریاها به واسطه گرمایش جهانی

تداوم واپس نشینی یخها در قطب شمال
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد