..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

تداوم ذوب چشمگیر یخ های قطب شمال

به گفته محققان مرکز ملی اطلاعات یخ و برف بولدر دانشگاه کلرادو، روند ذوب شدن یخ های دریایی شناور در اقیانوس قطب شمال همچنان ادامه داشته و گستردگی آنها به کمترین میزان خود از سال 1979 تاکنون رسیده است.



میزان یخ های دریایی قطب شمال به 1.58 میلیون مایل مربع (4.10 میلیون کیلومتر مربع) رسیده که این رقم 27 هزار مایل مربع (70 هزار کیلومتر مربع) از کمترین میزان ثبت شده روزانه یخ های دریایی در هجدهم سپتامبر 2007 کمتر است.

در شرایطی که فصل ذوب یخ ها تا اواسط یا اواخر سپتامبر به طول می انجامد، کارشناسان معتقدند روند کاهش یخ های قطب شمال طی دو تا سه هفته آینده نیز ادامه می یابد. کاهش میزان یخ های دریایی قطب شمال تا حدی موجب شگفتی محققان شده است.

میزان حداقلی یخ های دریایی این منطقه در هجدهم سپتامبر 2007 به میانگین 1.61 میلیون مایل مربع (4.17 میلیون کیلومتر مربع) طی یک بازه زمانی پنج روزه رسید. این رقم در مقایسه با میانگین حداقلی یخ های دریایی قطب شمال در بلند مدت و طی بازه زمانی 1979 تا 2000 به میزان یک میلیون مایل مربع - ناحیه ای تقریبا به وسعه آلاسکا و تگزاس - کمتر بود.

به گفته "والت مِیِر" از تیم تحقیقاتی بولدر، در شرایطی که یک طوفان قطبی عظیم طی ماه آگوست 2012 به شکسته شدن برخی از یخ های دریایی و ذوب سریعتر آنها کمک کرد، اما کاهش چشمگیر سالیان اخیر به عواملی خارج از محدوده تغییرات آب و هوایی طبیعی مربوط بوده است. اکثر دانشمندان معتقدند کاهش یخ های دریایی قطب شمال به واسطه افزایش دمای حاصل از فعالیت های انسان و تولید گازهای گلخانه ای صورت گرفته است.

گزارش محققان مرکز بولدر حاکی از آن است که لایه یخ قدیمی، ضخیم و چند ساله‌ای که منطقه قطب شمال را پوشش می داد، اکنون با لایه ای جوان و نازک که تنها می تواند یک یا دو فصل ذوب دیگر را دوام بیاورد، جایگزین شده است. این لایه 80 درصد از پوشش یخی این منطقه را شامل می شود.

شایان ذکر است، از سال 1979 که برای اولین بار ثبت اطلاعات ماهواره ای آغاز شد، یخ های دریایی قطب شمال طی هر دهه به میزان 12 درصد کاهش داشته اند.


در همین رابطه :


زمین و چالش افزایش دما (گزارش تصویری)

تداوم افزایش سطح آب دریاها به واسطه گرمایش جهانی

تداوم واپس نشینی یخها در قطب شمال



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد