..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

کاهش سطح آب دریاها به واسطه افزایش بارش باران در خشکی

کاهش سطح آب دریاها به واسطه افزایش بارش باران در خشکی



بنابر مطالعه‌ای که در نشریه "ژئوفیزیکال ریسرچ لترز" به چاپ رسیده، روند کاهشی سطح آب دریاها به واسطه افزایش چشمگیر بارش باران در استرالیا، شمال آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا رخ داده است.





مشاهدات اخیر از روند تغییرات آب و هوایی موجب شده تا موضوع افزایش سطح آب دریاها، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. گرمایش جهانی و ذوب شدن یخ‌ها به ویژه در قطب‌های شمال و جنوب، عامل اصلی در این زمینه محسوب می شود. با این وجود، از ابتدای سال 2010 تا اواسط 2011، جهان شاهد پدیده‌ای غیر معمول و کاهش سطح آب دریاها به میزان 0.2 اینچ (5 میلیمتر) بوده است.

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه "ژئوفیزیکال ریسرچ لترز" به چاپ رسیده، روند کاهشی سطح آب دریاها به واسطه افزایش چشمگیر بارش باران در استرالیا، شمال آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا رخ داده است. این افزایش سطح بارش باران نیز به ایجاد پدیده "لا نینا"، الگوی آب و هوایی که با دمای کمتر سطح آب در اقیانوس آرام شناخته می شود، و تاثیرگذاری آن بر الگوهای آب و هوایی مرتبط بوده است.

به گفته "کارمن بوئنینگ"، پژوهشگر "آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا" و مولف مطالعه اخیر، بخش اعظم بارش باران‌های جهان بر فراز اقیانوس‌ها رخ داده و با بخار شدن آب، بار دیگر به آسمان باز می گردد. اما پدیده لا نینا اخیر، موجب انتقال بخش قابل توجه‌ای از این بارش‌ها به خشکی شده است.

البته، بررسی‌ها نشان می دهند این یک پدیده لا نینا نرمال نبوده و قویترین نمونه طی شش دهه گذشته محسوب می شود. دلیل یا دلایل دقیق این مساله برای دانشمندان نامشخص بوده، اما پیامدهای آن مانند تاثیراتی که بر الگوهای آب و هوایی آمریکا و یا سطح جهانی آب دریاها داشته، مشهود بوده‌اند.  

در این میان، کاهش موقتی سطح آب دریاها، هواشناسان و دانشمندان را با این پرسش که آیا افزایش سطح آب دریا می تواند عاملی نگران کننده برای جهان باشد یا خیر، به چالش کشیده است. اما نتایج مطالعه اخیر، صراحتا کاهش ایجاد شده را موقتی دانسته و به تداوم افزایش سطح آب دریاها اشاره دارد.

با این وجود، این کاهش موقتی و میزان پنج میلیمتری آن موجب شگفتی دانشمندان شده است. همچنین، این مساله می تواند به پژوهشگران در درک بهتر از تغییرات موقتی سطح آب دریاها و میزان بارش باران در خشکی کمک کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد