..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

جذب موثر آلودگی های معلق هوا توسط درختان پهن برگ و پرزدار

تحقیقات نشان می دهد درختان پهن برگ و پرزدار بهترین گونه برای جذب آلودگی های معلق در هوا هستند. با استفاده ازنتایج این طرح می توان نقاط آلوده شهر تهران را پهنه بندی و مشخص کرد زیرا می توان میزان غلظت و نوع آلودگی را که روی برگ ها نشسته به طور کامل مشاهده کرد.


علی محمدیان مسوول آزمایشگاه محیط و دیرینه مغناطیسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود : برگ های پهن به علت داشتن سطح وسیعتر ، ظرفیت بیشتری در جذب آلودگی ها و گرد و غبار معلق در هوا دارند و پرز درختان هم به جذب بهتر آلاینده ها کمک می کند.

وی به انجام پروژه تحقیقاتی بررسی خاصیت مغناطیسی برگ ها برای جذب آلاینده ها اشاره کرد و گفت: این طرح ، کار تحقیقاتی مشترک سازمان زمین شناسی با دانشکده مناطق و جنگل کاری دانشگاه تربیت مدرس واحد نور بوده که انجام این طرح سه سال به طول انجامیده است ولی نتایج بسیار خوبی از این طرح تحقیقاتی به دست آمد .

به نقل از ایرنا، مدرس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی اظهارداشت: دراین طرح ، میزان خاصیت مغناطیسی برگ ها در جذب آلاینده ها مورد بررسی قرار گرفت و از درختانی همچون کاج ، توت و زبان گنجشک نمونه برداری شد و برگ آنها در زمینه جذب آلودگی هوا مورد آزمایش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد که در این طرح تحقیقاتی داشتن ارتفاع بین 5/1 تا 2 متر برای درخت و بالغ بودن برگ ها شرایط نمونه برداری از درختان بود.این نمونه برداری ها بین دو فصل بارندگی انجام شد زیرا در این مدت زمان کافی برای نشستن آلودگی و گرد و غبار روی برگ وجود دارد.

محمدیان افزود: با استفاده ازنتایج این طرح می توان نقاط آلوده شهر تهران را پهنه بندی و مشخص کرد زیرا می توان میزان غلظت و نوع آلودگی را که روی برگ ها نشسته به طور کامل مشاهده کرد .

وی ادامه داد: نتایج این طرح نشان داد مناطق 10 ، 11 ، 12 ، 14 ، 16 و 17 تهران آلوده ترین مناطق این کلان شهرهستند.جهت مسیر وزش باد ، تراکم جمعیت ، کمبود فضای سبز و استفاده از وسایل نقلیه فرسوده از علل تراکم آلودگی دراین مناطق هستند.

مسوول آزمایشگاه محیط و دیرینه مغناطیسی سازمان زمین شناسی گفت: از نتایج این تحقیقات همچنین می توان برای طراحی و توسعه شهری ، جایابی صنایع ، تمرکز زدایی بافت شهری و طراحی فضای سبز شهری استفاده کرد.

به گفته وی این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا شده است . این طرح پیش از این در آمریکا ، کانادا و برخی از پایتخت ها و شهرهای آلوده جهان همچون لندن ، شانگهای ، رم و سئول نیز اجرا شده است .

منبع: زیست نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد