..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

ریزگردها و فاجعه ای بزرګ



20 پرسش از مسولین درباره آثار شوم ریزگردها بر محیط زیست- سلامت و زندگی مردم در یک دهه (1380-1390)

گرچه با وجود پرسش های زیادی که در باره فاجعه ریزگردها که از سال 1380 شروع شده و روز به روز بر گستردگی پیامد های آن افزوده شده است ، از سوی کانون دیده بانان زمین و بسیاری دیگر از تشکل های مردمی زیست محیطی ، کارشناسان و خبرنگاران مسئول ، مطرح شده ،  تاکنون پاسخی به غیر از راه حل های بسیار ساده و ناکار آمد نظیر تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و راهکار های اینچنینی نظیر وعده ریئس سازمان حفاظت محیط زیست  در روز جهانی تالاب ها که حل مشکل رادر  پنج سال آینده ممکن دانست ، پاسخ شایسته و علمی برای کنترل این فاجعه ارائه  نشده و هیچ گونه راه حل و تمهیدی برای نجات جان و مال مردم استان های گرفتار در چنگ این فاجعه ارائه نشده است ، طرح این پرسش ها همچنان ضروری به نظر می رسد.


پاسخ به این پرسش ها مشخص می کند که گستردگی آسیب وارده به معیشت و سلامت مردم و محیط زیست به چه میزان بوده و  دولت و قوانین مصوبه مجلس و نیز اقدامات قوه قضاییه برای مطالبه حقوق از دست رفته مردم در این یک دهه تا چه اندازه پاسخگوی این فاجعه که همچنان در استان های غربی و جنوبی کشور و حتی تهران ادامه دارد، بوده است .

 پاسخ به این پرسش ها هم چنین اهمیت پرداختن جدی به معضلات زیست محیطی به دلیل نابود سازی آب و خاک کشور ، به خطر افتادن جان افراد و نیز تحمیل هزینه های هنگفت به کشور را نمایان می سازد.

 

 

1- شمار روز های آلودگی که میزان ذرات معلق بیش از حد استاندارد بوده است ،  در استان های بحران زده از سال 1380 تا 1390   ؟

 2-  از سال 1380 تا سال 1390 چه مدت مدارس ، ادارات ، فرودگاه ها ، ترمینال ها تعطیل شده اند ؟

 3- آمار  مرگ و میر  کودکان  در این یک دهه(1380 تا 1390) در استان های بحران زده؟

 4- آمار  مرگ و میر در استان های بحران زده  از سال 1380 تا 1390 ؟

 5- شمار مبتلایان به سرطان (از هر نوع) در این یک دهه بحرانی به تفکیک هر سال؟

 6- شمار مبتلایان به بیماری سل در این یک دهه به تفکیک سال ؟

 7- شمار مبتلایان به بیماری های پوستی و بیماری های چشمی در این یک دهه به تفکیک سال ؟

 8- شمار بیماران مبتلا شده به انواع آلرژی ها در این یک دهه به تفکیک سال ؟

 9-از آنجا که بنابر یک پروتکل جهانی ، رویارویی با معضل سرطان باید بر اساس پیشگیری، شناسائی، تشخیص ، درمان و حفظ بقا باشد، از سال 1380 تا کنون چند مرکز  پیشگیری از  سرطان های مختلف  به ویژه  ریه  و همچنین بیماری  سل و آسم ،  در استان های بحران زده ایجاد شده است ؟

 10-  در این دهه بحرانی تا کنون چه برنامه هایی جهت انجام تست های غربالگری بیماری های عفونی ریوی ، سل و انجام آزمایش های ساده و اولیه تشخیص سرطان ریه در سطح کلیه مدارس استان های بحران زده انجام شده است  ؟

11- از آغاز معضل ریزگردها تاکنون چند مرکز انجام آزمایش های ساده و اولیه شناسائی بیماران سرطانی به ویژه سرطان ریه ، برای انجام آزمایش هائی نظیر بررسی میکروسکوپی خلط بیماران مشکوک و نیز بررسی Bronchoscopicبرونکوسکوپیک راه های هوائی و هم چنین سی تی اسکن و غیره در بیمارستان های استان های بحران زده ایجاد شده است  ؟

12-  چند مرکز انجام آزمایش های پیشرفته ای نظیر "Tumor-Marker تومور مارکر "  برای تشخیص نهائی سرطان ریه در بیمارستان های استان های بحران زده ایجاد شده است ؟

 

13- در مرحله درمان و حفظ بقا ، از آغاز  این  دهه بحرانی تا کنون چند بیمارستان مجهز ، به دلیل هزینه های سرسام آور بیماری های فلج کننده ناشی از ریزگردها نظیر سرطان ، سل، آسم و... ، خدمات رایگان در اختیار قربانیان ریز گردها گذاشته اند؟

 

14- برای توزیع داروهای ضروری جهت درمان بیماران و دسترسی فوری آنها به داروها Cyclophosphamide , Cyclosporin , Doxoroubicine , Danoroubicine,   Gemzar , Citarabin    ( دارو های شیمی درمانی )  چه تسهیلاتی از سال 1380 تا سال 1390در استان های بحران زده انجام شده است ؟ 

 

15- از سال 1380 یعنی آغاز فاجعه ریز گردها تاکنون ، چه کمک های مالی به بیماران نیازمند و ناتوان در تامین هزینه های سرسام آور درمان  این بیماری ها شده است؟

 

16- در این یک دهه تا کنون  برای بیمارانی که دچار شرایط بحرانی شده  و برای درمان های بیشتر  ناچار به تهران مراجعه داشته اند چه  اقداماتی از جمله امکان سفر های رایگان هوایی ، ایجاد اقامت گاه های رایگان برای خود بیمار و همراهان  ، امکان پذیرش رایگان در بیمارستان های مجهز و ... شده است به تفکیک در  هر سال ؟ 

 

17-   از سال 1380 تا 1390 در شرایط اضطراری، دولت چه خدمات غذایی و بهداشتی برای کم اثر سازی آثار ریزگردها بر بدن شهروندان را رایگان  به درب منازل برده است از جمله شیر – میوه – مواد پروتئینی – و... ؟

 

18- در این یک دهه  فاجعه بار آلودگی ناشی از ریز گرد ها، تا کنون چه تمهیداتی برای فیلترینگ و تصفیه هوای ورودی به ساختمان های عمومی، مسکونی ، کلاس های درس آموزشگاه ها ، ترمینال ها و....به عمل آمده است؟

19- از آنجا که ریز گردها به  معیشت مردم در سطح استان ها ی بحران زده آسیب فراون زده است ،چه تمهیداتی از جمله ایجاد مراکز رسیدگی فوری به خسارت دیدگان و دریافت شکایات، برای جبران بی درنگ خسارت های وارده به بخش های کشاورزی- صنعتی و خدمات ، در نظر گرفته شده است؟

20- تاکنون چه تمهیداتی برای سالم سازی آب مصرفی آلوده به ریزگردها در استان های جنوبی و غربی کشور که پیش از این نیز با آلودگی نفتی  رو برو بوده اند ، به کار گرفته شده است ؟


کانون دیده بانان زمین

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر حسین یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 04:28 ب.ظ

جالب و خوب

لطف دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد