..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

نظریه اجتماعی سبز+اصول

در زمینه خاستگاه اجتماعی سبز، همین بس است که از بطن محیط زیست گرایان شکل گرفته اند که تصویر عمیق سبز دارند و سبزگرا نامیده می شوند که «این گروه برای دست یابی به توسعه تاکید زیادی بر منابع و نیازهای جمعی دارند و با جهانی شدن مخالفند ودر پی نابودی روحیه استعمار اقتصادی و سیاسی هستند و خواهان تحقق صلح و نفی جنگ طلبی می باشند. توسعه پایدار را نشانی برای تحقق رفاه اجتماعی، استراتژی های خلع سلاح وهمزیستی مسالمت آمیز جهانی می دانند.

اصول اساسی نظریه اجتماعی سبز
برای شناخت نظریه اجتماعی سبز، ضروری است برخی از اصول اساسی آن مورد بررسی قرار گیرد:
1-شکاف بین فرهنگ و طبیعت را کنار گذاشته و معتقدند که نوع انسانی مانند سایر موجودات طبیعی، خصلت ها، نیازها وزمینه های شکوفایی خاص خود را داراست و به عبارتی شاملیت زیست شناختی انسان را در نظر دارند.
2-محدودیت های طبیعت درونی و بیرونی را می پذیرند. به این معنی که ، محدویت های طبیعی درونی، شامل محدودیت های مربوط به نیازهای خاص و خصلت های آسیب پذیر ووابستگی انسان به فطرت است ومحدودیت های بیرونی، منابع ومحدودیت اهای محیط زیست برای جذب فضولات ودوریزهای انسان را نیز می پذیرند.
3-نظریه اجتماعی سبز، برخورد انسان با محیط زیست خود را نه تنها ابزاری و اقتصادی نمی داند، بلکه مساله ای اخلاقی قلمداد میکند و به ارزش ذاتی تمام موجودات طبیعی توجه دارد. به گونه ای که حقوق حیوانات را نیز محترم می شمارد.
4-در این نظریه از رشد اقتصادی و الگوی توسعه وپیشرفت جامعه بشری انتقاد دارند و خواهان تجدید نظر در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نهادهای موجود هستند که به توسعه ای پایدار دست یابند وسعادت نسل های آینده را رقم زنند.
5-شعار« محلی عمل میکنیم، جهانی بیندیشیم را در سرلوحه امور خود قرار میدهند.
از اصول اساسی نظریه سبز، چنین استنباط می شود که نوع انسان در شبکه ای از روابط با سایر انواع در نظر گرفته میشود و بر خلاف دیدگاه سرمایه داری و سوسیالیستی، انسان حاکم برطبیعت نمی باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد