..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..
..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

..:: محــــــــــیـــط ســـــبـــــــز (بیابان زدایی) ::..

منابع طبیعی-بیابان زدایی-محیط زیست

نقش GIS در طرح ریزی، پیاده سازی و مدیریت سیستم مدیریت زیست محیطی دانشگاه

نقش GIS در طرح ریزی، پیاده سازی و مدیریت سیستم مدیریت زیست محیطی دانشگاه
بر اساس KFUPM ،عربستان صعودی
چکیده:

سیستم مدیریت زیست محیطی(ESM) شیوه های کلی روش ها، فرآیند ها و منابع برای توسعه، پیاده سازی، دستیابی، بازنگری و حفظ خط مشی زیست محیطی سازمان برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی آن و بهبود بازده عمل است. سیستم مدیریت زیست محیطی امروزه از پیاده سازی سنتی در سطح شرکت توسط صنایع و شرکت ها همچنان که در شهر ها، شهرداری ها و دانشگاه ها برای پذیرفتن سیستم،فراتر می رود. این تغییر رویکرد در برنامه ریزی سیستم مدیریت زیست محیطی، پیاده سازی و مدیریت به علت اندازه بزرگتر، ناهمگون تر و داشتن سهام و زمین متنوع مورد استفاده شرکت در شهرستان ها و دانشگاه ها،به وجود آمد. به عنوان مثال،پیاده سازی سیستم مدیریت زیست محیطی (ESM) در سطح دانشگاه بدون لحاظ کردن فعالیت فعالیت های جغرافیایی و استفاده از زمینی که اثرات منفی زیست محیطی دارد، دشوار می شود.ابزاری مانند GIS برای ردیابی مورد نیاز اثرات زیست محیطی چنین فعالیت ها و استفاده از یک پایگاه داده، سایت و نقشه های آب و برق، نقشه های تعمیر و نگهداری و سوابق و غیره، باید باشد. با GIS اطلاعات مربوطه در مورد جنبه های زیست محیطی دانشگاه یا عملیات از منابع متعدد می توان تثبیت کرد و به راحتی در دسترس بوده و با مهارت دستکاری می شود. در این مقاله یک پروژه ESM سیستم اطلاعات جغرافیایی مبتنی بر پیشنهادی برای  KFUPM استفاده می شود.این نقش حیاتی بکارگیری GIS در برنامه ریزی های موثر و کارآمد،پیاده سازی و مدیریت سیستم مدیریت زیست محیطی (ESM) دانشگاه نشان داده می شود.

 مشاهده متن کامل مقاله در ادامه مطلب...

 

مقدمه:

دانشگاه ها مانند شرکت ها،مجموعه ای از فعالیت ها و عملیات با اثرات زیست محیطی بسیار قابل توجه، که تا اواخر تا حد زیادی از لحاظ مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی نادیده گرفته می شد. بسیاری از فعالیت های مرتبط با دانشگاه به نظارت قابل توجهی برای اثرات زیست محیطی ،از جمله کارگاه ها و استفاده از آزمایشگاه ،ساختمان ها و زمین ها و مواد شیمیایی مورد استفاده، نیاز دارند.دانشگاه ها همچنین مقدار قابل توجهی انرژی و آب، هریک با مفاهیمی برای کیفیت محیط زیست استفاده می کنند.با چنین طیف وسیعی از اثرات بالقوه ،مدیریت زیست محیطی موفق در کالج ها و دانشگاه ها نیاز به یک روش مشابه به شهرها و یا شهرهای کوچک دارد. با رعایت مصرف خود از انرژی و مواد ،دانشگاه ها بنابراین قابل مقایسه با شهرهای خیلی کوچک هستند(بر طبق ابوبکر2006).تخریب زیست محیطی نه تنها در پژوهش، آزمایشگاه ها و دیگر مناطق پردیس انجمن علمی رخ می دهد بلکه در مناطق درلتی و مسکونی موجود است. این تخریب می تواند بطور قابل توجهی با در نظر گرفتن اصولی و اجرای اقدامات فنی و ساختمانی ،جامع ترین سیستم مدیریت زیست محیطی، کاهش یابد.

تصویب ESM برای شهرها و دانشگاه هایی که فضائی و بطور اقتصادی- اجتمایی پیشرفته تر از شرکت ها و صنایع هستند، توسعه به همراه دارد. این مطالعه، نیاز برای بهتر شدن در روش اجرای ESM توسط یکپارچه سازی سیستم اطلاعات در فرآیند را زیر نظر دارد. با پیشرفت های فعلی در سیستم اطلاعات کامپیوتری،GIS وسیله ای ایده آل است که می تواند در برنامه ریزی، پیاده سازی و مدیریت ESM کمک کند. نیاز به سیستم اطلاعات جغرافیایی مطرح می شود چون دانشگاه ها پوشش زمین بزرگتر، فعالیت های نا همگون و پیچیده تر از صنایع هستند و همچنین در ارائه خدمات برای مردم با نیاز های متفاوت را شامل می شود. GIS یک نقش اساسی در EMS در اجرای با مهارت، مدیریت و تحلیل داده های مختلف زیست محیطی از یک پردیس دانشگاه دارد.

این مقاله، نشان می دهد که سیستم اطلاعات جغرافیایی چگونه می تواند به عنوان یک ابزار در فرآیند EMS استفاده شود. برنامه EMS فراتر از صنعت به شهرها و دانشگاه ها می رود.

با استفاده از یک KFUPM پیشنهادی با پایه سیستم اطلاعات جغرافیایی (ابوبکر2006)، EMS به عنوان یک مطالعه موردی است. شروع مقاله با یک بررسی از برنامه های کاربردی GIS در مدیریت محیط زیست و با یک نگاه از بالا از EMS از جمله اجرای آن، مراحل و مزایا ادامه می یابد.سپس برای شناختن نقش هایی از GIS درمراحل سیستم مدیریت زیست محیطی، توضیح با KFUPM پیشنهادی با پایه GIS سیستم مدیریت زیست محیطی ،تلاش می شود سرانجام بحث و نتیجه گیری پس از آن ساخته شده است.

*برنامه های کاربردی سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدیریت محیط زیست*

ظهور GIS و توسعه آن بیش از دو دهه گذشته انقلابی در کار نقشه کش محیط زیست و هنر تصمیم وی به وجود آورد.شاخه ای از GIS در حال حاضر در یک سرعت فوق العاده ای در حال گسترش بوده و کاربرد آن در تعدادی از زمینه ها شامل مدیریت محیط زیست با توجه به مزایای بی حد و حصر آن و کاربرد آن کشف شد.فن آوری سیستم اطلاعات جغرافیایی قابل اجرا به تعدادی از برنامه ریزی شهری و وظایف مدیریت زیست محیطی مانند طرح ریزی برق و تلفن، امکانات محل ، منطقه بندی ، استفاده از زمین ،حمل ونقل و برنامه ریزی توسعه اقتصادی ،سایت انتخاب و طرح ریزی، و تجزیه و تحلیل متناسب اراضی در میان تعداد دیگر استفاده می شود.سیستم پشتیبانی انواع مختلف تجزیه وتحلیل را پشتیبانی می کند و ماموریت ها، سازمان ها و موسسات در منطقه شهری را بایک تصمیم قوی تر تامین می کند. ابزار پشتیبانی برای مطلع کردن از تصمیمات ملاحضات مدیریت زیست محیطی را می سازد.شهرداری ها و شهرها در حال حاضر به طور فعال سیستم خودکار اطلاعات مکانی مانندGIS  برای مدیریت بسیاری از خدمات عمومی، امکانات و خدمات: تامین آب، جمع آوری فاضلاب، رفتار، تعمیر پیاده رو، ارزیابی مالیاتی، برنامه ریزی شهری، پلیس، آتش نشانی و مسیریابی، امکانات و موقعیت و غیره ، استفاده می شود.

مزایای استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در حال حاضر در سراسر جهان تصدیق شده است به طوری که بسیاری از رشته ها و حرفه های پزشکی و مهندسی برای املاک واقعی و بازاریابی و... به دلیل مزایای استفاده از فن آوری به عنوان ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل فضائی مرجع و دستکاری داده ها در سیستم شان بکار می رود. علاوه بر این ،GIS امروزه نه تنها به عنوان یک سیستم مستقل اجرا می شود، بلکه یکپارچه با سیستم های دیگر است و مطالعات متعدد GIS مزایای متعدد محسوس و نامحسوس از آن را نشان می دهد.یکی از این مطالعات، مطالعه Garba و Aldossary (2004) است. لیست آنها 4دسته از مزایای یک سیستم EMS ناشی از یکپارچه سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی است:

الف) کاهش هزینه ها (صرفه جویی پرسنل و صرفه جویی سایر هزینه های مستقیم در چنین فضایی)
 ب) بهبود بهره وری(پردازش کلمات بیشتر،انتقال پیام های بیشتر)
 ج) پشتیبانی بهتر (بهترشدن اطلاعات، پشتیبانی در تصمیم گیری، کارشناس مساعدت، پشتیبانی کمک کننده کامپیوتر)
د)بهبود در سازمان دهی( فرم های جدید از ادغام، کسب و کار جدید)

در منطقه مدیریت زیست محیطی، چانگ و پارک (2004) سیتم مدیریت جغرافیایی مبتنی بر وب برای مدیریت اطلاعات توسط ارجاع فضائی استفاده می شود.اطلاعات زمین شناسی بیش از 10000 اطلاعات برای منطقه شهری محلی سئول در کره جنوبی است. زکریا و همکاران (2005) یک اصل کارآمد با استفاده از GIS برای مدیریت پایدار منابع آب در دریاچه Trichonis در غرب یونان یافتند. یکی دیگر از کار مشابه با استفاده از GIS به عنوان یک ابزار در مدیریت منابع آب توسط Mckinney  و cai است.تکنولوژی GIS همچنین برای مدیریت زمین کشاورزی در هند (فضل2001) و در تجزیه و تحلیل تغییرات ساحلی و اثرات زیست محیطی شان در یک منطقه ساحلی در چین بکار گرفته شده است (Leao و همکاران2001 ). یک رویکرد در مدیریت مواد جامد شهری و استفاده بهتر از منابع زمین در یک محیط GIS در برزیل ارائه دادند.مولنر و جولین(1998)روی میزان فرسایش زمین های مرتفع با استفاده از GIS برای تجزیه و تحلیل دو حوضه در می سی سی پی کار کردند. موهان (2001) با استفاده از GIS به نظارت و تجزیه و تحلیل پیامد های تغییرات زیست محیطی و بازسازی توسعه پایدار زیست محیطی در خط الراس دهلی نو (هند) به عنوان یک نتیجه از تاثیر فعالیت های توسعه و تکنولوژی جدید در تغییرات زیست محیطی در جنگل زدایی، استخراج شهرنشینی و صنعتی به ارمغان آورد. بنابراین، سهم از این کار، شناسایی مناطقی در دانشگاه EMS که سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان یک ابزار می تواند برای اجرای کارآمدتر EMS با استفاده از یک KFUPM پیشنهادی بر اساس EMS مورد استفاده قرار گیرد.

*بررسی اجمالی از EMS*

یک چهاچوب ساختاری برای ارزیابی و مدیریت اثرات زیست محیطی سازمانها و بهبود بیشتر عملکرد زیست محیطی که ترکیب شده از نظارت مداوم، بررسی و تجدید نظر از روش های زیست محیطی است.این مجموعه ای از فرآیند ها و روش ها است که یک سازمان را قادر به کاهش اثرات زیست محیطی آن و افزایش بهره وری عملیات آن می کند. EMS شامل تعریف خاص شاخص های زیست محیطی است که می تواند بررسی سود و بطور منظم تشخیص دهد برای تعیین اینکه آیا تغییرات عملیاتی برای دوستانه بودن با محیط زیست است . سازمان بین المللی استاندارد برای EMS (ISO14001 ) و مدیریت زیست محیطی و طرح حساب رسی (EMAS) اتحادیه اروپا برای کمک به سازمان هایی ازهمه ابعاد و انواع در سراسر جهان برای رسیدن به مدیریت زیست محیطی صدا در حال توسعه اند و در حال حاضریک استاندارد بین المللی غالب برای ارزیابی EMSموجود است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد